Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Digitaliseren kost een fortuin”
Johan Thijs
  • 22/02/2019

“Digitaliseren kost een fortuin”

“De digitalisering is een fundamentele transformatie”, zegt Johan Thijs, de snelsprekende Limburger die de snelschakelende CEO is van het sneldigitaliserende KBC. “Die raakt niet alleen de voorkant, wat de klant ziet. Maar ook heel onze backoffice, onze processen, onze producten worden geredesigned. Dat kost een fortuin: 1,5 miljard over een periode van 4 jaar, van 2017 tot 2020. En het is een volledig andere manier van werken.” 

Johan Thijs CEO KBC Group
©ID/Lieven Van Assche

Digitalisering is een van de grote uitdagingen waar wij als maatschappij voor staan. Toch leeft er bij velen watervrees. Hoe pakt u dat aan?

“We zijn al vijf jaar onze mensen aan het overtuigen om dingen te doen die de toekomst van het bedrijf en dus van henzelf garanderen. Waar de vroegere manier van denken was: ‘De klant vraagt, wij geven’, is de manier van denken nu proactiever, in functie van de noden bij onze klanten en op maat. De klant moet het proces zelf kunnen afwerken wanneer hij het zelf wil en zonder enige frictie.”

U gebruikt het werkwoord ‘overtuigen’. Die switch gaat dus niet voor iedereen vanzelf?

“Wat wij aan het doen zijn heeft maar één reden. En die heeft niets met technologie te maken. Het is heel simpel: jouw gedrag als consument verandert. Hoe boek je je reis? Hoe koop je je nieuwe telefoon? Dat zijn dingen die je uit je dagelijkse leven kent en door mijn medewerkers ook.”

Voor iemand die al 20 jaar aan het loket in de bank zit, is die omslag wel niet evident.

“In een bedrijf moet je je continu aanpassen, dat is een opdracht voor iedereen. Dat is wat wij proberen te doen met ons personeel. Zo hebben we een digitaal rijbewijs ingevoerd. Wat is een harde schijf? Wat is een server? Maar ook complexere vragen. Medewerkers mogen dat vrijblijvend afleggen, maar quasi iedereen heeft dat gedaan. Want je leert hoe ver je staat. En op je weaknesses kan je trainingen volgen. Of je kan perfectly skilled zijn. Want de loketmedewerker waar je naar verwees – het ultieme cliché - kan in zijn vrije tijd volledig mee zijn met de nieuwste technologie.” 

Ik ging net een ander cliché aanhalen, over de 55-plusser die de digitale omslag niet meer wil maken.

“Dat kan bij een dertiger ook voorvallen. Ik ga jou niet vragen om in mijn AI-departement algoritmes te schrijven want je hebt geen wiskundige achtergrond. Je gaat dat dus simpelweg niet kunnen zonder de gepaste kennis en kunde. Maar voor bepaalde medewerkers is de rek er ook uit. De gemiddelde leeftijd van een werknemer bij KBC in België is 48 jaar. Toen ze hun carrière startten was het een analoge wereld, nu een digitale. Als je in de tussentijd continu opleidingen gevolgd hebt, kun je mee evolueren. Maar op een bepaald moment is mogelijks de rek eruit. En dan moeten we een oplossing vinden. Wil je een 55-jarige als voorbeeld hebben?”

Neem maar het cliché.

“Een 55-jarige die jarenlang kredietenbeheer heeft gedaan kan nog perfect nuttig zijn in een kmo als CFO of als medewerker, waar hij financiële analyses maakt van de boekingen om bestellingen te doen. Deze persoon hoeft niet noodzakelijk bij KBC te blijven.”

Vraag is of die kmo die 55-jarige wel aan boord wil.

“Dat is de filosofie van ons Minerva-systeem: wij stellen die 55-jarige ten dienste van die kmo, waarbij wij een deel van de factuur betalen. De pensioenleeftijd in België is 67 jaar. We hebben dus allemaal nog een rit te gaan, ook als we 55 jaar zijn. En we zijn dan nog perfect nuttig inzetbaar. Maar dan moeten we wel de arbeidsmarkt op een specifieke manier organiseren.”

 

Contactpersoon

Katrien Stragier

Redacteur

ING
SD Worx