Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De HOOPkracht van Voka Open Bedrijvendag: “Uniek en coronaproof alternatief ontwikkeld voor een fysiek bedrijfsbezoek”
Cynthia Coulier
  • 14/07/2020

De HOOPkracht van Voka Open Bedrijvendag: “Uniek en coronaproof alternatief ontwikkeld voor een fysiek bedrijfsbezoek”

Voka Open Bedrijvendag viert dit jaar haar 30e verjaardag, met een volledig nieuw product: een platform waarop je virtueel bedrijven kunt bezoeken. “De missie van Voka Open Bedrijvendag is het ondernemerschap tonen aan het grote publiek. Daarvoor moeten we allereerst zelf ondernemerschap tonen en ondernemend zijn”, zegt directeur Cynthia Coulier.

Door welk motto hebben jullie je de afgelopen maanden laten leiden?

“Zoals bij iedereen kwam de crisis bij ons met de deur in huis vallen. We hadden op dat moment niet echt de tools om te bepalen hoe we deze nieuwe situatie moesten aanpakken. Maar we hebben als organisatie wel direct het standpunt ingenomen van ‘Wij gaan door’. De missie van Voka Open Bedrijvendag is namelijk het ondernemerschap tonen aan het grote publiek. Daarvoor moeten we allereerst zelf ondernemerschap tonen en ondernemend zijn.”

“Daarnaast willen we ook de ondernemers waar we mee samenwerken overtuigen om vooral nú samen door te gaan. Onze rol als sensibiliserend voorbeeld was nog nooit zo belangrijk als in deze crisis om het ondernemerschap te blijven tonen en uit te dragen dat we blijven doorgaan.”

Hoe hebben jullie dat praktisch aangepakt?

“Wij wilden blijven inzetten op de organisatie van een – weliswaar aangepaste versie – van Voka Open Bedrijvendag in het najaar. Tijdens de lockdown was het echter moeilijk om iedereen te bereiken, omdat bedrijven natuurlijk ineens iets heel wat anders op hun bord hadden. Van de een op andere dag viel onze hele business echt volledig stil. Samen met onze raad van bestuur en aandeelhouders hebben we toen beslist om onze medewerkers op tijdelijke werkloosheid te zetten.”

“We merken dat alles momenteel op een heel ander ritme loopt en dat we ons moeten aanpassen. Deadlines schuiven op, partnerships moeten opnieuw onderhandeld worden, en ons magazine gaat later in druk. Veel van onze interne activiteiten zoals brainstorms, infosessies alsook overleggen met gemeenten konden voor een tijd niet doorgaan. We hebben ons dus op veel vlakken moeten aanpassen en snel moeten schakelen.”

Welke positieve impact heeft de crisis gehad op jullie organisatie?

“Wij waren al een goed jaar bezig met de voorbereiding van de lancering van een nieuw product: een platform waarop je virtueel bedrijven kunt bezoeken. Ondanks dat onze medewerkers slechts één dag tewerk gesteld waren, hebben we dat product nu versneld kunnen vormgeven en in volle crisis succesvol gelanceerd. Er was persaandacht en we hebben ondernemers en bedrijven er warm voor kunnen maken.”

“Ook zonder de crisis zou de ontwikkeling en lancering hiervan een uitdaging zijn geweest, want een nieuw product uitdenken is niet evident. In dit geval was het ineens heel duidelijk hoe we het zouden aanpakken om tot een snelle uitwerking en lancering te komen. In die zin heeft de crisis ons geholpen om snel te kunnen beslissen, wat ons ten goede is gekomen.“

“Dit platform biedt naast een virtueel bedrijfsbezoek ook een mooie opportuniteit voor de branding van een onderneming. Het is echt een waardig alternatief voor bedrijven die hun deuren niet fysiek kunnen openen voor publiek. Deze virtuele beleving is bovenal een aanvullend alternatief voor de bedrijven om hun deuren fysiek te openen en zo mee te surfen op de 360° mediacampagne. Een meer dan waardevolle marketingtool. Wij hebben hiervoor nu een unieke oplossing ontwikkeld, met een groot bereik en volledig coronaproof. Eigenlijk een kers op de taart!”

Ondanks de veranderde situatie kunnen we nog altijd het ondernemerschap tonen aan het grote publiek.

Zijn er blijvende veranderingen in jullie organisatie en/of evenement?

“Wij zijn grotendeels afhankelijk van onze doelgroepen: B2B (de bedrijven, ondernemers en hun medewerkers) en B2C (het grote publiek). Elke ondernemer is de crisis op zijn eigen manier aan het beleven en moet aanpassingen maken in de bedrijfsvoering. Voor het grote publiek moeten we steeds afwachten wat de regering aan ons oplegt om ons te kunnen positioneren. De veiligheidsmaatregelen zorgen er bijvoorbeeld voor dat wij nu – voor het eerst in 30 jaar – gaan werken met een reservatiesysteem. Zo kan de bezoeker dit najaar toch op een veilige manier de bedrijven gaan ontdekken.”

“Voor de crisis was ons imago: de bedrijven staan open, en kom maar af. Nu moeten we dat iets meer in goede banen leiden waarbij de gezondheid van de bezoekers, de ondernemers en de medewerkers topprioriteit zijn. We hebben ons daarvoor een andere insteek aangemeten om toch te kunnen klaarstaan. Om de kwaliteit van het evenement te waarborgen alsook de veiligheid te garanderen, zullen we dit jaar dan ook iets exclusiever zijn. Snel je plaatsje reserveren zal de boodschap zijn.”

Wat is jouw grootste hoop voor de toekomst?

“Ik ben van mening dat denken en handelen vanuit angst niet de juiste manier is om met deze crisis om te gaan. Juist het durven, het doen en het blijven investeren in ondernemen is de enige manier om sterker uit deze situatie te komen. Zowel intern als extern hebben we daar ook volop op ingezet de afgelopen maanden en getoond dat we doorgaan. Ondanks de veranderde situatie kunnen we nog altijd onze missie waarmaken en het ondernemerschap tonen aan het grote publiek.”

“Dit jaar vieren wij onze 30e verjaardag, wat voor ons nog een extra drijfveer is om iets moois neer te zetten op zondag 4 oktober. Weliswaar een kleinere en exclusievere versie, maar nog steeds met een kwalitatief aanbod, een reservatietool en een nieuw virtueel product. Ik hoop dan ook dat het een mooi evenement wordt en vooral dat onze boodschap naar het grote publiek toe niet onopgemerkt zal blijven: we gaan door. Niet zonder slag of stoot, maar we blijven ondernemen.”

VZW - Digitaal Dossier - EdTech
ING
SD  Worx