Social media - Code of Conduct
Voka is een netwerkorganisatie. We verbinden ondernemers, versterken hen in hun groei en we verdedigen hun belangen. Die toegevoegde waarde maken we graag zeer tastbaar op sociale media. Tegelijk houden we ook goed de mogelijke gevoeligheden in de gaten. Met de handvaten in deze code of conduct zit je veilig. En kan je met gerust geweten optreden als Voka-ambassadeur.
Drie handvaten
- Geef een gezicht aan Voka
Bij Voka zijn onze mensen onze sterkste kracht. Jij zet je schouders onder het succes van de organisatie en draagt bij aan dat van onze leden. We moedigen je aan dat online te delen en zo mee bij te dragen aan een sterk Voka-merk. Dat blijft een persoonlijke keuze. Je beslist zelf of je je sociale media hiervoor wenst in te zetten.
- Gebruik je gezond verstand
Hou in je achterhoofd dat hoe je je online gedraagt, reflecteert op Voka. Je persoonlijke mening kan geassocieerd worden met de mening van Voka. Je spreekt over Voka, niet namens Voka.
- Hou rekening met de specifieke gevoeligheden
Voka is politiek onafhankelijk. Elke politieke uitspraak kan gevoelig liggen. Leer het politieke speelveld en onze stakeholders goed kennen.
Vijf vuistregels
- Toon respect
- Racistische, seksistische en religieuze uitspraken kunnen niet, ook niet in retweets.
- Vraag toestemming voor je info verspreidt die aan de privacy van collega’s raakt.
- Word geen spammer. Plaats berichten met een meerwaarde voor je netwerk.
- Val geen mensen lastig door hen aanhoudend direct aan te spreken.
- Wees loyaal
- Hou interne informatie binnenshuis.
- Officiële standpunten lopen via de bedrijfskanalen en mogen verdeeld worden.
- Plaats geen berichten die Voka of belanghebbenden in verlegenheid brengen.
- Waak mee over onze reputatie
- Pik je zaken op over Voka of zijn medewerkers? Geef ze door aan Team Belangenbehartiging of Communicatie.
- Een sterk merk zet je neer door in de juiste huisstijl te communiceren ook op sociale media. Je vindt handige templates in Canva (meer info bij Team Communicatie).
- Wees verstandig
- Het internet vergeet niet en iedereen kijkt mee.
- Schrijf met kennis van zaken. Check je cijfers en data, en onderbouw ze.
- Respecteer copyright, beeld- en auteursrechten. Vermeld steeds je bronnen.
- Spreek en reageer met kennis van zaken
- Post geen standpunten die in tegenspraak zijn met die van Voka.
- Wees behulpzaam en beantwoord vragen.
- Positieve reactie: Bedank de persoon met een ‘Vind-ik-leuk’ of een reactie.
- Neutrale reactie: Bedank de persoon met een ‘Vind-ik-leuk’.
- Negatieve reactie: Laat de persoon weten dat je de reactie hebt gezien door een kort bericht en neem de conversatie weg van het publieke oog (bv. ‘Dank voor je reactie. Kunnen we elkaar bellen of mailen om dit verder te bespreken?’). Laat je niet leiden door je emoties, schelden en verwensingen kunnen echt niet.
Social media - Code of Conduct
Voka is een netwerkorganisatie. We verbinden ondernemers, versterken hen in hun groei en we verdedigen hun belangen. Die toegevoegde waarde maken we graag zeer tastbaar op sociale media. Tegelijk houden we ook goed de mogelijke gevoeligheden in de gaten. Met de handvaten in deze code of conduct zit je veilig. En kan je met gerust geweten optreden als Voka-ambassadeur.
Drie handvaten
Bij Voka zijn onze mensen onze sterkste kracht. Jij zet je schouders onder het succes van de organisatie en draagt bij aan dat van onze leden. We moedigen je aan dat online te delen en zo mee bij te dragen aan een sterk Voka-merk. Dat blijft een persoonlijke keuze. Je beslist zelf of je je sociale media hiervoor wenst in te zetten.
Hou in je achterhoofd dat hoe je je online gedraagt, reflecteert op Voka. Je persoonlijke mening kan geassocieerd worden met de mening van Voka. Je spreekt over Voka, niet namens Voka.
Voka is politiek onafhankelijk. Elke politieke uitspraak kan gevoelig liggen. Leer het politieke speelveld en onze stakeholders goed kennen.
Vijf vuistregels
- Racistische, seksistische en religieuze uitspraken kunnen niet, ook niet in retweets.
- Vraag toestemming voor je info verspreidt die aan de privacy van collega’s raakt.
- Word geen spammer. Plaats berichten met een meerwaarde voor je netwerk.
- Val geen mensen lastig door hen aanhoudend direct aan te spreken.
- Hou interne informatie binnenshuis.
- Officiële standpunten lopen via de bedrijfskanalen en mogen verdeeld worden.
- Plaats geen berichten die Voka of belanghebbenden in verlegenheid brengen.
- Pik je zaken op over Voka of zijn medewerkers? Geef ze door aan Team Belangenbehartiging of Communicatie.
- Een sterk merk zet je neer door in de juiste huisstijl te communiceren ook op sociale media. Je vindt handige templates in Canva (meer info bij Team Communicatie).
- Het internet vergeet niet en iedereen kijkt mee.
- Schrijf met kennis van zaken. Check je cijfers en data, en onderbouw ze.
- Respecteer copyright, beeld- en auteursrechten. Vermeld steeds je bronnen.
- Post geen standpunten die in tegenspraak zijn met die van Voka.
- Wees behulpzaam en beantwoord vragen.
- Positieve reactie: Bedank de persoon met een ‘Vind-ik-leuk’ of een reactie.
- Neutrale reactie: Bedank de persoon met een ‘Vind-ik-leuk’.
- Negatieve reactie: Laat de persoon weten dat je de reactie hebt gezien door een kort bericht en neem de conversatie weg van het publieke oog (bv. ‘Dank voor je reactie. Kunnen we elkaar bellen of mailen om dit verder te bespreken?’). Laat je niet leiden door je emoties, schelden en verwensingen kunnen echt niet.