Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Gémar Hompes (Sofico) over zakendoen in Australië
  • 18/06/2021

Gémar Hompes (Sofico) over zakendoen in Australië

Hij klinkt vriendelijk en ontspannen aan de telefoon wanneer wij Gémar Hompes, medevennoot en CEO van Sofico (Zwijnaarde) vragen naar de  Australische avonturen van zijn bedrijf. Misschien is de rust die hij vertoont – ook in coronatijd – wat kenmerkend voor de mensen uit zijn geboortestad Weert in Nederlands Limburg, op een boogscheut van België. Wellicht heeft ook de laid back way of life van Australië, de mensen down under, hem na vele jaren wat gevormd. Gémar mist duidelijk het fysieke contact met de collega’s in de Australische vestiging van Sofico en met hun klanten in het onmetelijke land van kangoeroes en koala’s. “In normale tijden ga ik zeker één of twee keer per jaar naar Australië, maar door corona is dat nu al meer dan een jaar niet gelukt.”

Australië in één oogopslag

Australië

Hoofstad Canberra
Oppervlakte 7.690.000 km² (= 252 x België)
Inwoners 25.6 miljoen
Staatshoofd Koningin Elisabeth II
Regeringsleider Eerste Minister Scott John Morrison (53)  (Liberale Partij)
Taal Engels
Munt Australische dollar (AUD) | 1 Canadese dollar = 0,64 €
Belangrijke steden Sidney (5,73 mio), Melbourne (5,19 mio), Brisbane (2,56 mio), Perth (2,38 mio)
Bruto Binnenlands Product (BBP) 1.397 miljard USD (533 miljard USD in België)
BBP/Capita 55.057 USD (46.420 USD in België)
Kansrijke sectoren
  • Agro-industrie: landbouwmachines, verwerkingsapparatuur, verwerkingstechnologie, alternatieve energie, vee gerelateerde producten en geavanceerde technologieën voor waterbeheer leveren.
  • Infrastructuur en bouw: snelwegen, scholen, ziekenhuizen en metro- en spoorwegnetwerken, 'groene technologie'
  • Hernieuwbare energie: technologieën voor energie-efficiëntie, oplossingen voor micronetten en energieopwekking los van het net.
  • Voeding en drank: gastronomische levensmiddelen en dranken, biologische levensmiddelen, producten voor de wijnbouw, private label, bier, chocolade en zoetwaren 
FIT-marktstudies Agribusiness & Agtech | Energy Transition | Sports Technology | Food & Beverage Industry | Health Technology Industry | E-commerce | Frozen and chilled prepared meals
Werkloosheid 5,6 % (apr 2021)

Sofico

In 1988 begint Sofico met de ontwikkeling van software voor het beheer van contracten rond leasing, financiering en mobiliteit in de autosector. Meer dan dertig jaar later houdt het bedrijf nog steeds de focus op deze nichemarkt. Met succes overigens: dit jaar  draait Sofico een omzet van 55 mio euro met een team van 350 medewerkers.

Lucky shot...

Kort na de start heeft Sofico al snel de wind in de zeilen en trekt het via stapsteen Nederland naar het buitenland. Vandaag realiseert Sofico 80% van zijn omzet op buitenlandse markten en telt de Gentse softwareontwikkelaar zeven kantoren buiten België. In Europa zijn vooral Nederland, Frankrijk, Duitsland en het VK belangrijke markten. Maar ook in Japan is Sofico sterk bezig. Momenteel bekijkt men de kansen op de Amerikaanse markt. “China komt pas daarna”, zegt Gémar, “eenvoudig omdat er nog weinig leasingactiviteit is. Tenzij private lease.”

In 1994 zet Sofico voet aan grond in Australië. In 2002 opent het in Sydney een eigen kantoor dat inmiddels is uitgegroeid tot een team van vijftig mensen. Australië is daarmee een home market geworden. Zes van de top-10 leasingbedrijven zijn er klant.

De regio Asia Pacific zorgt voor ongeveer 20% van de wereldomzet van Sofico. Toch was Australië destijds geen bewuste strategische keuze in een groot exportplan. Gémar: “Op een dag krijg je de kans een mooi contract aan te gaan. Het was eerder een lucky shot.”

... Toch a perfect fit

Waar zit precies die fit met Australië? Gémar: “Europese producten genieten in Australië een goede status omwille van hun hoge kwaliteit en stijl. Maar er is ook een gevoel van culturele ‘verwantschap’ tussen de Aussies en de Europeanen. Dat alles helpt zeker in onze business, bij het introduceren en implementeren van onze software oplossingen.”

Neem jezelf niet te serieus en ga mee in hun teasende humor

Gémar Hompes (Sofico) over zakendoen met 'Aussies'

Gémar spreekt met passie over de culturele mix van Australië en de easy doing business-opstelling van de zakenpartners daar. “De mensen zijn er weinig formeel en in zekere zin bescheiden. Gelijkheid is zeer belangrijk, er wordt weinig waarde gehecht aan functie of positie. Het is bovendien een  immigratieland pur sang, iedereen komt wel van ‘ergens’. Neem je zelf niet al te serieus en ga mee in hun teasende humor”, geeft Gémar mee.

Gémar Hompes (Sofico)

Australië is ruim 250 keer groter dan België. Hoe begin je dan aan de ‘verovering’ van zo’n onmetelijke markt? Gémar wijst op de hoge graad van verstedelijking. Meer dan 85% van de bijna 26 miljoen inwoners woont in stedelijke gebieden. In de vier grootste agglomeraties – Sydney, Melbourne, Brisbane en Perth –  woont maar liefst 60% van de bevolking. “De huidige mobiliteitsvraagstukken in Australië zijn dus zeker te vergelijken met die in Europa, hetgeen onze software oplossingen gemakkelijk toepasbaar maakt.” 

Sofico hecht veel waarde aan teamwerk. De Australische vestiging heeft dan ook  een grote autonomie met end-to-end-verantwoordelijkheid voor ontwikkeling, sales, implementatie, development en service. Die aanpak overtuigt vele aan een bank of autoconstructeur gerelateerde finance en leasing maatschappijen om met de Belgische softwarespecialist in zee te gaan.

Klaar voor veranderingen, mate!

Sofico mag dan al drie decennia succesvol opereren op deze automotive finance en leasingmarkt, Gémar Hompes ziet heel wat nieuwe ontwikkelingen op het bedrijf afkomen. Ze worden gegangmaakt door een aanzwellende duurzaamheidsagenda, stedelijke congestie en een meer afstandelijke houding van jongeren tegenover autobezit. “De automarkt evolueert langzaam van bezit naar (gedeeld) gebruik; in plaats van kopen of leasen zien we abonnementsformules verschijnen. Voor constructeurs stelt zich de vraag of ze op termijn gewoon auto’s blijven leveren of eerder ‘mobiliteit’ zullen aanbieden. De uitfasering van fossiele brandstoffen, de opkomst van geconnecteerde, autonome voertuigen en de vervanging van salariswagens door mobiliteitsbudgetten, zijn trends die een nieuwe dynamiek brengen in onze markt.”

Australië, één van dé historische migratiebestemmingen in de wereld, telt relatief weinig mensen van Belgische origine. Nederlanders, Duitsers, Grieken en Italianen vonden veel meer de weg naar dit land. In volle covid-strijd gooide Australië de grenzen overigens volledig dicht. Buitenlandse bezoekers mogen  er voorlopig niet meer in. “Ook wij hebben in Australië rekening moeten houden met beperkingen, maar ons bedrijf heeft weinig impact ervaren door de pandemie. Net als in de overige filialen, ging het werk gewoon remote door.”

Gémar merkt op dat Australië zich, na een jarenlange ononderbroken economische groei, aan een nieuwe realiteit zal moeten aanpassen. “De afhankelijkheid van met name toerisme en de export van grondstoffen naar China zal waarschijnlijk heroverwogen moeten worden. Benieuwd wat dat op termijn zal opleveren.”

Ondertussen groeit Sofico verder: Advance Australia Fair!*

*Nationaal volkslied van Australië

Flanders Investment & Trade

Freddy Dutoit

Australië : een land met een oceaan van mogelijkheden

‘No worries, mate’ en omschrijvingen als ‘lay back’ en ‘easy doing of business’ verbergen een dynamische economische omgeving met gedreven mensen die open staan voor innovatie. De Australische businessmentaliteit verkiest een down to earth approach en apprecieert direct contact maar blijft zeer professioneel”, weet Freddy Dutoit, senior business development manager bij de Australian Trade and Investment Commission (Austrade). Austrade staat ter beschikking van bedrijven om hen te informeren en te helpen in hun investeringsproject.

“Als een van de meest multiculturele en meertalige landen ter wereld, is dit een perfecte testmarkt voor uw product. Tegelijkertijd is het een uitstekende hub om de Aziatische markten te bereiken.  Australië heeft trouwens diverse vrijhandelsakkoorden met de meeste Aziatische partners.

Australië verwelkomt productieve buitenlandse investeringen en biedt een stabiele politiek economische omgeving met mogelijkheden in diverse, dynamische industrieën. De Australische ondernemers staan open voor nieuwe technologieën en zijn dikwijls voorlopers in de adoptie van nieuwe producten en diensten.”

“Daarenboven biedt de Australian way of life de familiale en sociale voorzieningen die uw personeel kan motiveren en appreciëren”, weet Dutoit. “België is een belangrijke en geapprecieerde investeerder down-under: in 2019 noteerden we voor 3.543 miljoen AU$ FDI Belgische investeringen. Azelis, Besix, BioBest, Finasucre, DEME en vele anderen hebben al de weg gevonden. Er bestaan zeker mogelijkheden in energie, ITC, voedingsindustrie, machinebouw, ruimtevaart, biotechnologie en openbare werken.”

Australian Trade and Investment Commission (Austrade) 
Australian Embassy - 4 rue Jean Rey – Paris 75724 Cedex 15 , France
T +33 156 77 12 33 |  M +33 785 80 22 59
freddy.dutoit@austrade.gov.au - www.austrade.gov.au 

Meer over internationaal ondernemen?

Ga naar onze pagina voor meer informatie.

Of bekijk interessante links voor zakendoen in Australië.

Contactpersoon

Inya Synhaeve

Groeitrajecten - Internationaal Ondernemen

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat