Skip to main content
  • Nieuws
  • Oost-Vlaamse sterkmakers: Greenway wil hét vegan merk in België worden

Oost-Vlaamse sterkmakers: Greenway wil hét vegan merk in België worden

  • 01/06/2021

In deze reeks gaan we op zoek naar Oost-Vlaamse bedrijven die tot de top behoren in hun sector of een opvallend groeiparcours aflegden. Voor de sector Voeding” kozen we de het Gentse Greenway, dat vleesvervangers maakt.

Over het dossier

Voor dit dossier gingen we op zoek naar de ‘Sterkmakers in Oost-Vlaanderen’. Een moeilijke klus want hoe herken je de echte primussen tussen de andere bedrijven? 

We selecteerden de bedrijven met de grootste omzet in hun (niche)sector in België (top 3) of met een opvallend groeiparcours. Die cijfers geven een beeld over de marktpositie en/of de snelle stijging op de ladder van belangrijke spelers. Voor de afbakening van de nichesectoren hanteerden we de omschrijvingen van Trends Top & Trends Gazellen.

Daaruit distilleerde onze redactie vervolgens negen ‘bredere’ sectoren die in Oost-Vlaanderen sterk scoren, waarbij we telkens één sterkmaker uitlichten: een gevestigde waarde of een beloftevolle groeier.

Greenway - Cédric Hanet en Paul Florizoone
Cédric Hanet & Paul Florizoone, bezielers van het eerste uur

 

KORT

De markt voor vleesvervangers groeide vorig jaar met 31 procent. Meer dan een kwart van de Belgen koopt nu vleesvervangers. De tijdsgeest zit dus (eindelijk) mee voor het Gentse Greenway, dat vleesvervangers maakt zoals burgers, worst en gehakt en drie restaurants uitbaat. Hun focus ligt op gezond én smaakvol. Indulgence, zeggen de Britten zo mooi. 

Bezielers van het eerste uur zijn Paul Florizoone en Cédric Hanet. Al twintig jaar timmeren ze aan de plantaardige weg. Na de recente instap van Jan Haspeslagh, die een minderheidsbelang kocht, ligt de weg open om sneller en slimmer te groeien. Haspeslagh is een van de neven achter het West-Vlaamse bedrijf Ardo, dat jaarlijks voor meer dan een miljard euro diepvriesgroenten verkoopt. Als ex-CEO kent hij de sector, de groentetelers en de supermarkten. Hij brengt dus niet enkel kapitaal mee, maar ook veel knowhow.  

Van restaurant tot retail

"Het doel is om in twee jaar van Greenway hét vegan merk in België te maken. Daarna koesteren we Europese ambities", zegt medezaakvoerder Hanet. Het bedrijf verdeelt zijn producten via verschillende kanalen: eigen restaurants (in Gent, Leuven en Antwerpen), festivalcatering, distributiepartners zoals SLIGRO/ISPC en retail.

Sinds kort liggen hun plantaardige vleesproducten in de rekken van Colruyt en Carrefour. Bij Delhaize zijn hun producten al enkele jaren te koop. “Als we willen uitgroeien tot het belangrijkste Belgische veganmerk, dan moeten onze producten zo breed mogelijk verkrijgbaar zijn”, zegt Florizoone. Daarnaast willen ze hun plantaardige voedingsproducten ook promoten bij restaurantketens, horeca en grootkeukens zoals in ziekenhuizen, bedrijfscatering, pretparken en scholen.

(lees verder onder de foto)

Greenway producten in onze retail

Die gespreide verkoopstrategie was hun redding in coronajaar 2020. De horeca moest maandenlang verplicht dicht met omzetverlies tot gevolg, maar de retail liet wel een mooie groei optekenen. "De totale impact was toch negatief", vertelt Hanet. " Vorig jaar stond onze omzet door corona onder druk, maar in 2019 zaten we aan 4,5 miljoen euro. Dit jaar hopen we een grote sprong voorwaarts te maken en mikken we op een omzet van 6 miljoen euro. We zijn kostendekkend, maar streven door onze groeiambities nog geen hoge winstmarges na.” 

Restaurant als testlabo

De rollen zijn binnen Greenway mooi verdeeld: Hanet is verantwoordelijk voor de restaurants, die goed zijn voor 40 procent van de omzet. Florizoone ontwikkelt de producten. “Dat doe ik in onze restaurants, zodat ik direct kan zien of iets aanslaat”, zegt Florizoone. 'Ik heb nooit een koksopleiding gevolgd. Ik heb alles al doende geleerd.” 

Ondertussen is er al forse internationale concurrentie van De Vegetarische Slager (van multinational Unilever), Vivera, Garden Gourmet en Beyond Meat. Het tekort aan marketingbudgetten compenseren de Greenway-boys met creativiteit, unieke recepten en extra aandacht voor duurzaamheid. “We zijn Belgisch, gebruiken lokale grondstoffen, zijn CO2-neutraal en maken lokale producten, zoals boomstammetjes en chipolata. Maar de internationale bedrijven helpen ons ook: samen laten we de markt voor vleesvervangers groeien”, besluiten ze sportief. 

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat