Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Een sterke reputatie als sleutel tot succes: hoe als bedrijf uw reputatie managen?

Een sterke reputatie als sleutel tot succes: hoe als bedrijf uw reputatie managen?

  • 03/04/2025

In een wereld waar vertrouwen en geloofwaardigheid het verschil maken, is reputatie een onmisbare troef voor bedrijven. Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming niet alleen bekend staat om haar producten en diensten, maar ook als een betrouwbare en gerespecteerde speler op de markt? We spraken met Kelly Schamphelaere en Filip Buntinx van akkanto over het belang van reputatiemanagement en hoe bedrijven hier strategisch mee om kunnen gaan.

Waarom is reputatie zo belangrijk voor bedrijven?

Kelly Schamphelaere (akkanto): "Reputatie is één van de meest waardevolle, maar vaak onderschatte activa van een bedrijf. Het bepaalt hoe klanten, investeerders, werknemers en andere stakeholders je bedrijf percipiëren. In een tijd waarin informatie razendsnel circuleert, kan een sterke reputatie een bedrijf beschermen tegen crisissen en kansen creëren op lange termijn."

Filip Buntinx (akkanto): "Precies. Het kan je ook helpen om jouw ‘employer branding’ te verbeteren en zo toptalent aan te trekken.  En bedrijven die een breed draagvlak hebben in de samenleving kunnen zich vaak ook positioneren als ‘de autoriteit’ binnen hun sector. Op die manier hebben ze een competitief voordeel op hun concurrenten en hebben ze vaak ook een streepje voor op de rest in termen van belangenbehartiging."

Wat zijn de grootste valkuilen voor bedrijven als het gaat om reputatiebeheer?

Filip: "Een veelgemaakte fout is reputatie te beschouwen als een communicatiekwestie in plaats van een strategisch bedrijfsthema. Bedrijven die zich pas om reputatie bekommeren wanneer een crisis uitbreekt, lopen per definitie achterop. En dan is het heel moeilijk om het verhaal nog om te buigen of bij te sturen. Daarom is het steeds belangrijk om op een proactieve manier helder en transparant te communiceren. 

Kelly: "Daarnaast zien we dat bedrijven soms onvoldoende voeling hebben met hoe stakeholders hen werkelijk zien. Vaak kijken mensen met een bepaalde bril naar hun eigen bedrijf en houden ze daarbij onvoldoende rekening met hoe stakeholders in kwestie hen écht percipiëren. Een stakeholderanalyse geeft dan ook vaak verrassende inzichten en resultaten. Het is belangrijk om bij reputatiemanagement steeds met een externe blik te durven kijken."

Welke rol speelt duurzaamheid in reputatiemanagement?

Filip: "Duurzaamheid en reputatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bedrijven die hun ESG-strategie (Environmental, Social & Governance) goed aanpakken en dit op een geloofwaardige manier communiceren, winnen vertrouwen. Wie valse claims maakt, bewust of onbewust, loopt het risico aan geloofwaardigheid in te boeten. Denk maar aan greenwashing: bedrijven die onrealistische of misleidende duurzaamheidsclaims maken, lopen het gevaar dat klanten, investeerders en toezichthouders hen niet meer vertrouwen."

Kelly: "We zien ook dat duurzaamheid een cruciaal onderdeel wordt van de reputatie van een onderneming. Zo blijkt uit onderzoek dat werknemers maar liefst zes keer zo vaak hun werkgever aanraden als het ESG-beleid authentiek en geloofwaardig is. Steeds vaker nemen ze bedrijven onder de loep om na te gaan welke impact ze hebben op onze planeet. Duurzaamheid en welke inspanningen het bedrijf hiervoor levert, moeten dan ook een integraal deel uitmaken van de positionering van een organisatie."

Hoe helpt akkanto bedrijven bij het opbouwen van een sterke reputatie?

Kelly: "Bij akkanto draait alles om reputatie – hoe bouw je die op, hoe bescherm je ze en hoe kan je er optimaal gebruik van maken? We zijn een onafhankelijk strategisch adviesbureau met kantoren in Brussel en Parijs, en we hebben een team van ervaren, meertalige professionals met verschillende achtergronden. Wat ons bindt, is een gedeelde passie voor communicatie en strategie. Reputatiemanagement begint altijd met een grondige analyse: hoe wordt een bedrijf vandaag gezien? Wat zijn de sterke en zwakke punten? Samen met onze partner Caliber helpen we bedrijven om een helder beeld te krijgen van hun reputatie. We gebruiken een slimme technologie die real-time inzichten geeft en wetenschappelijk onderbouwde analyses levert. Dat stelt bedrijven in staat om niet alleen te begrijpen hoe ze worden waargenomen, maar ook waarom."

Filip: "Elke organisatie is anders en verdient dan ook een aanpak op maat. Daarom ontwikkelen we strategieën die écht passen bij de identiteit en ambities van een bedrijf. Soms betekent dat een doordachte communicatiestrategie, soms draait het om crisisbeheer, public affairs of het versterken van de positie van een CEO. Wat we altijd voor ogen houden, is het grotere plaatje: sterke relaties met stakeholders, betrokken medewerkers en een authentiek merkverhaal dat vertrouwen wekt. Reputatiemanagement mag geen eenmalige inspanning zijn, het is een continu proces dat bijdraagt aan duurzaam succes. Dat is waar wij bij akkanto in geloven."

Wat is jullie advies voor bedrijven die hun reputatie willen versterken?

Kelly: "Begin met een meting. Zonder data tast je in het duister. Zorg ervoor dat reputatie een vast onderdeel wordt van je bedrijfsstrategie. Stel concrete doelen en zorg ervoor dat je werknemers hierin een actieve rol spelen."

Filip: "En wees authentiek. Reputatie is geen marketingtruc, maar een weerspiegeling van wie je bent als bedrijf. Wie zijn reputatie duurzaam wil uitbouwen, moet consequent handelen en communiceren. 

Meer weten over hoe akkanto bedrijven helpt bij reputatiemanagement? Bezoek www.akkanto.com.

imu - vzw - slimstock
IMU-VM-Mogelijk-1 mei tot 1 juni 2025
Advertentie 'Mogelijk' 1 mei tot 1 juni
imu - vzw - opt