Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Met cijfers tonen we onze toegevoegde waarde’

‘Met cijfers tonen we onze toegevoegde waarde’

  • 12/04/2024

‘Om de fleetkosten onder controle te houden, kunnen bedrijven niet anders dan hun bedrijfsvloot elektrificeren. Er is gewoon geen weg naast’, benadrukt countrymanager Erwin Coesens van DirectLease. De leasespecialist staat ook klaar om klanten in die evolutie te adviseren. ‘Want binnen het kader dat de overheid heeft opgesteld, is er een oplossing voor iédereen.’

Hoewel al veel informatie beschikbaar is over elektrisch rijden, hebben volgens DirectLease vooral veel kleinere kmo’s nog vragen over hoe zij kunnen meegaan in die transitie. ‘Daarop kunnen we mooi inspelen. Als leasemaatschappij stellen we niet louter offertes en contracten op. In onze rol kunnen we hen ondersteunen en begeleiden. Ze mogen zich bijvoorbeeld niet blindstaren op de substantieel grotere investering voor een elektrische wagen. En op basis van een analyse van hun vloot kunnen we voor hen inzichtelijk maken waar besparingen mogelijk zijn, in het licht ook van de actuele fiscale context’, wijst Erwin Coesens op het belang van de total cost of ownership (TCO, red.) in dit verhaal. ‘Dit gaat over cijfers en die liegen nu eenmaal niet. Op basis hiervan en het vastgelegde kader dat al tot 2031 een duidelijk beeld schetst, kunnen ze dan nodige beslissingen nemen.’

Door de gewijzigde wetgeving is de gehele berekeningswijze wel complexer geworden, zo pikt teamleader B2B Gregory Lang (inzet) in. ‘Onder andere naar de solidariteitsbijdrage heeft dit impact. Hieruit ontstaan ook grotere verschillen tussen scenario’s met een auto met klassieke verbrandingsmotor, een plug-in hybride of een emissievrij voertuig. Je moet goed thuis zijn in die materie om het beste advies te kunnen geven. Hier kunnen we onze expertise inzetten en onze toegevoegde waarde aantonen.’

PRIJS NIET ZALIGMAKEND

Een gedetailleerde TCO-berekening is zo voor DirectLease al een standaardelement geworden in elke offerte. ‘Dit laat klanten toe om met kennis van zaken een beslissing te nemen, wanneer ze bijvoorbeeld nog twijfelen tussen verschillende voertuigen’, benadrukt Erwin Coesens.

Zeker bij de komst van nieuwe constructeurs op de markt is dat voor hen meer dan nuttig. ‘Op de Belgische bedrijfswagenmarkt is het vaak zo dat de eindgebruiker naargelang zijn functie een wagen uit een specifieke budgetcategorie mag kiezen, op basis van een uitgetekende carpolicy. Terwijl die nieuwe merken in sommigen al wel opgenomen zijn, zijn er ook bedrijven die bedanken voor zulke spelers. Maar we merken dat de Belg toch vooral voor traditionele merken gaat’, aldus de countrymanager.

‘We volgen het aanbod in de markt, en dus ook dat van nieuwe spelers, voortdurend op. Hun prijszetting is maar een van de aspecten die we daarbij in rekening brengen’, licht Gregory Lang toe. ‘Een stevig Europees netwerk uitbouwen dat garant staat voor onderhoud en herstellingen, is voor hen vaak een grotere uitdaging. Wie een wagen aanschaft, wil nu eenmaal ook snel worden geholpen indien nodig. Daarom vinden we het belangrijk dat zo’n speler een degelijke naservice kan garanderen. Vanuit onze analyses kunnen we klanten adviseren wanneer de tijd rijp is om zo’n nieuw merk eventueel op te nemen in hun carpolicy. We staan zeker niet weigerachtig tegenover nieuwe namen. Diegenen die wij matuur genoeg vinden voor de Belgische markt, zijn trouwens ook naar TCO vaak interessant. Hierdoor scoren ze ook goed in de carpolicies.’

DirectLease respecteert wel de keuze voor een specifiek merk van een bedrijf voor z’n carpolicy, zelfs al gaat dat tegen z’n advies in. ‘Wel bekijken we dan hoever we daarin meegaan, omdat dit toch een aantal parameters van het leasecontract beïnvloedt. Sommige merken zijn bijvoorbeeld op de tweedehandsmarkt nu eenmaal meer gegeerd dan andere. Zulke factoren spelen mee in een kostenberekening’, stipt Erwin Coesens aan. ‘In onze positionering naar nieuwe merken moeten bedrijven er zich bewust van zijn dat we hen een premiumservice willen garanderen. Als deel van Van Mossel Automotive Groep kunnen we hen een onestopshop voor hun mobiliteit aanbieden, dankzij de meer dan 30 merken en 10 carrosseriebedrijven binnen onze groep. Die zekerheid is ook veel waard.’

Gregory Lang

‘De nieuwe spelers die wij matuur genoeg vinden voor de Belgische markt, zijn ook naar TCO vaak interessant.’

GEMOEDSRUST MEEGEVEN

Technisch gesproken stelt DirectLease geen vraagtekens meer bij elektrisch rijden, integendeel. ‘Aangezien elektrische auto’s weinig slijtagegevoelige motoronderdelen hebben, vergen ze weinig onderhoud. Zo’n motor kan honderdduizenden kilometer aan, zolang de batterij mee wil. Met een garantie van acht jaar die ze doorgaans geven, dekken de meeste constructeurs dat af. Een leasecontract loopt gemiddeld net geen 48 maanden, waarna de wagen naar de tweedehandsmarkt gaat. Op dat moment laten we nagaan hoe sterk die batterij nog is. Ook de volgende eigenaar geven we zo gemoedsrust mee’, legt Gregory Lang uit.

Nu ook Volkswagen net de lancering van een elektrisch model van maximaal 25.000 euro heeft aangekondigd, verwachten ze bij DirectLease dat de elektrische auto stilaan ook zal doorbreken op de particuliere markt. ‘Die loopt er nog niet storm voor. Maar door aflopende leasecontracten zullen alsmaar meer elektrische wagens hun weg ernaar vinden. Via private lease kunnen we zo bijvoorbeeld een kleine stadswagen als de Fiat 500e aan een bijzonder attractieve prijs aanbieden. Dat wekt interesse’, merkt Erwin Coesens.

Als Belgisch marktleider in private lease gelooft DirectLease dat deze financieringsvorm veel toekomst heeft bij wie niet op een bedrijfswagen kan rekenen. ‘Want hiermee heb je een nieuwe, volledig uitgeruste wagen, inclusief ontzorging naar onder andere banden, onderhoud, verzekering en pechverhelping. Door de vaste prijs kan je budgetteren, zonder rekening te moeten houden met de investering in de aankoop. Zo’n abonnement is niet anders dan wat iedereen tegenwoordig al heeft voor z’n telecom, streaming of muziek.’

www.directlease.be