Skip to main content
  • Nieuws
  • “In 2025 willen we Europees marktleider worden voor fundraising bij non-profits”

“In 2025 willen we Europees marktleider worden voor fundraising bij non-profits”

  • 21/06/2021

Crowdselling, de scale-up van Lukas Van Orshoven, maakte het afgelopen jaar enorme progressie. Zijn bedrijf biedt een platform voor verenigingen die hun fundraising online willen verlopen zonder zorgen. Ontdek zijn verhaal en lees wat Bryo betekende voor hem.

Lukas Van Orthoven met zijn scale-up Crowdselling

Tekst Laurens Fagard

Bedrijf

Crowdselling is een platform waar verenigingen, scholen en goede doelen een eigen webshop kunnen opstarten om geld mee in te zamelen. “Op ons platform kan je als non-profitorganisatie kiezen uit leveranciers met een uitgebreid productassortiment om jouw verkoop in goede banen te leiden. Met onze oplossing willen we kleine organisaties volledig ontzorgen van fondsenwerving zodat ze zich kunnen focussen op hun werking en activiteiten”, aldus oprichter Lukas Van Orshoven.
De tool is volledig gratis en daar staan heel wat non-profits vaak van te kijken. “Ons businessmodel zit langs de kant van de leverancier. Enkel als je geen product kiest van onze eigen marktplaats, betaal je een kleine transactiekost. Intussen hebben we meer dan 800 verenigingen kunnen helpen. We haalden een 60-tal leveranciers aan boord en het aantal transacties stijgt nu al snel boven 1,5 miljoen euro uit.”

Bezieler

In december 2019 besloot Lukas Van Orshoven (27) zijn job op te geven en de sprong te wagen als ondernemer. “Ik geloofde sterk in het verhaal omdat ik voordien al enkele webshops had opgezet en er altijd veel enthousiasme was van buitenaf. Enkele maanden later sloeg corona genadeloos toe en dan was het wel even de adem inhouden. Gelukkig hebben we snel een omslagpunt gevonden en vandaag werken we toch al met 8 mensen.”

Inspiratiebron

Lukas haalde de mosterd uit zijn eigen ervaring als lid bij verenigingen. “Ik was groepsleider bij de scouts en coach bij een sportclub. Toen we ons jaarlijks eetfestijn organiseerden, was ik het beu om van deur tot deur kaarten te verkopen en enveloppes met geld bij te houden. In 2018 ontwikkelde ik een online webshop. Mensen vonden sneller de weg naar het platform en kochten massaal kaarten aan. Het jaar nadien bracht ik wat verbeteringen aan zodat andere verenigingen er ook gebruik van konden maken en zo geschiedde”, vertelt Lukas.

USP

“Er zijn al spelers op de markt die software aanbieden voor non-profits maar ons concept bestaat bij mijn weten nog niet”, begint Lukas. “Crowdselling is een onestopshop dat je van het begin van je verkoop tot het einde kan gebruiken. Voor ieder product is al een winstmarge bepaald dus je hoeft er als vereniging niet meer het hoofd over te breken. Alle betalingen komen via het platform binnen en je kan zelfs zien wie het meest heeft verkocht.”
“Door mijn ervaring in het non-profitleven voel ik goed aan welke features allemaal nodig zijn. Maar we krijgen ook nog veel feedback of suggesties en daar spelen we gretig op in. Onlangs deden we nog een update zodat je nu ook jouw route kan optimaliseren om de verkochte spullen rond te brengen.”

(lees verder onder de foto)

Het team achter Crowdselling

Toen we ons jaarlijks eetfestijn organiseerden, was ik het beu om van deur tot deur kaarten te verkopen en enveloppes met geld bij te houden

Lukas Van Orshoven (Crowdselling)

 

Grootste uitdaging

Van bij de start kon Crowdselling al meteen rekenen op enkele partners. “Dat volstond om te valideren dat we verenigingen effectief kunnen ondersteunen bij hun fundraising. Daarna lag de focus volledig op het aantrekken van nieuwe verenigingen en de ervaring voor hen uitzonderlijk goed te maken. Nu we ons model hebben gefinetuned, hebben we iemand in ons team die dedicated bezig is met de zoektocht naar meer leveranciers. We willen nu nog meer inzetten op geografische spreiding zodat de non-profits ook kunnen kiezen voor producten uit de regio. Het lokale weefsel is voor hen immers zeer belangrijk en we proberen dat te promoten door in te zetten op locatiebepaling. Hoe meer partners we hebben, hoe belangrijker het wordt om te focussen op kwaliteit en dat wordt een uitdaging.”

Grootste meevaller

Maart 2020 staat ongetwijfeld geboekstaafd als de grootste tegenvaller bij elk bedrijf maar bij Crowdselling sloeg dat snel om naar een meevaller. “Door de lockdown waren heel wat verenigingen genoodzaakt om online te verkopen dus ons platform kwam in een stroomversnelling terecht. Zo bereikten we snel de kaap van 1 miljoen euro aan transacties”, vertelt Lukas trots.

“Daarnaast is ook de positieve feedback van klanten een enorme motivator en hulp. Mensen uit de non-profitsector hebben altijd het beste voor met iemand anders en tonen veel dankbaarheid als je hen uit de nood kan helpen. Het is fijn om te zien dat ze ambassadeur van ons platform worden en een stukje Crowdselling in hen meedragen.”

2022 en verder

“Tegen 2025 willen we met ons platform de referentie worden in Europa als het gaat over fundraising bij non-profitorganisaties”, zegt Lukas stellig. “Als we marktleider willen worden moeten onze interne processen mee groeien. We zullen ons team stelselmatig uitbreiden want persoonlijke service dragen we hoog in het vaandel. Gelukkig is onze software schaalbaar maar we willen op zijn minst voor toekomstige Europese klanten een even hoge kwaliteit kunnen garanderen dan onze huidige Vlaamse markt.”

Gouden tip

“Ik had een idee maar ik wist nog niet goed hoe ik het rendabel kon maken. Mijn voornaamste insteek was om waarde te genereren om daarna te kijken of ik er een businessmodel aan kon koppelen. Daar gaf ik mezelf een half jaar de tijd voor. Als het niet gelukt zou zijn, ging ik wel ergens anders werken. Gewoon de stap zetten is de boodschap. Het is belangrijk om voldoende met jouw potentiële klanten af te toetsen of je voor hen van betekenis kunt zijn en of ze er geld voor willen geven.”

Bryo

Lukas wordt stilaan een adept van Bryo. “Het StartUp-traject heb ik net achter de rug en verliep grotendeels online. Voka deed hun best om het programma zo sterk mogelijk te maken ook al konden we niet fysiek samenkomen. Want het netwerk is toch wel een echte troef. Ik schreef me nu in voor het vervolgtraject, Bryo ScaleUp. Advies aannemen van mensen die uit ervaring kunnen spreken is altijd een goed idee. En los van het bedrijf is het goed om aan persoonlijke ontwikkeling te doen. Tenslotte heb je er weinig bij te verliezen.”

Ook interesse om jouw start- of scale-up een boost te geven met Bryo?

BryoStandUp
Voor prestarters die de haalbaarheid van hun idee willen testen.
Start oktober 2021 - 10 sessies - 250 euro

BryoStartUp
Voor ambitieuze start-ups die hun business willen challengen.
Start oktober 2021 - 10 sessies - 500 euro

BryoScaleUp
Voor ondernemers met bewezen businessmodel en schaalbaar product.
Start november 2021 - 10 sessies - 1.000 euro

Ontdek alles hier

VLAIO
 

Contactpersoon

Sophia De Bruyne

Jong Ondernemen - Ledenrelaties

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat