Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 22/05/2025

Familiebedrijven aarden goed in Limburgse grond. Om dat in de verf te zetten, reikt Voka – KvK Limburg ieder jaar de Fakkel uit. Horeca Van Zon was in 2024 de terechte winnaar, dankzij een sterk verleden en de doordachte opvolgingsstrategie. Trotse zaakvoerder Marion Van Zon nam op 24 mei, tijdens de Family Business Happening, de award in ontvangst.

Interview met Marion Van Zon en Nand Peeters (Horeca Van Zon) en Ellen Olislagers (Voka – KvK Limburg)

Eerder in dit jaarverslag las je al waarom Marion Van Zon de prestigieuze Herman Dessers Ondernemersprijs won. Maar dit andere bronzen beeld maakt haar misschien nog nét iets gelukkiger, omdat de Fakkel om het familieverhaal draait. “Mijn zoon Nand en ik zijn allebei enig kind, wat het heel speciaal maakt. Het brengt specifieke noden met zich mee om zowel het kind als het bedrijf klaar te stomen voor de opvolging.”

Spin-off 
Dat Horeca Van Zon bijzonder is, beaamt ook Ellen Olislagers, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg. “Nand mag zelf kiezen of hij al dan niet in het bedrijf wil stappen. De manier waarop Marion dat aanpakt, vind ik heel inspirerend.” 
Nand (24) leidt een spin-off van Horeca Van Zon: Snackdeals, een webshop gericht op frituren. Moeder en zoon zitten dus al onder hetzelfde dak, echter zonder druk. “Ik wil Nand niet pushen, noch zijn baas zijn”, verklaart Marion Van Zon. “Hij heeft zijn eigen interesses en zelf heb ik ook gerebelleerd. Had je aan mijn 18-jarige ik gezegd dat ik het bedrijf van mijn ouders zou gaan leiden, ik had je gek verklaard.” (lacht)

Gevoelsmens 
Drie Van Zon-directeurs hebben zich ingekocht bij Snackdeals. Zo is Nand goed omringd en heeft hij alle tijd en ruimte om – al dan niet – naar het familiebedrijf toe te groeien. “Waar ik het meest trots op ben, is dat hij in zijn element is onder klanten en werknemers. Hij babbelt graag en is een gevoelsmens. Dat mag je als ondernemer gerust zijn, vind ik, je mag het hart op de juiste plaats hebben.”

Noodscenario 
Marions doordachte aanpak is een van de redenen waarom ze de Fakkel won. Ellen Olislagers begeleidt veel Limburgse familiebedrijven en weet dus ook hoe het niét moet. “We lossen de problemen wel op als ze zich stellen, wordt vaak gedacht. Dan kan het weleens stevig mislopen. Met Voka – KvK Limburg willen we daarom sensibiliseren en adviseren. Wat als iemand iets overkomt? Is er dan een oplossing, zodat alles blijft rollen? Er is heel veel mogelijk, zolang je maar op tijd begint te plannen.” 
Daarom heeft Horeca Van Zon een ‘noodscenario’, zoals Marion het noemt: “In een notariële akte staat beschreven wat er moet gebeuren als mij iets overkomt voordat Nand 30 is. Dat is voor ons allebei een geruststelling.”

Wanneer mama, wanneer CEO? 
“Mijn ouders zijn superlieve mensen die me alles hebben gegeven”, zegt Van Zon, “maar de overdracht was een lang en moeizaam traject. Wijzelf én het bedrijf hebben eronder geleden. Ik wilde het daarom anders aanpakken. Waar ik wel nog mee struggle, is dit: wanneer ben je mama en wanneer CEO? De gulden middenweg heb ik nog niet gevonden. Nand noemt me wel mama, hé, ook op het werk.” (lacht)

Klanten en leveranciers zeggen weleens dat het zo gezellig is bij ons. Ons bedrijf staat of valt met  onze 349 ‘zonnetjes’.

Meter van een Plato ‘Next Gen’-groep 
Haar ervaringen, bijvoorbeeld rond die zogenaamde rolverwarring, zijn ook voor Voka – KvK Limburg waardevol. Marion was drie jaar lang meter van een Plato ‘Next Gen’-groep, waarin generatiegenoten uit verschillende familiebedrijven worden samengebracht. Zo maakte ze jongeren warm om in hun familiebedrijf te stappen en te blijven, en praatte ze met hen over waar je tegenaan kan lopen. “Veel papa’s en mama’s blijken dezelfde kuren te hebben”, lacht ze.

Familiebedrijven als groeimotoren 
Vier op de vijf Limburgse bedrijven worden gerund door families: meer dan het Vlaamse gemiddelde. Ellen Olislagers: “Die bedrijven zijn de groeimotoren van onze economie. Ze zijn veerkrachtig en flexibel. Hoe meer jaren op de teller, hoe beter bestand tegen een crisis, zo blijkt. Zeker als families bereid zijn om ook het advies van externen in te winnen en niet de hele bedrijfsstrategie rond de keukentafel vastleggen. Marion zorgt bijvoorbeeld met haar raad van advies voor een helikopterperspectief.”

Zonnetjes 
Het familiegevoel heerst in het hele bedrijf: een halszaak voor Marion Van Zon. “Onze HiTribe-app fungeert als interne social media. Daarop kunnen alle 349 medewerkers volgen wie er jarig of nieuw is, wat er te doen is… We noemen hen onze zonnetjes. Klanten en leveranciers geven ons weleens een complimentje: ‘Het is altijd zo gezellig bij jullie.’ Die familiedynamiek bestaat al generaties lang. Ik doe er veel moeite voor, want ik besef dat het een zegen is. Ons bedrijf staat of valt met onze zonnetjes.” 

Mijn zoon Nand en ik zijn allebei enig kind. Het brengt dus specifieke noden met zich mee om zowel het kind als het bedrijf klaar te stomen voor de opvolging.

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam