Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De HOOPkracht van PFL: "Wij maakten van de nood een future-proof deugd"
Dominic De Gruyter PFL
  • 23/07/2020

De HOOPkracht van PFL: "Wij maakten van de nood een future-proof deugd"

Audiovisueel leverancier PFL was de markt vaak al een stapje voor. Hun expertise op het gebied van virtuele events legde hen tijdens de crisis dan ook geen windeieren. Naast deze gewilde dienstverlening stampten ze de afgelopen maanden een aantal nieuwe projecten uit de grond. Zonder corona waren die wellicht langer op de plank blijven liggen. “Wij grijpen graag  opportuniteiten om zo steeds future proof te zijn” zegt CEO Dominic De Gruyter.

Hoe begon de crisis aanvankelijk voor jullie?

“De eerste week was een redelijke schok, zoals voor iedereen. Waar maart normaal onze topmaand is, werd nu 90% van ons orderboek gecanceld. Wij ondersteunen namelijk vooral veel live events, die momenteel nog altijd niet door kunnen gaan. Met 45 werknemers hebben we wel een aanzienlijke maandelijkse vaste kost. Wij maken gebruik van de maatregelen voor technische werkloosheid. En er ligt een nieuw financieel plan op tafel dat reikt tot volgende zomer.”

Hoe hebben jullie je dienstverlening aangepast aan ‘het nieuwe normaal’?

“Wij zijn al ongeveer 20 jaar actief in het ondersteunen van virtuele events. In het begin waren dit nog video-conferenties over ISDN-lijnen, of satelliet verbindingen. Twee jaar geleden hebben we Abbit overgenomen, een bedrijf met een Multi-hub afdeling, dat volledig gespecialiseerd is in virtuele events. Met die overname hebben we alle kennis in huis om in te zetten op hybride events  met een beperkt fysiek publiek, maar groot virtueel bereik.. Nu is deze aanpak relevanter dan ooit, omdat hiermee grootschalige events toch covid-proof kunnen plaatsvinden.”

“Omdat wij al heel actief waren in het organiseren van virtuele meetings zijn we snel naar the next level kunnen gaan, en doen we dingen die onze collega’s nog niet doen. Wij kunnen bijvoorbeeld een portal maken voor virtuele congressen, met verschillende break-out rooms en live presentaties, met realtime interactie. Met Multi-hub hebben we een unieke dienstverlening wat betreft producties, waarbij we meerdere hybride events wereldwijd met elkaar in verbinding brengen.”

“Dat unieke aspect van live-verbinding voor een relatief groot virtueel event levert ons toffe nieuwe klanten op. Zo hebben we bijvoorbeeld een groot congres van de Europese Commissie ondersteund. Het virtuele congres bereikte meer bezoekers dan voorgaande fysieke edities. Dat succes leverde ons veel positieve reacties en nieuwe klanten op. Onze ervaring vertaalt zich nu dus echt in een voordeel.”

Hoe blijven jullie zorgen voor de teamspirit, ook in deze moeilijke tijden?

“Dat komt zeker niet altijd vanzelf. Het is heel moeilijk om professionals in ons vakgebied aan te werven omdat de geschikte profielen meestal al goed in een job zitten, of net omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken. Wij zijn daarom begin dit jaar begonnen met de PFL Academy: een traject waarin we jonge mensen aannemen om ze vervolgens intern op te leiden. In een normale situatie is dat al makkelijker gezegd dan gedaan, omdat de reguliere business ook veel aandacht vergt. In crisistijden wordt het nog moeilijker, omdat nieuwe collega’s leren het vak het vooral door te doen en door veel zelfdiscipline.”

"Daarom hebben we de afgelopen maanden steeds één dag per week een training gegeven over een bepaald topic. Enerzijds om onze mensen bij te scholen en ze klaar te stomen voor de job; anderzijds ook om het team samen te houden en het wij-gevoel niet te verliezen. In normale omstandigheden heeft onze job alles behalve een 9 tot 5-structuur. Het is vrij extreem, met lange dagen, duidelijke deadlines, korte nachten en veel reizen. Je moet het echt heel graag doen om het vol te houden. Juist dat harde werk en het samen gaan voor een geslaagd event zorgt voor een heel sterk teamgevoel. Maar als dat dan ineens grotendeels wegvalt, kan dat gevoel van samenhorigheid ook verminderen. Met onze PFL Academy willen we daar op een andere manier in investeren. Met bijkomend voordeel dat we ondertussen terecht kunnen spreken over een PFL-standaard.”

Een rustmoment kan de nodige zuurstof geven en ruimte creëren voor nieuwe ideeën

Zijn er andere zaken binnen jullie bedrijf die jullie een boost hebben gegeven?

“Wij hadden al drie jaar op de planning staan om ons magazijnbeheer te digitaliseren, zodat de werking van ons magazijn efficiënter en accurater zou worden. Maar door de drukte van vele events kwam het er nooit van. Nu hebben we vijf collega’s fulltime hieraan laten werken, zodat we ook op logistiek vlak klaarstaan voor de toekomst.”

“Daarnaast hebben we onlangs WIMEC, een congrescentrum, overgenomen en enkele zalen omgetoverd tot een grote studio. Dat heeft ervoor gezorgd dat we snel terug virtuele events in de regio konden ondersteunen, én daarnaast ook onze internationale service verder konden uitbreiden. Wij hebben namelijk een grote pool aan freelancers die wereldwijd wonen en werken voor ons. Ondanks dat we momenteel zelf niet veel kunnen reizen, kunnen we op deze manier toch over de grens projecten opzetten.”

Hoe houden jullie de moed erin?

“Al deze projecten zijn opgezet in tijden van corona. Dat is natuurlijk een risico, want het gaat om behoorlijke investeringen. Maar wij geloven dat we positief moeten denken en opportuniteiten moeten grijpen wanneer deze zich voordoen.”

“Wij proberen dan ook altijd één stapje voor te zijn: we zetten in op future proof technieken en oplossingen die zorgen voor een zo realistisch mogelijke beleving van virtuele events. Het enige wat ons in principe nog tegenhoudt is de snelheid van het internet en de opslagcapaciteit. Op dat vlak zijn we misschien zelfs net iets te vroeg met onze oplossingen en wensen!”

Wat is jouw grootste hoop voor de komende maanden?

“Tijdens de lockdown kwam ik ’s ochtends vroeg op de fiets naar het werk. Kort na de middag was mijn werk op de firma gedaan en had ik tijd om ’s middags in mijn tuin te werken. Ik heb eigenlijk nog nooit zo goed en zo veel geslapen als in die weken, en daardoor heel relaxed geleefd. Ik hoop dat mensen niet te snel terug in de ratrace terecht komen die we onszelf hebben opgelegd. We moeten onthouden hoe plezant het kan zijn om tijd vrij te maken voor familie en hobby’s, en te genieten van die rust.”

“Zulke rustmomenten kunnen ook ruimte creëren om over dingen na te denken en tot toffe ideeën te komen. Wij maakten in crisistijd van de nood een deugd en hebben daarmee echt straffe dingen gedaan op vlak van techniek, maar bijvoorbeeld ook in onze marketing. Zonder corona hadden we die dingen minder snel aangepakt. Door de verschuiving van prioriteiten is er ruimte en zuurstof in het bedrijf gepompt, met positieve resultaten.”

 

 

VZW - Digitaal Dossier - EdTech
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
Rombit_corporate partner
SD  Worx
Tormans_Corporate partner
Deloitte Private
pfl
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse