Onze MBA Highlights opleiding zorgt ervoor dat ondernemingen op een duurzame wijze kunnen groeien en succesvol zijn en blijven door de leiderschapscapaciteiten en managementvaardigheden verder te ontwikkelen, met een bijzondere focus op groei en management in turbulente tijden. Je moet dus niet ver reizen om een behapbaar en kwalitatief leiderschapstraject in jouw buurt te volgen. Zo kan je jouw vaardigheden als ondernemer en leidinggevende verder ontwikkelen en klaarstomen voor de snelle evolutie van de managementtechnieken en de acute concurrentie in de markt.
Hoe gaan we aan de slag?
MBA Highlights is een matching tussen management en Ondernemerschap, Solvay Brussels School of Economics and Management, Voka - Kamer van Koophandel Limburg. Het uitgebreide Voka-netwerk zorgt ervoor dat je doorheen dit traject de ervaringen en kennis van ervaren en bekroonde bedrijfsleiders meekrijgt, terwijl Solvay haar meest waardevolle docenten de deelnemers laat onderdompelen in een sterk academisch kader die zelf ondernemer zijn. Zo krijg je de theorie die nodig is om jouw onderneming te versterken en de praktijkkennis die jou het verschil laat maken in jouw ondernemersverhaal.
Het programma weergeeft een goede balans tussen de inbreng van de ervaren MBA-academici van Solvay Business School met praktijkgerichte experten. Verschillende lesmethodes worden doorheen de modules gebruikt, gaande van cases, discussies in kleine groepen, ervaringsuitwisseling, zelftests, lezingen,... Gedurende het hele traject werken de deelnemers aan een geïntegreerde case zoals de lancering van een nieuw product, een overnameproject, een beoordeling van een businessplan, crisismanagement,... Een coach begeleidt iedere deelnemer met de uitwerking en presentatie van zijn of haar case. Elke deelnemer verdedigt zijn of haar case op de graduation ceremony voor een jury van experten.
Doelgroep en voorkennis
Ondernemers met ervaring die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien
Managers met ervaring als leidinggevende die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie
Strategische profielen
De doceertaal is Nederlands en Engels. Zo goed als alle professoren zijn de Nederlandse taal machtig en de coach heeft als moedertaal Nederlands.
Modules
Inhoud:
Persoonlijk leiderschap
Persoonlijk loopbaanmanagement
Zelfkennis ('career anchor')
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Actieplan om actief te experimenteren
Introductie tot strategie
Visie, missie, strategie (definities, voorbeelden)
Overzicht van de basisstrategieën
Waardecreatie vanuit strategisch perspectief
Strategie-implementatie en opvolging
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Persoonlijk leiderschap
Omgaan met uitdagingen en valkuilen in verschillende managementposities
Beter inzicht verwerven in je eigen karakter, interesses en behoeftes
Behoeftes m.bt. de eigen professionele ontwikkeling doorgronden
Introductie tot strategie
Inzicht in verschillende soorten strategie
Het belang van een doordachte strategie
De uitwerking en uitvoering van jouw strategie
Tijdens het intakegesprek wordt er al gepolst naar mogelijke business cases uit de professionele context van de deelnemers. Enkele voorbeelden: lancering nieuw product/dienst, overnamestrategie, internationale expansie, organisatiestructuur etc. Bij de aanvang van module 1 krijgt iedereen de kans om een business case voor te stellen. Vervolgens worden de meest relevante cases geselecteerd. Deelnemers gaan aan de slag in teams gevormd op basis van voorkeur en complementariteit om een maximaal leereffect te verzekeren.
Inhoud:
Digitale transformatie
Groei in verkoop / groei in winst
Interne groeiopties
Externe groeiopties
Internationalisering
Een groeiplan opstellen
Introductie in financieel management
Situering van de finance functie
Wat is financieel management
Balans
Resultatenrekening en kasstromentabel begrijpbare voorstelling
Basis financiële indicatoren
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Digitale transformatie
Een bedrijf voorbereiden op groei
Interne en externe groeiopties
Hoe groei in de praktijk in jouw onderneming implementeren?
Introductie in financieel management
Verschil tussen financial accounting & managerial
Accounting opbouw vande baiss financiële staten
Inzicht verwerven in kosten en kostprijzen
Financiële informatie voor beleidsbeslissingen
Rond module 2 starten de teams aan het echte casework. Ze zoomen in op hun case en maken een situatieschets van het bedrijf.
Inhoud:
Strategie implementatie
Missie & vissie toepassen op een concrete case
SWOT-analyse en strategische thema's
Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI's
Financiële analyse en planning
Inzicht in financiële rapportering
Beoordelen van financiële prestaties
Van een winst- en verliesrekening naar een cash-flow overzicht
Financial forecasting
Groei: wat te doen
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Financiële analyse en planning
Diepgaand inzicht in balans en winst- en verliesrekening d.m.v. financiële analyse
Financieel plan, cash flow
Hoe kan een winstgevende organisatie in moeilijkheden geraken?
Strategie implementatie
Wat maakt Strategy Execution anders
Van missie en visie naar strategische thema's o.b.v. een SWOT-analyse
Vertalen naar concrete acties en KPI's
Rond module 3 en 4 krijgen alle teams een grondige groepscoaching. Elk team wordt gechallenged, de knelpunten worden besproken en gekoppeld aan geziene modellen uit de sessies. Op deze manier krijgt de business case vorm en kunnen de opgedane inzichten verder worden uitgewerkt. Los daarvan krijgt elk teamlid ook twee individuele coachingsessies.
Inhoud:
Strategische marketing
De belangrijkste marketingconcepten en -processen
Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
Waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie
Doelgroep bepaling
Positionering en differentiatie in de markt
Salesmanagement
Principes & methodes van verkoop
Product-based
Value-based selling & co-creation
Salesplanning
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Strategische marketing
Inzicht verwerven in marketingtermen en - concepten
Beste methode & technieken voor strategische ontwikkeling en commerciële groei leren kennen en toepassen
Instrumenten hanteren om de lessen toe te passen in de praktijk
Salesmanagement
Sales strategie formuleren
Methode om jouw producten/diensten te verkopen
Het beheren van een salesteam
Rond module 3 en 4 krijgen alle teams een grondige groepscoaching. Elk team wordt gechallenged, de knelpunten worden besproken en gekoppeld aan geziene modellen uit de sessies. Op deze manier krijgt de business case vorm en kunnen de opgedane inzichten verder worden uitgewerkt. Los daarvan krijgt elk teamlid ook twee individuele coachingsessies.
Inhoud:
Management HR
Overzicht van de HRM-cyclus
Best practices organisatiedesign
Competence
Oerformance- en talentmanagement
Persoonlijke ontwikkeling
Compensation
Benefits policy
Groepsleiderschap
Verschillende teamoefeningen
Reflectie op eigen leiderschapsprestaties
Observatie van rolmodellen
Model van expertimenteel leren
Feedback geven en krijgen
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Management HR
Het belang van HR als strategische partner in een onderneming
De omvang van Human Capital Management (HCM) en leiderschap
Verduidelijken hoe HCM de prestaties van jouw organisatie kan verbeteren
Groepsleiderschap
Vaardigheden in managementteams
Bewustzijn van eigen leiderschapssterktes & - zwaktes
Zelfvertrouwen in het aansturen van teams
De geïntegreerde case wordt gefinaliseerd onder begeleiding van de coach. Teams werken aan een geschreven document (max. 10p) en een presentatie voor de eindverdediging.
Jouw docenten
Maak kennis met Patrick Lybaert:
- Gastdocent aan de Solvay Brussels School, Rotterdam School of Management (Rotterdam), het ‘Centre Européen d’Education Permanente’ (CEDEP, Fontainebleau), het ‘Executive Centre for Global Leadership’ (ECGL, Jakarta/Bali), het ‘Institute for Bu
siness Development’ (IfBD)
- Persoonlijke coach en vertrouwde adviseur bij leidinggevenden en begeleidt teams naar hun topniveau.
- ‘Founding Mede- oprichter van de ‘Executive Leadership Foundation’
- Co-auteur van het ‘Praktijkboek voor Procesmatig Veranderen’, ‘Geweldige Leiders’, en ‘Impact en Invloed’ (uitgegeven bij Envisioning v/h ELFpress)
- Stichtend lid van ‘Leveraging Instincts Europe’, het Europees Netwerk van ‘Kolbe CertifiedTM Consultants’
Maak kennis met Bruno Wattenbergh:
- Expert in strategie, innovatie en ondernemerschap met die van professor en businesscolumnist.
- 25 jaar ervaring in de samenwerking met startups, grote bedrijven en publieke instellingen
- Senior Advisor en Innovation Ambassador bij EY
- Professor aan de Solvay Brussels School of Economics & Management
- Economisch expert bij de nieuwszender LN24, waar hij het wekelijkse programma "Les Acteurs de l'Eco" presenteerde.

Maak kennis met Omar Mohout:
Professor Ondernerschap (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Partner en Head of Digital (Nova Reperta)
Veel gepubliceerd technologieauteur (o.a. 'Lean Pricing', 'Het Belgische Startup Landschap' en '100 Tools to drive Digital Transformation')
Voorzitter (BeCentral)
Lid van het Euronext TechShareprogramma (Stellar Labs)
Lid van de Digital Minds
Maak kennis met Laurent Gheeraert:
- Ph.D. in Economics and Management from the Solvay Brussels School (ULB).
- Manager van the “International Business Field Projects” at MBA Solvay
- Gastdocent Finance bij the Solvay Brussels School

Maak kennis met Patrick Ceulemans:
Gastdocent in strategie implementatie (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Managing director (GITP)
M.B.A. (INSEAD)
Diploma in Engineering (University of the Witwaterrand - Johannesburg)
Burgerlijk Bouwkundig Ingenieur (VUB)

Maak kennis met Jean-Philippe Michaux:
Professor in Finance, Accounting, Budgeting & Control (Solvay Brussels School of Economics and Management)
CFO en Group Director of Finance, ICT & Legal Affairs (Puratos)
Senior audit manager (PricewaterhouseCoopers)
Handelsingenieur (Solvay Brussels School of Economics and Management)

Maak kennis met Sandra Rothenberger:
Professor in Strategic Marketing
Voorzitter van de Strategic Marketing and Innovation Department (Solvay Brussels School of Economics & Management)
Part-time gastdocent aan verschillende buitenlandse universiteiten
Consultant voor KMO's en adviesraden van grotere groepen

Maak kennis met Régis Lemmens:
Gastdocent in sales & sales management (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Research project 'Sales management 2020'
Doctor in sales management (Robert Gordon University)
Maak kennis met David Ducheyene:
- Meer dan 25 jaar ervaring in HR en business
- Werkte voor Henkel, Case New Holland, Securex, de Universiteit Gent en Alcatel.
- CPO Securex (2007 tot 2017)
- In 2018 startte hij zijn eigen adviespraktijk, Otolith. Hij adviseert organisaties en managementteams over strategie-uitvoering. Hij is tevens keynote spreker en fervent blogger.
Maak kennis met Patrick Lybaert:
- Gastdocent aan de Solvay Brussels School, Rotterdam School of Management (Rotterdam), het ‘Centre Européen d’Education Permanente’ (CEDEP, Fontainebleau), het ‘Executive Centre for Global Leadership’ (ECGL, Jakarta/Bali), het ‘Institute for Bu
siness Development’ (IfBD)
- Persoonlijke coach en vertrouwde adviseur bij leidinggevenden en begeleidt teams naar hun topniveau.
- ‘Founding Mede- oprichter van de ‘Executive Leadership Foundation’
- Co-auteur van het ‘Praktijkboek voor Procesmatig Veranderen’, ‘Geweldige Leiders’, en ‘Impact en Invloed’ (uitgegeven bij Envisioning v/h ELFpress)
- Stichtend lid van ‘Leveraging Instincts Europe’, het Europees Netwerk van ‘Kolbe CertifiedTM Consultants’
What's in it for you?
- Academisch onderbouwde theorie met praktijkcases
- Essentie van MBA in 12 dagen i.p.v. 1 à 2 jaar
- Groepscoaching
- Ervaringsuitwisseling
- Behapbare financiële investering
- Getuigschrift
- Dichtbij huis, ontzorging door Voka
Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie I themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch

Ina Philips
Coördinator Kameracademie I themanetwerken
Full bio of Ina Philips
