Data als grondstof voor groei? Bij Datashift nemen ze dat letterlijk. Wat begon als de droom van oprichter Nico Huybrechts, groeide in tien jaar tijd uit tot een snelgroeiend bedrijf met 150 medewerkers, vier vestigingen én stevige ambities. “We willen verdubbelen tegen 2030. En daarbij blijft onze missie hetzelfde: bedrijven helpen om écht impact te maken met hun data.”
Wat doen jullie precies?
“Wij zijn een consultancybedrijf dat klanten helpt om waardevolle inzichten en concrete impact uit hun data te halen”, zegt oprichter en CEO Nico Huybrechts. “Data is dé grondstof voor toepassingen als AI en chatbots, maar ook voor slimmere bedrijfsbeslissingen. Wij zorgen ervoor dat organisaties niet verdrinken in technologische hypes, maar net wéten wat ze ermee kunnen doen. Voor het Rode Kruis-Vlaanderen bouwden we bijvoorbeeld een model om de bloedvoorraad te beheren.”
Wat onderscheidt jullie van anderen?
“We zijn een langetermijnpartner. Onze klantrelaties beginnen vaak met één project, maar groeien bijna altijd uit tot een structurele samenwerking. Dat komt omdat we data niet in een ivoren toren analyseren, maar net zo dicht mogelijk bij de business gebruiken — bij de mensen die er elke dag mee aan de slag moeten.”
Wat brengt de toekomst?
“We zijn nu met 150 mensen in Mechelen, Gent, Leuven en sinds kort ook Rotterdam. Ons doel is om in 2030 met 300 te zijn, en verder te internationaliseren. Dat via enerzijds organische groei gecombineerd met een aantal gerichte acquisities."
Waarom moeten jullie de Prijs Ondernemen winnen?
“Wij hebben ons de voorbije tien jaar bewezen, en we zijn klaar om verder te groeien. We combineren ambitie met realisme, technologie met mensgerichtheid. En met meer dan de helft van onze medewerkers als aandeelhouder tonen we elke dag dat ondernemen ook een collectieve kracht kan zijn.”
Snapshot
- Opgericht in 2015 door Nico Huybrechts, die vandaag nog steeds aan het roer staat als CEO.
- Vanuit kantoren in Mechelen, Gent, Leuven en Rotterdam begeleidt Datashift bedrijven bij het strategisch inzetten van data.
Met zo’n 150 medewerkers bouwen ze aan langetermijnpartnerschappen waarin data slim, efficiënt en duurzaam benut worden.
- Datashift is actief als consultancybedrijf en onderscheidt zich door haar integrale aanpak: van data strategy tot data governance, engineering en artificiële intelligentie. Klanten zijn bedrijven uit diverse sectoren die hun datapotentieel maximaal willen benutten.
- Datashift maakt een stevige groei door en positioneert zich als een challenger in de consultancywereld, met een focus op kwaliteit, klantpartnerschap en het aantrekken van toptalent.