Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie.
Vandaag stellen wij graag Damien Grimmelprez aan je voor, hij is General Manager van Parafix en onze Global Ambassador voor Brazilië.
Wat is jouw expertise in Brazilië?
In 1999 verliet ik België met mijn echtgenote om een zaak op te starten in Brazilië. Dankzij vroegere werkgevers was ik in contact gekomen met Latijns-Amerika en groeide de drang om een eigen bedrijf op te bouwen in deze opkomende ontwikkelingslanden. Wegens de grootte van de markt en de mogelijkheden ‘won’ Brazilië het pleit van andere Zuid-Amerikaanse landen. Zo ontstond ‘Parafix’, een industrieel productiebedrijf dat producten (B2B) aanlevert aan de hygiëne-industrie, de automobielsector en een reeks industriële sectoren zoals constructie en bouw, de medische sector, verpakking en textiel.
Mijn expertise ligt voornamelijk in het opstarten van een bedrijf, de Braziliaanse arbeidswetgeving, de fiscaliteit en het bankwezen, import- & exportaangelegenheden, cultuur qua werkvloer en verkooporganisaties. Tevens hebben we een goed netwerk van lokale en betrouwbare service firma’s uitgebouwd; boekhouders, fiscale consulenten,...
Wat zijn volgens jou de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in Brazilië?
Wegens de grote volatiliteit die het land kenmerkt, is een goed uitgebalanceerd businessmodel heel belangrijk. Daarmee bedoel ik dat verkoop en aankoop moeten gespreid worden tussen Brazilië en andere landen zodat het risico van de lokale munt (R$ real) beperkt wordt. Ook is het belangrijk dat men poogt zijn business uit te bouwen in verschillende sectoren zodat men niet enkel afhankelijk is van een enkele markt. Dit alles om uzelf sterker te kunnen opstellen tegenover de grote fluctuaties zoals die van de lokale munt, politieke crisissen, onstabiele en veranderende wetgeving,... Dit vergt tijd.
Braziliaanse bedrijven verwachten ook kwaliteit aan een lage kost. Productiviteit, automatisering en digitalisering zijn dan ook heel belangrijk. De joviale cultuur neemt niet weg dat klanten veeleisend zijn en hoge verwachtingen stellen in hun leveranciers. Professioneel, ethisch en snel reageren is een must.
De tijd dat Brazilië enkel voetbal en samba was is gelukkig voorbij. Modern management met vooropgestelde doelstellingen in een ethisch en duurzaam kader is de trend die heerst in de meeste bedrijven. Afhankelijk van de regio mag gesteld worden dat Brazilianen harde werkers zijn die zeer creatief zijn aangelegd.
Welke trends en evoluties zie je in Brazilië in de nabije toekomst?
Brazilië is het “eeuwige land van de toekomst”. Hoewel Brazilië alle troeven in handen heeft om een grote natie te worden, blijft het meermaals steken in een cultuur van persoonlijke interesses. De politieke klasse begrijpt het belang van een sterke middenklasse en aldus minder ongelijkheid tussen de bevolking maar is toch zelden bereid om persoonlijke concessies te doen.
Voor 2021 staat een administratieve en een fiscale hervorming op de agenda en indien deze in voege treden zal de geloofwaardigheid van Brazilië ten aanzien van het buitenland opnieuw verbeteren. De presidentiële verkiezingen die volgend jaar voorzien zijn, kunnen de economische agenda echter op de achtergrond schuiven.
Heb je een vraag die je wilt voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Leonid Guz (verantwoordelijk voor de regio’s Rusland en Zuid-Amerika) via leonid.guz@voka.be.