23 startende ondernemers namen gisteren deel aan de business dates van Voka-KvK Vlaams-Brabant bij Labora in Leuven. Tijdens deze ontmoetingen krijgen ze de gelegenheid om hun ideeën en uitdagingen te bespreken en af te toetsen met 18 doorgewinterde professionals. "In het Bryo-traject zijn twee business dates inbegrepen. Dit zijn waardevolle contactmomenten waarbij jonge bedrijven rechtstreeks in dialoog gaan met ervaren ondernemers, en zo kunnen bijleren uit de praktijk", zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant.
In de sfeervolle abdijtuinen van Keizersberg stond gisterenavond ondernemerschap centraal. Beginnende ondernemers gingen er in gesprek met ervaren bedrijfsleiders. Tijdens deze uitwisseling deelden ze inzichten, praktische tips en groeistrategieën met elkaar. “De business dates zijn niet alleen verrijkend voor wie net gestart is,” benadrukt Kris Claes. Ook onze experts halen nieuwe ideeën uit deze gesprekken die ze meteen in hun eigen bedrijf kunnen toepassen.”
Verschillende facetten van het ondernemerschap
Jolien Beelen volgde vorig jaar het Bryo Stand Up-traject en opende op 1 mei van dit jaar Ellow Bowl: een foodconcept vol kleur en positiviteit. Vanuit haar locatie op het Gouden Kruispunt in Tielt-Winge serveert haar team gezonde fruitbowls en (warme) groentebowls.
"Vóór de business dates ontvang je een overzicht van de expertise van de aanwezige experts. Zo kan je je gesprekken doelgericht voorbereiden. Ondernemerschap omvat zoveel verschillende facetten dat het enorm waardevol is om in een avond ondersteuning te krijgen in diverse domeinen. Zo kreeg ik gisteren bijvoorbeeld heel concrete tips mee over waardecreatie via je onderneming, marketing én het belang van een externe adviesraad." Jolien Beelen, oprichter Ellow Bowl
Aan de andere kant van de tafel
Na tal van Business Dates als starter en scale-upper te hebben doorlopen, zat Tine Vandeweerd van marketing en communicatiebureau THE tiny COMPANY voor het eerst aan de adviserende kant van tafel.
“Het hoeft geen betoog dat het wereldkundig bekend maken van je dienst of product een absolute noodzaak is. Door de overload aan informatie en reclame die vandaag op de consument afkomt, moet je als ondernemer heel creatief uit de hoek komen om op te vallen en je gewenste doelgroep aan te spreken. Het was enorm boeiend om met de verschillende ondernemers die passeerden hieromtrent te brainstormen. Een enorme verrijking voor mij. Maar hopelijk vooral voor hen natuurlijk." Tine Vandeweerd, founder THE tiny COMPANY
Traject voor starters
Meer starters, meer blijvers en meer groeiers: daar gaan we voor! Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) wil ondernemers daarbij ondersteunen samen met Voka-KvK Vlaams-Brabant. Bryo maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen voor #sterkondernemen.
Voka-KvK Vlaams-Brabant organiseert twee keer per jaar een Voka Bryo Business Date dat onderdeel uitmaakt van het Bryo-traject. Het Bryo-traject is er voor startende ondernemingen (Start-up) en voor groeiende ondernemingen (Scale Up). In het najaar starten nieuwe trajecten. Meer informatie erover hier.