Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Een familiebedrijf moet je leiden met passie. Die keuze kan niemand voor je maken

Een familiebedrijf moet je leiden met passie. Die keuze kan niemand voor je maken

  • 27/03/2024

Axel Geyskens is de derde generatie aan het roer van Groep Geyskens. 85 jaar geleden werd het Beringse familiebedrijf opgericht door zijn grootvader Gerard, en daarna voortgezet door zijn vader Johan. Het bedrijf maakt zich klaar voor de toekomst en investeert in samenwerking met LRM 9 miljoen in nieuwe installaties, magazijnen en een zonnepanelenpark op de grond. Inmiddels vervoegt de vierde generatie zoon Justin (26) sinds begin 2024 het team.

Molens Geyskens is leverancier van verschillende soorten bloem aan artisanale bakkers en fabrikanten van wafels en koekjes. Maar ook aan grote namen zoals Lotus Bakeries en voedingsreus Mondeléz. De familiale groep bestaat naast Molens Geyskens uit het nevenbedrijf Geyskens Delikatessen, dat speciale vleeswaren, kaviaar en andere nicheproducten toelevert aan sterrenzaken en het hogere segment van de horeca. Daarnaast is er ook een uitsnijderij, die vleeswaren op maat van de klant levert. Alles samen werken er 65 mensen in de bedrijven van de familie Geyskens.

Explosieve groei
In de eerste helft van deze eeuw stichtte groot­vader Gerard Geyskens ‘De Bloemmolens van Beringen’. Hij begon als een eenmanszaak met enkele medewerkers in dienst. “Van origine zijn wij een familie van molenaars”, vertelt Axel Geyskens. “Voor mijn grootvader stond alles nog in het teken van het metier leren en je weg erin vinden. Nadat mijn vader in 1977 als tweede generatie aan het roer kwam, kende ons bedrijf een explosieve groei. Onder zijn leiding werden liefst 4 nieuwe bedrijven opgestart, geen evidentie. Die periode was echt een kantelmoment voor onze groep.”

Voor meer diversificatie werd een veevoederfabriek opgericht met volledige integratie naar varkenskwekerijen. Daarnaast startte het familiebedrijf met de productie van voorgebakken pannenkoeken, waarbij de basisgrondstof bloem werd aangeleverd door de eigen maalderij. “Daarmee werden we volop actief in de basisvoeding, maar mijn vader was op zoek naar het hogere segment in de voedingssector”, vertelt Axel. “En dat resulteerde in de oprichting van Geyskens Delikatessen.”

Rationeel herstructureren
In 2011 kwam Axel als de derde generatie aan het roer. “Dat was geen gemakkelijke periode. We waren onder mijn vaders leiding vooral operationeel bezig geweest en eigenlijk te hard gegroeid. Onze organisatie kon die snelle expansie niet bijbenen. Mijn eerste opdracht was dan ook om structuur te brengen in de groep. Ik heb het bedrijf onder de loep genomen en moeilijke knopen moeten doorhakken. De kunst is dan om je emotie los te laten en puur op rationele basis beslissingen te nemen. Ik ben met mijn team gaan samenzitten en we hebben een volledig nieuw businessplan gemaakt waarmee we de toekomst met vertrouwen tegemoet konden zien.”

Investeringen
“Doordat we LU Mondeléz in onze klantenportefeuille hadden, kregen we de opportuniteit om onze kwaliteitssystemen te optimaliseren. Dat overtuigde andere grote klanten zoals Lotus Bakeries en wafelfabrikant Avieta om met ons in zee te gaan. We zijn ook stelselmatig onze capaciteit gaan opdrijven. Eerst draaiden we 5 dagen 24 uur op 24 productie, inmiddels is dat 7 dagen de klok rond. Dat vergt natuurlijk veel van mens en machines.”

Om de leverbetrouwbaarheid te garanderen en de productiecapaciteit verder uit te breiden, investeert Molen Geyskens, samen met de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, 9 miljoen euro in een extra maalderij, een volledig automatische afzaklijn en extra magazijnen. Ook komt er een zonnepanelenpark op de grond, dat in samenwerking met Insaver wordt gerealiseerd. De nieuwe molen en het zonnepanelenpark zullen dit jaar operationeel zijn. “Qua stroomverbruik zijn we straks – bij mijn weten als enige maalderij in Europa – voor meer dan 30% zelfvoorzienend. De stijgende energieprijzen zijn natuurlijk een drijfveer, maar we vinden het ook belangrijk om als bedrijf in te zetten op duurzaamheid en groene energie.”

Kwaliteitsproducten
De familiale groep Geyskens bestaat naast Molens Geyskens nog uit het aanpalende bedrijf Geyskens Delikatessen. Sinds 1986 bedienen de zwarte bestelwagens met de gouden letter G het horecalandschap met nicheproducten. “Mijn vader is daar 40 jaar geleden mee begonnen. Naast het zakenleven heeft onze familie altijd een grote passie gehad voor de gastronomie. Mijn vader zag een opportuniteit om toeleverancier te worden voor het hogere segment van de horeca. Voorwaarde voor hem was dat er enkel met kwaliteitsproducten werd gewerkt en dat we een goede service in eigen beheer konden garanderen. Het totaalplaatje moest kloppen.”

Daarnaast is er nog een nevenbedrijf, de uitsnijderij. “Ook daar werken we enkel met zeer streng geselecteerde kwaliteitsproducten, op maat van de klant. We zijn ons ook gaan toeleggen op speciale dry-aged rassen en huisgemaakte charcuterie van topkwaliteit.”

"Er is ruimte voor nieuwe en verfrissende perspectieven. Dat waardeer ik heel erg." - Justin Geyskens

Vierde generatie
Inmiddels verwelkomt het familiebedrijf de vierde generatie: Axels zoon Justin versterkt sinds begin dit jaar het management nadat hij eerder bij EY werkte als senior auditor. “Ik vond het belangrijk dat Justin eerst zijn opleiding afrondde en werkervaring buiten ons bedrijf opdeed. Wat hij geleerd heeft bij EY, is een verrijking voor de hele groep.” Voor Axel was het geen vanzelfsprekendheid dat zijn zoon in zijn voetsporen zou treden. “Een familiebedrijf moet je leiden met passie. Die keuze kan niemand voor je maken en ik vind het enorm belangrijk dat mijn kinderen de vrijheid hebben om te doen wat ze graag willen doen.” Justin heeft vroeger als vakantiewerker alle mogelijke jobs binnen het bedrijf vervuld, van bakken en afwassen tot heftruckchauffeur. “Ik communiceer heel open met hem en ik behandel hem net zoals andere werknemers. Ik ga geen zaken verbloemen.”

Het blijft in de familie
Tijdens het Voka-traject ‘Het blijft in de familie’ deed Justin samen met zijn familie en met andere familiebedrijven inspiratie en ervaring op voor de volgende stap in zijn carrière. “Onze deelname kwam er op vraag van de kinderen”, zegt Axel. “Ze kunnen daar hun ervaringen delen met de nieuwe generatie van andere familiebedrijven. Er passeren allerhande onderwerpen de revue, van familiecharters over externe CEO’s tot de verdeling tussen kinderen. Er kan heel open en in alle vertrouwen worden gepraat. Dat is enorm verrijkend en leerrijk.”

Axels vrouw Isabelle werkt ook mee in de zaak. Sinds 10 jaar is zij hr-verantwoordelijke voor de groep. Dochter Delphine (24) is niet actief in het bedrijf. Zij werkt bij WPP als communications manager. “Zij gaat haar eigen weg en kan ook op internationaal vlak enorme werkervaring opdoen, wat een mooie basis is voor de toekomst.”

"Ik vind het belangrijk om betrokken te zijn, ook al ben ik niet actief in het familiebedrijf." - Delphine Geyskens

Gestage groei
Om het bedrijf scherp te houden, gaat Axel bewust op zoek naar samenwerking en feedback van externe partijen. “Zo zijn we terechtgekomen bij LRM en Voka, en dat leverde heel intensieve en constructieve gesprekken op. Het heeft gezorgd voor een mooie kruisbestuiving tussen de partijen.”

Tot slot: wat zijn de verdere toekomstplannen voor Groep Geyskens? “Om het bedrijf futureproof te maken, willen we de komende jaren nog meer inzetten op duurzaamheid en een doorgedreven automatisering. We streven naar een gestage, gezonde groei als basis voor een mooie toekomst.” 

Contactpersoon

Valerie Vanhelmont

Adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie