Skip to main content
bcfg

Business Club Future Globals

Je bent internationaal actief en je wil weten hoe je dé uitdagingen van de toekomst aan kan gaan. Tendensen als protectionisme, slowbalisation en digitalisering waren de spelregels al grondig aan het herschrijven. De coronacrisis maakte duidelijk dat je als onderneming wendbaar moet zijn om in te kunnen spelen op plotse veranderingen. Business Club Future Globals geeft inzicht in de aanpak van slim internationaal ondernemen post-corona. 

De coronacrisis heeft vele pijnpunten blootgelegd en nieuwe uitdagingen gecreëerd voor internationale ondernemers. Zij die inzetten op innovatie en hun businessmodel onder de loep nemen, zullen in de toekomst concurrentieel blijven. Wij helpen jou om die transformatie te maken. We bezoeken vooruitstrevende bedrijven die laten proeven van hun interne keuken.

De cases behandelen verschillende facetten van internationaal ondernemen onder invloed van huidige tendensen en innovatieve trends. De verhalen komen rechtstreeks uit de bedrijfsrealiteit, zijn inspirerend én toepasbaar op jouw onderneming.

Deze Business Club staat open voor internationale bedrijfsleiders, exportmanagers, salesmanagers, … Kortom, iedereen die over de haag wil kijken van zijn of haar bedrijf en sector om concrete inspiraties op te doen en zelf relevant te blijven in deze woelige internationale tijden.  

Programma

Programma

  • Slimme strategieën voor een nieuwe markt - 14 september 2020
    In tijden waarin diversificatie van het klantenbestand essentieel is, moet naar nieuwe markten gekeken worden. Maar hoe krijg je daar voet aan wal? Er zijn veel mogelijkheden, gaande van de traditionele directe export tot joint ventures naar co-creatie en partnerships. Tijdens deze sessie kijken we naar nieuwe slimme strategieën om een markt te benaderen. 
     
  • Waardeketen versterken @ iLumen - 12 oktober 2020
    Waardeketens van internationale ondernemingen moeten steeds sterker en wendbaarder zijn. Hiervoor bestaan verschillende strategieën zoals diversificatie of reshoring. De coronacrisis leerde dat toeleveringen vanuit het buitenland snel onder druk kunnen komen te staan. Zulke uitdagingen zullen in de toekomst alleen maar vaker voorkomen. Tijdens deze sessie leer je hoe je jouw organisatie hierop kan voorbereiden. 
     
  • Connectiviteit in de wereld @ Ericsson 5G Life Campus - 23 november 2020 
    De digitaliseringsgolf zorgt voor een shift van verwachtingen bij klanten, nieuwe businessmodellen maar ook nieuwe opportuniteiten om de wereld te bereiken. Het is opeens mogelijk om vanaf je bureaustoel prospectie te doen, te vergaderen en de controle te houden over je buitenlandse activiteiten. Ericsson legt niet alleen uit, maar laat ook aan de hand van demo’s zien welke nieuwe toepassingen en doorgedreven efficiëntie dankzij 5G en andere technologieën mogelijk zullen zijn voor het internationaal ondernemen.
     
  • Business intelligence - 7 december 2020
    Door de grote beschikbaarheid van data ontstaan nieuwe opportuniteiten om je klant slim te monitoren en in te spelen op hun gedrag en behoeften. Big data biedt een ongeziene kennis die je, mits een efficiënte analyse, in staat stelt om te weten wat de klant wil. Ook indien de klant dit zelf nog niet weet. 
     
  • Opportuniteiten in dienstenexport @ Siemens Concept Center - 25 januari 2021
    Dienstenexport zit in de lift. De verwachting is dat het aandeel van diensten in de totale export de komende jaren exponentieel zal stijgen. In sommige gevallen gaat het om pure digitale producten, maar steeds meer kiezen ondernemers ervoor om naast hun klassieke producten ook een digitale component aan te bieden. Dit betekent dat het businessmodel opnieuw onder de loep moet worden genomen. Maar voor je hieraan begint, moeten de fundamenten in orde zijn. Siemens gunt een blik in de eigen keuken en verduidelijkt via demo’s. 
     
  • Omnichannel logistics @ Liege Airport - 15 februari 2021
    Vandaag moeten internationale logistieke netwerken meer flexibel zijn dan ooit. Klanten verwachten een omnichannel en een sterk gepersonaliseerde aanpak. Logistiek en supply chain zijn de basis voor de consistente invulling van orders die via verschillende kanalen binnenkomen. Liege Airport toont ons hoe een continue afweging tussen kosten, snelheid en betrouwbaarheid noodzakelijk is hierbij.  
     
  • Cyber resilience in een internationale wereld @ Cegeka - 15 maart 2021
    Datasystemen beveiligen is voor ondernemingen belangrijker dan ooit. 2019 kende een record van het aantal cyberaanvallen. Het is nog wachten op cijfers van 2020, maar we weten al dat de coronacrisis een speeltuin creëerde voor hackers. Tijdens deze sessie licht Cegeka toe hoe een onderneming zich kan wapenen tegen cyberaanvallen van waar ook ter wereld én, indien het kwaad al is geschied, hoe efficiënt een recovery kan gebeuren.
     
  • Global marketing program @ Creneau International - 05 april 2021
    In een internationale context kan je niet overal aanwezig zijn. Een sterke internationale marketingstrategie biedt de oplossing, maar wel op voorwaarde dat deze volledig is afgestemd op jouw onderneming. In deze sessie worden handvaten aangereikt om je klanten wereldwijd te banderen en je product in de markt te zetten.
     
  • Actieplan organisatiedesign  - 10 mei 2021
    Internationaal ondernemen zal steeds meer vragen om een agile aanpak waarbij je snel moet kunnen reageren op klanten, tendensen en onverwachte gebeurtenissen. Voor vele bedrijven zal een herorganisatie nodig zijn. Welke tools kunnen hierbij helpen? En moet je je exportmodel gaan herbekijken? In deze sessie focussen we op het organisatiedesign. Ook bekijken we hoe de inhoud van alle vorige sessies omgezet kan worden in een actieplan, specifiek voor jouw onderneming. 
Inspiratie

In deze sessies willen we ondernemingen inspireren en oriënteren op gebied van internationaal ondernemen. We tonen cases die illustreren wat mogelijk is zodoende je zelf gemakkelijker een vertaalslag kan maken naar je eigen business case. In deze sessies staat ervaringsuitwisseling niet centraal zoals in onze netwerken.  

Praktisch

Iedere sessie vindt plaats van 16.00u tot 20.00u bij een gastbedrijf. Tijdens elke sessies is er een toelichting van het bedrijf over hun eigen internationaal strategie en een rondleiding. Tot slot voorzien we ruimte voor discussie en ervaringsuitwisseling tijdens een afsluitend diner.

De plaatsen zijn beperkt! First come, first served.

Interesse of inschrijven?
kenneth.stulens@voka.be; +32 499 16 58 23 

Contactpersoon

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

Wanneer

Prijs

Voka - leden: € 1.800

Niet-leden: € 2.200

2e persoon van hetzelfde bedrijf:
€ 1.400

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Wij houden rekening met deze preventiemaatregelen

  • Wij houden 1,5 meter afstand van elkaar en respecteren de social distancing, zowel binnen als buiten.
  • Indien er geen 1,5 m afstand kan gegarandeerd worden vragen wij je om je mondmasker te dragen (bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, bij het binnenkomen en het verlaten van de vergaderzaal, wanneer je naar het toilet gaat,…).
  • Zalen en lokalen worden verlucht, materiaal wordt consequent gedesinfecteerd
  • In ons gebouw geldt een looprichting die aangegeven is op de vloer, gelieve deze te respecteren.
  • Handgels staan ter beschikking in elke zaal en in de hal.

We volgen de situatie op de voet en houden ingeschreven deelnemers op de hoogte rond eventueel extra maatregelen of wijzigingen.

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo