Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Fin & Fisc - Bereid je voor op e-facturatie

Fin & Fisc - Bereid je voor op e-facturatie

  • 05/02/2024

Tim Van Roy licht toe

België staat opnieuw een stap dichter bij de verplichte elektronische facturatie. De Commissie Financiën keurde de afgelopen dagen zoals verwacht het wetsvoorstel goed en dat verhuist nu naar de plenaire zitting, waar weinig tegenstand meer verwacht wordt. Het leek ons bijgevolg gepast om nog even stil te staan bij de verschillende aspecten die hierbij komen kijken zodat je op tijd aan de transitie kan beginnen.

Hoe zal de implementatie verlopen?

Ondanks eerdere plannen zal er geen fasering gebeuren op basis van het onderscheid tussen grote en kleinere ondernemingen maar zullen alle bedrijven die in België voor de btw geregistreerd zijn vanaf 1 januari 2026 gestructureerde elektronische facturen moeten versturen voor binnenlandse handelingen.

Hoe zal de elektronische facturatie eruitzien?

De nieuwe B2B elektronische facturatie zal dezelfde vorm aannemen als de B2G facturatie die sinds 2019 van kracht is in ons land. Net als de overheden zullen bedrijven vanaf 2026 documenten moeten opmaken in het PEPPOL BIS-formaat en via dat netwerk versturen. Bedrijven kunnen onderling wel overeenkomen van deze principes af te wijken. In dat geval moeten ze uiteraard wel nog steeds voldoen aan de Europese standaardnormen (EN 16931-1 en CEN/TS 16931-2).

Wie valt onder het nieuwe systeem?

Zoals gezegd, zal geen onderscheid worden gemaakt en komt er geen gefaseerde invoering waarbij sommige bedrijven wel en andere niet onder de nieuwe facturatieregels zullen vallen. Er zijn 3 voorwaarden die maken dat een bedrijf aan de nieuwe regels moet voldoen:

  1. De uitgever van de factuur moet in België geregistreerd zijn voor doeleinden. Hieronder vallen zowel de kleine bedrijven met een omzet onder 25.000 EUR, leden van btw-eenheden en vaste inrichtingen van buitenlandse belastingplichtigen. De enige uitzondering hierop zijn bedrijven of personen die enkel handelingen verrichten die vrijgesteld zijn onder artikel
    44 van het btw-wetboek.
  2. De ontvanger van de factuur moet een entiteit zijn die verplicht is haar btw-nummer mee te delen. Hieronder vallen dezelfde categorieën als in het vorige punt, maar ook buitenlandse entiteiten.
  3. Het moet gaan om binnenlandse handelingen die niet vrijgesteld zijn door artikel 44 en export waarbij de koper zijn Belgische btw-nummer dient mee te delen.

Wat als je de technische oplossingen niet in huis hebt?

Dan kan je een beroep doen op het HERMES-platform, dat je uit de nood helpt zolang je niet aangesloten bent op het PEPPOL-netwerk. Via een omzetting krijgt de ontvanger dan per mail een factuur in pdf-formaat.

Wat nu?

Niet voor het eerst zal er een technische ingreep moeten gebeuren in jouw boekhoudsysteem. Het is dan aangeraden om ook al even verder te kijken en eveneens rekening te houden met de real-time reporting die er ook nog steeds aan zit te komen. Daarbij moet je alle financiële data rechtstreeks naar de overheid versturen, zoals al in meerdere Europese landen gebeurt.

Tim Van RoyTim Van Roy is Directeur Finance, Export en Internationaal Ondernemen en adviseert ondernemers rond financiële en fiscale uitdagingen. Heb je hier vragen over? Neem contact op via tim.vanroy@voka.be.

Contactpersoon

Tim Van Roy

Directeur Finance, Export en Internationaal Ondernemen

Proximus

Artikel uit publicatie