Overslaan en naar de inhoud gaan

In deze 3-daagse bootcamp krijg jij meer inzicht in de dagelijkse flow van een logistieke - export - of douane afdeling. Of je nu nieuw bent op de afdeling of je zoekt jouw kennis te versterken in douaneformaliteiten en bijhorende termen, met deze bootcamp stoom je jezelf helemaal klaar om je te verdiepen in de noodzakelijke materie. 

Tijdens deze basisopleiding krijg jij een compleet overzicht van de zaken waar je dagelijks mee in contact komt op een logistieke - export - of douane afdeling. Zo nemen we je mee door het gebruik van Incoterms, het zoeken en bepalen van HS codes, oorsprong- en leveranciersverklaringen en de verschillende exportdocumenten. We staan stil bij elk van deze thema's om jou een inzicht te geven in waar deze termen voor staan en hoe deze jouw export en/of import faciliteren.

Na het volgen van dit traject heb je meer inzicht in de dagelijkse flow van een logistieke - export - of douane afdeling en kan je meer ondersteuning bieden op gebied van het exporteren en importeren van goederen.

Programma

Dag 1: Inleiding - Incoterms & douanewaarde - Classificatie van goederen
InleidingVan order tot levering – inleiding belangrijkste dataelementen (waarde, classificatie en oorsprong)
Incoterms & douanewaardeWat zijn incoterms, de meest gebruikte, hoe zien we wie wanneer verantwoordelijk is en de kosten draagt
Classificatie van goederenWat zijn  goederencodes - hoe bepaal je een goederencode en waar kan je deze terugvinden (online tools)
Dag 2: Oorsprong - Bijzondere regelingen
Oorsprong2 soorten oorsprong + verschil in beide + LVO's :
EUR 1 + verklaring op factuur / vergunning toegelaten exporteur / REX geregistreerd zijn / CO’s (economische oorsprong)
Bijzondere regelingen, vergunningen en vereenvoudigingen en AEOWelke bijzondere regelingen, vergunningen en vereenvoudiging bestaan er. Wat zijn de voordelen en voorwaarden om deze toe te passen?
Dag 3: Douane in de praktijk
Douane in de praktijk: douanedocumentenGebruik van douanedocumenten: CO / ATA / ATR / EUR 1 / export en import document  (zelf opmaken met de nodige vergunningen en softwarepakket + uitbesteden aan derde) / CMR
Douane in de praktijk: Online tools en databankenOverzicht van handige digitale tools waar je info kan opzoeken : Access2markets / Tarbel / …
Douane in de praktijk: DouaneaangifteInvullen van een douaneaangifte

Voor wie?

Nieuwe (administratieve) medewerkers werkzaam op een douane- of logistieke afdeling. 
Niet zeker of je hierin thuis hoort? Neem gerust contact op met Wendy.

Wendy Van Vlasselaer

Medewerker exportformaliteiten & eerstelijnsadvies douane

Full bio of Wendy Van Vlasselaer

Hervée Claeys

Projectverantwoordelijke Internationaal ondernemen

Full bio of Hervée Claeys

Adres

Voka - KvK Mechelen-Kempen (kantoor Geel)
Kleinhoefstraat 9
2440 Geel

Wanneer

Prijs

Leden: € 895

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden: € 1.295 

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €895/leden en €1295/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €805,50.De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 18 opleidingsuren en het thema internationalisering ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 10 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden.

Adres

Voka - KvK Mechelen-Kempen (kantoor Geel)
Kleinhoefstraat 9
2440 Geel

Wanneer

Prijs

Leden: € 895

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden: € 1.295 

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €895/leden en €1295/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €805,50.De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 18 opleidingsuren en het thema internationalisering ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 10 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden.