“AI én buikgevoel zijn cruciaal voor je verkoop” 

04/12/2018

Het inspiratieontbijt van Voka – KvK Limburg ontving zopas Carmina Coenen, Director Solution Engineering van Salesforce, een online CRM-toepassing. Zij sprak over de digitale evoluties waar ondernemingen mee aan de slag moeten en hoe Salesforce die zelf toepast in hun product en dienstverlening. Er werken wereldwijd 32.000 mensen voor het technologiebedrijf.  

Carmina
“We zien dat gepersonaliseerde ervaringen erg belangrijk worden."

Carmina Coenen startte acht jaar geleden bij Salesforce. Ze was er de eerste vrouw met een ‘technische’ functie in Europa. Vandaag is de onderneming een internationaal zwaargewicht op vlak van CRM-software en houdt het de vinger aan de pols van heel wat digitale evoluties. “We zitten momenteel in de vierde industriële revolutie, eentje waar alles met elkaar verbonden is. Als je zo tijd kan teruggeven aan klanten, zal je als bedrijf slagen”, zegt ze. 

Uberfication

“Een belangrijke verandering op vlak van consumentenervaring is de uberfication van diensten en producten. Het gemak waarmee je iets kan doen, bepaalt of je er gebruik van maakt”, vertelt de topvrouw.

Ieder jaar voert Salesforce ook onderzoek naar de behoefte van hun klanten én van consumenten. “We zien dat gepersonaliseerde ervaringen erg belangrijk worden. Artificial Intelligence (AI) speelt steeds vaker een belangrijke rol. Denk maar aan een chatbot op een website”, vertelt Carmina Coenen.

AI en buikgevoel

De CRM-software van Salesforce analyseert aan de hand van de beschikbare data en historiek of verkoopkansen veel of weinig kans op slagen hebben. “Maar je kan niet louter steunen op AI. Creativiteit, empathie en beoordelingsvermogen zijn belangrijke elementen die je niet in een machine kan steken. De combinatie van AI en buikgevoel blijft cruciaal”, vertelt Coenen. “I’d be more worried about being replaced by another salesperson who is empowered by intelligence than by a machine”, citeert ze Salesforce-futurist Peter Schwartz. 

“I’d be more worried about being replaced by another salesperson who is empowered by intelligence than by a machine”

JJLL FW CC
"Haar getuigenis was niet alleen leerrijk, maar ook inspirerend." (Vlnr. Johann Leten,
Carmina Coenen en Francis Wanten, voorzitter Voka - KvK Limburg).

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg: “Carmina Coenen is één van de weinige topvrouwen in het technologielandschap. Haar getuigenis was niet alleen leerrijk, maar ook inspirerend. Bovendien blijven we ook volgend jaar inzetten op onze Inspiratie-ontbijten, weliswaar in een andere formule. Op 19 maart starten we met een nieuwe reeks.” 
 

Kunnen we jou helpen?