Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Fietsbeleid Polder en Noorderkempen

Fietsbeleid Polder en Noorderkempen

Samen werk maken van een concreet fietsbeleid waar veiligheid en bereikbaarheid voorop staat. Dat is de kern van het samenwerkingsverband ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’, een alliantie van overheden en ondernemingen. 

 

In het kader van de beoogde modal shift voor de ruime Antwerpse regio schuiven zowel diverse overheden als ondernemingen de fiets steeds meer naar voor als alternatief voor woon-werkverkeer. De komst van de elektrische fiets, de uitbreiding van het mobiliteitsbeleid van bedrijven en recent aangelegde fietsinfrastructuur hebben die ontwikkelingen versneld. Dit is ook een harde noodzaak om medewerkers te overtuigen om dagelijks naar een fileregio af te zakken, zeker vanuit het noordoosten van de provincie Antwerpen. Die dagelijkse fietsverplaatsing is soms verre van evident: delen van fietsroutes ontbreken, er is barrièrevorming door spoor, snelweg of water, er moet vaak omgereden worden… Heel wat overheden deden al inspanningen maar met de nog steeds toenemende congestie en de werken van de Oosterweelverbinding op rechteroever, is een gecoördineerde en versnelde aanpak nodig. Dit vooral voor het aanleggen van ontbrekende fietsinfrastructuur, maar ook op vlak van veiligheid, communicatie, monitoring en handhaving.

Omdat regionaal fietsbeleid en -infrastructuur verantwoordelijkheden zijn van diverse (vooral lokale) bevoegdheden, werd op initiatief van de ondernemersgemeenschap de werkgroep ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’ opgericht met vertegenwoordigers van de betrokken niveaus. Hun engagement werd op 19 september 2022 omschreven en betekend in een charter. Dit charter bracht de industriële ondernemersgemeenschap en de besturen op structurele en frequente wijze dichter bij elkaar om samen de fiets- en verkeersveiligheid integraal aan te pakken, voor zowel de werknemers in de haven als voor de inwoners rond het havengebied.

De volgende overheden en instanties ondertekenden het charter en/of nemen deel aan de werkgroep:

  • Vlaamse overheid (Kabinet Vlaams Minister van Mobiliteit)
  • Provincie Antwerpen (gedeputeerde voor Mobiliteit Provincie Antwerpen)
  • Stad Antwerpen (Kabinet schepen voor Mobiliteit)
  • District Berendrecht – Zandvliet – Lillo (Districtsschepen voor Mobiliteit)
  • Gemeente Stabroek-Hoevenen (Schepen voor Mobiliteit)
  • Gemeente Essen (Schepen voor Mobiliteit)
  • Gemeente Kalmthout (Schepen voor Mobiliteit)
  • Gemeente Kapellen (Schepen van Mobiliteit)
  • Gemeente Wuustwezel (Schepen voor Mobiliteit)
  • Gemeente Woensdrecht (Wethouder)
  • Port of Antwerp-Bruges (Havenschepen stad Antwerpen)
  • Voor de ondernemingen:
    o    BASF (afgevaardigde voor de CEO Antwerpen)
    o    Evonik (afgevaardigde voor de CEO Antwerpen)
    o    Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland (afgevaardigde voor de Gedelegeerd bestuurder)
     

Het charter “Fietsbeleid Polder en Noorderkempen” bevat de afspraken waarop de partners zich engageren om samen de fiets- en verkeersveiligheid integraal aan te pakken, voor zowel de werknemers in de haven als voor de inwoners rond het havengebied. Hiervoor willen de initiatiefnemers over de gemeentegrenzen heen inzetten op de 5 pijlers van de verkeersveiligheid:

  1. ‘beleid en organisatie’: het ondertekenen van dit charter was daarvan de eerste concrete actie 
  2. ‘educatie en communicatie’
  3. ‘infrastructuur’
  4. ‘handhaving’ 
  5. ‘monitoring en evaluatie’

De deelnemers aan de werkgroep hebben in consensus een lijst van 15 fietsdossiers bepaald waaraan ze gezamenlijk willen werken. Voor elk dossier is een ‘trekker’ bepaald. Die volgt de continuïteit van het dossier op en rapporteert op de werkgroep over de voortgang, maar ook over de knelpunten. De overige leden van de werkgroep leveren waar mogelijk steun aan de dossiers indien de ‘trekker’ bijkomende hefbomen kan gebruiken om het dossier te realiseren.

Naast de infrastructurele dossiers, wordt van gedachten gewisseld over mogelijke acties op vlak van veiligheid, communicatie, monitoring en handhaving. Er wordt ook aan kennisuitwisseling gedaan.

De werkgroepen worden gefaciliteerd door de voorzitter (mandataris in consensus bepaald) en een afgevaardigde van de ondernemingen (Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland) en vinden per kwartaal plaats. Er wordt een verslag opgesteld.

De projecten

Onderstaande 15 fietsinfrastructuurprojecten worden behandeld in de werkgroep “Fietsbeleid Polder en Noorderkempen” met het oog op een zo snel mogelijke realisatie.

Daarnaast wordt nog gewerkt aan acties op vlak van veiligheid, communicatie, monitoring en handhaving.

 

Contactgegevens werkgroep

Voorzitter (tot september 2024): Sandra Suykerbuyk (Districtsschepen Berendrecht-Zandvliet-Lillo)  - Sandra.Suykerbuyk@antwerpen.be

Moderator: Steven Roeland (Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland) – steven.roeland@voka.be

Facilitator: Danny Erreweyaert (Evonik) Danny.erreweyaert@evonik.com

Partners