Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Elkaar helpen en van elkaar leren is het doel van netwerk Bedrijfsleiders Montreal

Elkaar helpen en van elkaar leren is het doel van netwerk Bedrijfsleiders Montreal

  • 01/02/2024

De Voka-netwerken en -community’s zijn een essentieel deel van de organisatie. Deze maand zetten we het netwerk Bedrijfsleiders Montreal in de kijker. Voorzitter Natalie Ulburghs is alvast volledig overtuigd van de meerwaarde van de netwerken voor ondernemers: “Je komt in contact met mensen die niet tot je dagelijkse kring behoren en je leert elkaar en elkaars business kennen en begrijpen. Dat is altijd verrijkend.”

Natalie Ulburghs
Leeftijd: 57
Aantal jaren partner: 17
Levensmotto: “Altijd alert zijn.”

 

Natalie Ulburghs vond haar gading in het recht en is als advocate al 17 jaar partner bij Monard Law. Toen ze 7 jaar geleden haar weg vond naar het netwerk Bedrijfsleiders Montreal, was dat als buitenbeentje. “Het netwerk mikt op bedrijfsleiders van bedrijven met minstens 50 werknemers”, aldus Natalie. “Ik ben vennoot, maar heb geen 50 werknemers tewerkgesteld. Dat is gelukkig geen probleem. Als advocaat werk ik vrijwel uitsluitend met bedrijven; het is voor mij dan ook enorm interessant en verrijkend om te horen waar bedrijfsleiders van wakker liggen, wat hun projecten zijn, hun ideeën en doelen.”

Bijleren 
Het primaire doel van Bedrijfs­leiders Montreal is bijleren. Van elkaar, over elkaars business en over een breed scala van onderwerpen. Ze nodigen interessante sprekers uit en organiseren opleidingen en bedrijfsbezoeken, al dan niet bij de bedrijven van de leden zelf. “De bedrijfsbezoeken bij de leden zijn voor mij het meest waardevol”, zegt Natalie. “Je wordt rondgeleid tot in alle kiertjes van het bedrijf door iemand die het bedrijf door en door kent en al die ervaring ook effectief wil delen. Publiek georganiseerde bedrijfsbezoeken beschikken niet over dezelfde diepgang. De bezoeken bij leden hebben een extra dimensie en we zouden ze niet kunnen doen zonder een netwerk als dit.”

Dat bijleren neemt soms ook een meer formele vorm aan in opleidingen. Zo mochten de ondernemers in Bedrijfsleiders Montreal al bijleren over het aantrekken van talent, over cybersecurity en GDPR, en over een resem hr-topics. “Die sessies zijn ook echt waardevol. Als advocate volg ik natuurlijk heel wat juridische opleidingen, maar het netwerk stelt me in staat om ook bij te leren over compleet andere sectoren. We zien ook dat veel ondernemers met dezelfde problemen kampen, waardoor we in de ideale positie zitten om elkaar te helpen en van elkaar te leren.”

Zoektocht naar talent
Op dit moment telt het netwerk Bedrijfsleiders Montreal 26 leden, in een samenstelling waar goed over wordt nagedacht. “Elk jaar doen we inspanningen om het netwerk te versterken”, zegt Natalie. “Er wordt gekeken welke personen goede toevoegingen zouden zijn en in het plaatje passen. Er moet natuurlijk een zekere exclusiviteit bewaard worden. We proberen zo weinig mogelijk leden uit gelijkaardige sectoren in het netwerk op te nemen, zodat de kennisdeling zo breed mogelijk kan gebeuren. En zodat er niet te veel competitie is, natuurlijk.”

Wanneer we vragen wat de meest voorkomende problemen zijn bij de bedrijfsleiders in het netwerk, hoeft Natalie niet lang na te denken: “De zoektocht naar talent is een duidelijk probleem bij veel ondernemers. Vacatures zijn veel moeilijker in te vullen dan voor de coronaperiode en iedereen is op zoek naar werknemers. In een van de hr-sessies vertelden enkele specialisten dat ze niet goed weten hoe het komt. Bepaalde verschuivingen in het landschap zijn te verwachten – sommige sectoren die aantrekkelijker zijn dan andere bijvoorbeeld – maar het probleem is zichtbaar in élke sector. Wat ook duidelijk is, is dat de beroepen waarin werknemers met hun handen werken, steeds als minder aantrekkelijk worden gepercipieerd. Terwijl dat wel vaak aantrekkelijke beroepen zijn, die heel wat vaardigheden vereisen en belangrijk zijn voor de maatschappij.”

Ondanks deze problematiek blijft Natalie positief naar de toekomst kijken. Ook in 2024 zullen er enkele interessante activiteiten de revue passeren, culminerend in een ludieke slotactiviteit. “Dit jaar zal het een golfinitiatie zijn, die ik zelf heb georganiseerd. Vorig jaar sloten we af met een bowlingwedstrijd, gevolgd door een gezellig etentje. Het is natuurlijk ook belangrijk om samen af en toe plezier te maken!” 

Contactpersoon

An-Sofie De Gruyter

Coördinator netwerken

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie