Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Training PRiODRIVE voorkomt rij- en stekkerstress

Training PRiODRIVE voorkomt rij- en stekkerstress

  • 12/04/2024

Vanaf 2026 zijn alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto’s (EV’s), fiscaal aftrekbaar. Het aandeel elektrische voertuigen op onze wegen zal dus alleen maar toenemen. Om bestuurders te leren hoe ze met hun EV veilig én zuinig de baan op kunnen, zette zaakvoerder Wim Stuer van PRiODRIVE een opleiding op poten.

Dertien jaar geleden, toen hij nog actief was bij de verkeerspolitie, had Wim Stuer met zijn dienstmotor een zwaar arbeidsongeval. Terwijl hij revalideerde van zijn verwondingen, kwam hij tot het besef dat de beperkte rijopleidingen die hij had gekregen niet voldeden. Om als bestuurder van een prioritair voertuig veilig de baan op te gaan, was volgens de ervaren motard meer training nodig. Samen met een collega-politieman startte hij PRiODRIVE op en ontwikkelde hij opleidingen voor iedereen die met blauwe lichten het verkeer in moet. Ondertussen zijn bijna alle ziekenhuizen in Vlaanderen en verschillende politiekorpsen vaste klant bij het rijvaardigheidsbedrijf uit Temse. Al gauw kreeg Wim ook vanuit de private wereld aanvragen voor rijopleidingen. Hij bouwde een waaier aan cursussen uit, waarbij de focus altijd op verkeersveiligheid ligt.

IEDEREEN EEN PORSCHE

‘Bedrijven en particulieren kunnen bij ons terecht voor voortgezette opleidingen voor de motor, gewone auto’s en ook elektrische wagens. Vooral in dat laatste segment is er zeker behoefte aan training. De meeste bedrijfswagens worden nu elektrisch, maar in feite zijn we onvoldoende voorbereid om er veilig mee te rijden. Een van onze medewerkers verwoordde het mooi: ‘Iedereen rijdt binnenkort met een Porsche rond!’. Daarmee bedoelt hij dat de meeste elektrische wagens het vermogen van een Porsche hebben en dat bestuurders hun rijstijl dus moeten aanpassen’, verduidelijkt Wim Stuer.

Onlangs nog is PRiODRIVE benaderd door een verzekeringsmaatschappij die bij elektrische voertuigen een aanzienlijke stijging in het aantal kop-staartaanrijdingen heeft opgemerkt. Niet onlogisch, weet Wim Stuer: ‘De traditionele wagens met verbrandingsmotor zijn veel lichter en hebben veel minder pk’s in vergelijking met geëlektrificeerde auto’s. Een doorsnee bestuurder die al jaren met een klassieke wagen rijdt, krijgt dan plots een EV en heeft geen besef van de verschillen in rijeigenschappen. Met een elektrische wagen trek je veel sneller op en is je remafstand langer. Zo loopt het dus al gauw mis.’

Voor bedrijven lopen de kosten dan snel op. Want reparaties aan elektrische voertuigen zijn veel duurder dan bij een gewone auto. Naast de materiële schade is er ook het risico op arbeidsongeschiktheid als een werknemer betrokken raakt bij een ongeval. ‘Auto’s kan je snel herstellen of vervangen. Maar een medewerker die thuis zit, dat is een ander paar mouwen. Mensen zijn niet zo gemakkelijk vervangbaar. Met onze training proberen we de TCO (total cost of ownership, red.) van firma’s met bedrijfsvoertuigen zo laag mogelijk te houden’, legt de PRiODRIVE-zaakvoerder uit.

HET NIEUWE RIJDEN

 De opleiding die hij en zijn collega’s hebben uitgewerkt voor particulieren en firma’s met bedrijfswagens, werd ‘Het nieuwe rijden’ gedoopt. Ze bestaat voor zowel klassieke als elektrische wagens. Naast veiligheid komen ook een hoop andere thema’s aan bod. Zo kom je tijdens de cursus alles te weten over het laadproces, een onderwerp dat volgens Wim Stuer een van de kopzorgen is bij bestuurders. ‘We merken dat mensen zich enorm opwinden over het laden en het rijbereik van elektrische voertuigen. We stellen onze cursisten dan gerust, want tegenwoordig heeft elke EV een bereik van minstens 300 kilometer. Dat is ruim voldoende voor 90% van onze traditionele verplaatsingen.’

Bij PRiODRIVE bestempelen ze de nervositeit rond elektrisch rijden als stekkerstress. Wim en zijn collega’s doen er alles aan om die stress weg te werken bij hun cursisten. ‘We tonen bestuurders hoe ze het meest efficiënt moeten omgaan met hun EV. Dat begint bij het correct opladen en loopt door in een juiste rijstijl. Dankzij de tips die we tijdens de opleiding geven, verlagen we bij onze klanten het brandstof- en stroomverbruik. Dat kan een flinke besparing opleveren bij bedrijven die een grote vloot aan bedrijfswagens in huis hebben.’

 Wim Stuer

‘Met een elektrische wagen trek je veel sneller op en is je remafstand langer. Zo loopt het dus al gauw mis.’

MAATWERK VOOR BEDRIJVEN

Als bedrijfsleiders of fleetmanagers PRiODRIVE contacteren, maakt dat eerst een beeld van de doelgroep. ‘Gaat het bij de meeste personeelsleden puur over woon-werkverkeer of doen ze ook dienstverplaatsingen? Daarnaast kijken we naar welke automerken en -types deel uitmaken van het wagenpark. Zo kunnen we voor elke klant op maat werken’, legt Wim Stuer nog uit.

Om de dagelijkse werking van een bedrijf niet te verstoren, kunnen de personeelsleden ook buiten de werkuren en in het weekend deelnemen aan de opleiding. Via een online tool kunnen de deelnemers zich inschrijven voor een lesmoment dat hen het best uitkomt.

De lesgevers bij PRiODRIVE volgen dan weer om de paar maanden een bijscholing, zodat ze op de hoogte blijven van de nieuwste autotechnieken. Ze hebben bijna allemaal een politionele achtergrond, wat nog een extra voordeel biedt. ‘We merken dat onze deelnemers vaak nog met vragen zitten over de wegcode. Het is handig dat onze trainers ze dan meteen het juiste antwoord kunnen geven’, besluit de Wase ondernemer.

www.priodrive.be