Steeds meer bedrijven ondervinden externe druk om duurzaam te ondernemen. Maar naast die druk zijn er ook kansen: wie vandaag investeert in duurzaamheid, plukt daar morgen de vruchten van. Denk aan efficiëntere processen door slimmer om te gaan met energie en grondstoffen, maar ook nieuwe zakelijke kansen door je aan te passen aan wijzigende verwachtingen.
Ook rendabel in de toekomst
“Banken hebben doorgaans een langetermijnrelatie met hun bedrijfsklanten en hebben er dus alle belang bij dat die klanten goed voorbereid zijn op gewijzigde omstandigheden”, zegt Marc Callier, Head of Sustainability bij ING. “Interne motivatie heeft meer effect inzake duurzaamheid dan externe verplichtingen. Een familiebedrijf wil relevant zijn en waarde creëren. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Het is belangrijk dat een bedrijfsleider de tijd neemt om te reflecteren over die toekomst en welke impact die zal hebben op zijn business en klanten. Daarom stimuleren we bedrijven om duurzaamheid te zien als een cruciaal element van hun strategie en ondersteunen we hen zoveel mogelijk in de transitie naar een emissie-arme business.”
Duurzaamheid integreren in je business is meer dan een verplichting, het is een element van goed bestuur.
Marc Callier
Kredietverlening door een duurzaamheidsbril
Die ondersteuning is belangrijk, want banken houden bij kredietvragen, naast uiteraard de klassieke financiële factoren, ook steeds meer rekening met de duurzaamheidsdimensie. “Zeker bij langetermijnkredieten kijken we ook naar klimaatimpact”, verduidelijkt Marc Callier. “Spelen klimaateffecten een rol in het succes van het businessmodel? Is de activiteit energie-intensief of afhankelijk van bepaalde grondstoffen? Liggen de activa in een overstromings- of droogtegevoelig gebied?”
“Daarnaast bekijken we of de ondernemer bereid en in staat is om de business aan te passen aan veranderende omstandigheden”, vervolgt Marc Callier. “Welke initiatieven worden overwogen en hoe schat de klant de benodigde investeringen in? Zeker wanneer een businessmodel klimaatgevoelig is, vinden wij het belangrijk dat daarover een plan wordt uitgewerkt.”
Beslagen gesprekspartners
Daardoor evolueert ook de rol van de bankier. “ING neemt de rol als raadgever en klankbord ernstig. Onze bankiers krijgen grondige opleidingen over duurzaamheid, zodat ze beter in staat zijn om daarover met klanten in gesprek te gaan”, vertelt Marc Callier. “De rol van de bank als financier van de energie- en klimaattransitie mag dan wel vanzelfsprekend lijken, de resultaten zullen er enkel komen als onze mensen in gesprek gaan over de uitdagingen, zonodig bijgestaan door een interne of externe expert.”
Duurzaam vastgoed
Die informerende rol uit zich ook in de lancering van de Sustainable Buildings Guide, een digitale en intuïtieve tool die ondernemers en vastgoedinvesteerders inzicht verschaft in de energieprestaties van hun gebouwen. “De energieperformantie van de bedrijfsgebouwen speelt voor veel bedrijven een zeer belangrijke rol in de transitie”, verduidelijkt Marc Callier. “Het platform berekent de investeringskost en terugverdientijd van energie-efficiënte maatregelen en geeft concrete aanbevelingen. Het rapport dat de tool oplevert, is een prima vertrekpunt voor investeringsbeslissingen en kredietgesprekken.”
Door als bedrijf de juiste stappen te zetten, verhoog je niet alleen je maatschappelijke relevantie, maar krijg je op termijn ook een competitief voordeel.
Marc Callier
Financiële incentives
Ook op financieel vlak biedt ING ruggensteun, onder meer via een samenwerking met de Europese Investeringsbank. “Voor investeringen die een positief effect op milieu en klimaat hebben, kunnen we een interessante korting op de rente toekennen”, legt Callier uit. “Maar bedrijfsleiders onderzoeken best ook andere pistes, zoals de fiscale aftrekbaarheid voor duurzame investeringen, die potentieel kan oplopen tot 40%.”
Grote en kleine bedrijven: verschillende uitdagingen
Grote ondernemingen staan vaak al verder in hun transitie en zien de meerwaarde van doelbewuste investeringen. Voor kmo’s is de uitdaging groter: hun middelen zijn beperkter en ze moeten hun dagelijkse werking combineren met de noodzakelijke investeringen. “Maar ook zij hebben er baat bij om goed stil te staan bij hun toekomststrategie. Goed nadenken kost niets”, stelt Marc Callier. “Want ook kmo’s ontsnappen niet aan vragen van klanten en stakeholders over hun duurzaamheidsinspanningen. Om die administratieve last te verzachten, lanceert de bankensector Kube ESG, waarmee we op een uniforme en efficiënte manier de belangrijkste ESG- data kunnen verzamelen. Bedrijven kunnen die gegevens zo op een veilige en transparante manier delen met klanten, investeerders, banken of andere stakeholders.”
Betrek je stakeholders in jouw strategie
Volgens Marc Callier is het belangrijk om te begrijpen dat duurzaamheid geen bijkomende last is, maar een noodzakelijke investering in de toekomst van elk bedrijf. “Spreek erover met je klanten en stakeholders”, besluit hij. “Zorg dat je weet hoe zij naar duurzaamheid kijken. Wanneer je als bedrijf de juiste stappen zet, verhoog je niet alleen je maatschappelijke relevantie, maar krijg je op termijn ook een competitief voordeel.”
Marc Callier is één van de experts in onze Masterclass Sustainability. Wil jij weten hoe je duurzaamheid strategisch kunt inzetten en omzetten in concrete bedrijfsresultaten? Schrijf je dan zeker in voor onze Masterclass Sustainability.