Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 02/12/2025

PostNL is al meer dan 225 jaar actief in de Benelux en groeide uit tot een toonaangevende speler in post- en pakketdiensten. In België is het bedrijf de voorbije jaren sterk gegroeid, zowel in aanwezigheid als in verankering. Met een hoofdkantoor in Mechelen, twee hoogtechnologische sorteer- en distributiecentra in Willebroek en Evergem en zes pakkettendepots verspreid over het land, beschikt PostNL vandaag over een écht Belgisch logistiek netwerk. “We hebben een stevige groeiambitie. We willen voor iedereen eerste keuze zijn”, zegt Arvin Willemse, algemeen directeur PostNL Pakketten België. “Daarom investeren we fors in sales en marketing, in slimme oplossingen voor webwinkels en voor de mensen thuis en in onze logistieke en operationele netwerkinfrastructuur. Dat maakt het mogelijk om niet enkel kwalitatief te verbeteren, maar ook om sneller dan de markt te groeien.”

Het kloppend hart van PostNL België bevindt zich in onze regio. In het hoofdkantoor voor België, gevestigd in het gebouw van BULO vlakbij Mechelen-Noord, centraliseert het bedrijf alle staffuncties. In de verschillende sorteercentra verwerkt PostNL dagelijks gemiddeld 200.000 pakjes voor de Belgische consumenten. Dat gebeurt in de hoogtechnologische sorteercentra in Evergem en Willebroek en in de zes andere Belgische vestigingen in Oevel, Hooglede, Malonne, Vilvoorde, Wommelgem en Sint-Truiden. “Op de piekdagen werken er zo’n 400 medewerkers en bezorgers in Willebroek”, vertelt Arvin Willemse. “Op een gemiddelde dag vertrekken er zo’n 1.200 bezorgers vanuit de Belgische depots en sorteercentra om de pakjes snel en gemakkelijk tot bij de mensen te brengen. Tijdens de piekdagen zijn dat 15% meer bezorgers elke dag.”

In België zijn we de challenger, en dat is een mooie positie: we groeien sneller dan de markt.

Arvin Willemse

Kwaliteit en betrouwbaarheid

Om die taak tot een goed einde te brengen zijn de PostNL bezorgers iedere dag op pad en bellen ze – dankzij de vaste en strak georganiseerde routes - op vaste tijdstippen bij de mensen aan. “Dat aantal bezorgers blijft alleen maar toenemen”, verduidelijkt Arvin Willemse. “De Belgische e-commercemarkt groeit en het is de consument die bepaalt hoe snel en hoe flexibel wij als logistieke spelers moeten schakelen. Mensen willen controle: een pakje volgen, kiezen waar en wanneer het geleverd wordt, en kunnen vertrouwen op tijdige bezorging. Daarom zetten wij sterk in op kwaliteit en betrouwbaarheid. In 2023 werd 93% van onze pakjes binnen de 24 uur geleverd nadat ze bij ons toekwamen. Vandaag is dat 99%. Tegelijk steeg de klantentevredenheidsscore op Trustpilot van 3,2 naar 4,1 op minder dan een jaar tijd. Dat is geen toevallig succes. We meten voortdurend, we sturen bij en we blijven investeren in onze medewerkers, in de bezorgers en de processen. Vooral bedrijven zijn onze klanten, maar het zijn de mensen thuis die tevreden moeten zijn — dat is onze toetssteen. Want wanneer de consument tevreden is, is onze opdrachtgever dat ook.”

Verbeteren door nabijheid

PostNL werkt zeker niet alleen voor webshops en grotere bedrijven. Zelfstandigen en kmo’s kunnen in meer dan 1.200 bemande PostNL-punten pakjes versturen of afhalen. Verstuur je meer dan 5.000 pakjes per jaar, dan is maatwerk aangeraden. “In dat geval kan je pakjes rechtstreeks aan één van onze depots afleveren of we komen ze zelf ophalen”, legt Arvin Willemse uit. “Voor grote e-commercebedrijven werken we zelfs op magazijnniveau door alle operationele taken van de klant over te nemen. Dat zorgt voor efficiëntie en snelheid. Een pakje dat voor twee uur in de ochtend in ons sorteercentrum toekomt, vertrekt nog diezelfde dag naar de consument. Dat pakje wordt bezorgd door de vaste bezorger. De bezorger is het gezicht van PostNL op straat en aan de deur. Door ervoor te zorgen dat een bezorger een vaste route rijdt, kent die niet enkel de straten en buurten, maar ook de mensen die er wonen. Dat verhoogt de efficiëntie en de klantbeleving, en geeft vooral veel vertrouwen. ”

Ambitie vergt gedurfde beslissingen en investeringen

Met een Belgisch marktaandeel van 15% is PostNL de tweede grootste speler, na bpost. Maar Willemse benadrukt dat het bedrijf zich profileert als ambitieuze uitdager. “In Nederland zijn we marktleider”, zegt hij. “In België zijn we de challenger, en dat is een mooie positie: we groeien sneller dan de markt. Onze strategie voor België loopt tot en met 2029 en is duidelijk: we investeren om nog sneller te groeien. De resultaten zullen we zien in 2030. Dit valt mooi samen met onze doelstelling om tegen dat jaar volledig elektrisch te rijden in de last-mile. 

We zetten in op een betere propositie voor de klant en consument, we verbeteren onze processen, bijvoorbeeld voor routeplanning, klantenservice en sortering. Daarnaast hebben we een concrete ambitie om pakketautomaten in te zetten en worden bedrijven én consumenten aangemoedigd om ook te kiezen voor 'best day' levering, zodat volumes slimmer verdeeld kunnen worden. Om toekomstbestendig te zijn, moeten we slim, flexibel en duurzaam werken. Wij geloven dat groei pas relevant is als ze bijdraagt aan een betere dienstverlening. En dat is precies waar we elke dag aan bouwen in België.” 

Artikel uit publicatie

KV Mechelen
Citymesh
NTX
Van Havermaet
ING
Mensura
SDWorx
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey