Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/10/2025

Internationaal verkopen is één ding. De goederen ook effectief en correct op hun bestemming krijgen is vaak een veel grotere uitdaging. Wie internationale groei wil realiseren, moet zowel de logistiek, de administratie als de lokale regelgeving tot in de puntjes beheersen

“Export is veel meer dan producten van A naar B verzenden”, zegt Jurgen Huygh, Director Global Customs & Trade bij Barry Callebaut. Bij de chocoladeproducent exporteren ze jaarlijks meer dan 60 miljoen kilo chocolade vanuit België naar meer dan 70 landen buiten de EU. “Export is een heel systeem. De complexiteit zit in de combinatie van douanedocumenten, certificaten, preferentiële oorsprongsregels... Eén factuur met verkeerde informatie kan je heel wat kosten aan invoerrechten. Dat is geen boutade, maar hebben we zelf al ervaren.” 

In dat landschap is kennis cruciaal. En dan is samenwerking met gespecialiseerde instanties én lokale experten een must. “De regels veranderen snel, zijn vaak landgebonden en kennen uitzondering op uitzondering. Dan loont het om met een Kamer van Koophandel of exportadviseur te werken die de weg kent.”

Voka Global Ambassador

Zelf vindt Jurgen in het netwerk van Voka Global Ambassadors een waardevolle klankbordgroep. “Ik ontmoet er collega’s uit diverse sectoren die allemaal actief zijn in internationale handel. We delen tips, nodigen externe sprekers uit en houden elkaar up-to-date. Ondanks mijn jarenlange ervaring steek ik er nog altijd veel van op.” 

Internationaal ondernemen moet vooral een bewuste keuze zijn. “Het is immers een kennisintensieve discipline. Weten wat moet, wat mag en wat mogelijk is. En vooral: wanneer je best handelt.” Zijn advies aan andere ondernemers? “Begin op tijd, bouw de juiste expertise op, leg lokale contacten en hou rekening met geopolitieke evoluties. Die hebben vandaag meer dan ooit een directe impact op je business.” 

Export draait niet enkel om opportuniteiten, maar ook om anticiperen. “Wie de spelregels kent, kan kosten vermijden, risico’s beperken en groeikansen benutten. Maar wie zijn administratie niet op orde heeft, blijft soms letterlijk aan de grens steken.”

Barry Callebaut
in cijfers

  • Grootste chocolade- en cacaoproducent ter wereld
  • Actief in +140 landen
  • Export naar +70 landen buiten de EU
  • 13.000 medewerkers wereldwijd

Ontvang internationale expertise van een exclusief netwerk 

Voka Global Ambassadors

Credendo

imu - vzw - vivium
imu - vzw - coface
imu - LI - FDS Promotions
imu - vzw - clearnox
We Love Fruit | Werkfruit
imu - vzw - nbn
imu - vzw - orange
Proximus
Wintercircus
Citymesh
Easi
Sylvester
Citymesh
Appsys
NTX
Van Havermaet
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Wiels
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Barrier
Soundfield
Deloitte Private
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Titeca
Propaganda
WV - Accent
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Orange
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey
Belfius
Premed
Groep JAM