Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Is aankoopbelasting de oplossing voor het fileprobleem?
file
  • 02/10/2017

Is aankoopbelasting de oplossing voor het fileprobleem?

Files worden almaar langer en duren tegenwoordig ook heel de dag.  Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Misschien moeten we een kijkje nemen bij onze noorderburen. Daar schaffen steeds meer Nederlanders nauwelijks nog een auto aan. De reden? Bij de aankoop van een nieuwe auto betaalt de koper belasting bovenop de aankoopprijs. En die belasting op personenauto’s en motors (BPM) is extreem hoog.

Vorig jaar werden in België 540.000 auto’s aangeschaft. In Nederland waren dat er opvallend minder, namelijk 385.000. Die cijfers zijn een gevolg van de aankoopbelasting. De vraag is of dat deze tactiek ook een goede oplossing is voor België. In het actuaprogramma ‘De vrije markt’ besprak Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, die mogelijkheid met Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu. In de uitzending filestelde Hans Maertens heel duidelijk dat dergelijke oplossing niet werkt voor Vlaanderen en België. “De Nederlanders doen dat, maar de Nederlander is de Vlaming niet. Wat wij wel moeten bekijken, is hoe we het gebruik van die wagen kunnen belasten. En dan is de oplossing een intelligente kilometerheffing.”

Hans Maertens verwees hiermee naar het feit dat Belgen veel meer dan de Nederlanders de auto gebruiken. Volgens Mathias Bienstman komt dat voor een stuk door onze slechte ruimtelijke ordening. Hij pleitte tijdens het actuaprogramma voor een combinatie van het Nederlandse systeem met een intelligente kilometerheffing.

Een andere oplossing voor de files die naar voren kwam was de fiets. Voka riep vorige week nog op om de fiscale regeling omtrent fietsen eenvoudiger te maken. “We zien vandaag al heel wat mensen met de fiets naar het werk gaan, maar nog niet genoeg. Zo hebben we heel veel mensen die in een straal van 7 km van het werk wonen. Die kunnen perfect met de fiets gaan, maar die gaan toch met de wagen”, aldus Hans Maertens.  “Een fiets is geen loon, maar een hulpmiddel om op het werk te geraken. De fiscus volgt dat, maar de RSZ beschouwt een fiets nog steeds als loon. Dat moet afgeschaft worden.” Ook Mathias Bienstman kan zich in die hervorming vinden. “Het zal het fileprobleem niet volledig oplossen, maar het is toch een duwtje in de rug voor de fietser.”

 

Lees hier meer over wat Voka voorstelt als oplossing voor de fiscale fietsregelgeving: "Fiscale regeling rond fietsen moet eenvoudiger en moderner"

Herbekijk hier de aflevering van ‘De vrije markt’ van zaterdag 30 september.

Contactpersoon

Eric Laureys

Woordvoerder

ING
SD  Worx