De Waaslandtunnel gaat op 8 september voor een periode van drie maanden volledig dicht voor dringende onderhoudswerken. Is dat echt nodig? Waarom net nu? En wat heeft dat te maken met de werken van de premetrotunnel? We ontrafelen het kluwen en geven een blik op de alternatieven.
Op 10 september doet de Waaslandtunnel exact 92 jaar dienst als Scheldekruising. Daarmee is het de oudste tunnel voor voertuigen in België. Het wordt echter een verjaardag in mineur, want twee dagen eerder sluit de tunnel voor drie maanden. Door de slechte staat moet die enkele dringende ingrepen ondergaan om in mei 2026 de sluiting van de premetrotunnel – die ook dringend onderhoud nodig heeft – te kunnen opvangen.
Hoe zit dat precies?
Op dit ogenblik bouwt Lantis de Oosterweelverbinding. Die omvat een nieuwe Scheldetunnel. De tunnelelementen zijn klaar en worden rond deze periode over het water naar Antwerpen gebracht, om er vanaf de zomer te worden afgezonken. Het zal wel nog tot 2030 duren vooraleer die tunnel voor gemotoriseerd verkeer kan worden gebruikt. In afwachting daarvan proberen infrastructuurbeheerders de huidige verbindingen zo goed mogelijk open te houden.
De Waaslandtunnel is alsnog een belangrijke ontsluiting voor verkeer tussen linker- en rechteroever. Omdat de tunnel in slechte staat is en de renovatie pas na 2030 kan starten, is de toegang momenteel beperkt voor lokaal verkeer en geldt er een snelheidsbeperking van 30 km/u.
In mei van volgend jaar moet echter de premetrokoker tussen Halewijn (linkeroever) en Opera (rechteroever) dicht voor dringend onderhoud. Die verbinding loopt eveneens onder de Schelde en maakt de veelgebruikte connectie tussen de P+R Linkeroever en de stad Antwerpen. Om die verbinding te garanderen, zullen onder andere pendelbussen aan een hoge frequentie worden ingelegd. Via de Kennedytunnel en de Waaslandtunnel moeten die de verbinding in stand houden. Om dat veilig mogelijk te maken in de Waaslandtunnel, moeten ventilatie- en het branddetectiesystemen worden vernieuwd en enkele andere dringende werken worden uitgevoerd. Daarom gaat de tunnel in beide richtingen volledig dicht van 8 september tot 8 december 2025.
Wat nu?
Autoverkeer moet omrijden
- Plaatselijk gemotoriseerd verkeer van linker- naar rechteroever en omgekeerd rijdt via de Kennedytunnel (R1).
- Wie in het havengebied moet zijn, moet gebruikmaken van de Liefkenshoektunnel (R2) (toltunnel).

Stimuleer jouw werknemers om de fiets te gebruiken
- De verbindingen tussen rechter- en linkeroever worden hoogfrequent gefaciliteerd door zowel de DeWaterbus als de Vlaamse veerdienst (VLOOT) . Ook de voetgangerstunnel Sint-Anna en de Kennedyfietstunnel blijven toegankelijk.

- Op linkeroever wordt het vanaf begin juli eenvoudiger fietsen. Lantis opent dan de nieuwe fietsbrug aan het knooppunt Sint-Anna en stelt de fietspaden langs Het Rot en de verbindingen langs de Blancefloerlaan en Charles de Costerlaan open. Daarmee is de aansluiting op de fietssnelweg N41 klaar en wordt fietsen van en naar de Waaslandhaven sneller en veiliger.
Moedig gebruik van combinatie Park & Ride en tram aan
- Tijdens de sluiting van de Waaslandtunnel blijft de premetro optimaal functioneren. Tramlijnen 3, 5, 9 en 15 blijven de verbinding tussen de stad Antwerpen en zowel Linkeroever als de gemeente Beveren-Zwijndrecht-Kruibeke maken. De P+R’s Linkeroever en Melsele blijven in één beweging met de tram bereikbaar.
Wat gebeurt er in mei 2026?
Dan starten de werken aan de premetro-infrastructuur. Die duren naar verwachting acht maanden, waarbij de premetrotunnel minstens zes maanden volledig gesloten blijft. De tramverbinding tussen linker- en rechteroever valt dan weg. De verschillende overheden werken aan een plan om via veerverbindingen, fietsoplossingen, een tijdelijk treinstation en shuttlediensten de connectie te blijven garanderen. Zodra de plannen concreet zjin, zal Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland ondernemingen hierover informeren. Alle info over alternatieve oplossingen voor woon-werkverkeer op www.bereikbaarwerk.be
Opgepast met DeWaterbus!
Het afzinken van de tunnelelementen van de Scheldetunnel zal vanaf de zomer acht keer het scheepvaartverkeer hinderen. Ook de verbinding van DeWaterbus tussen de haltes Sint-Anna en Zwijndrecht (steiger ter hoogte van DEME) zal dan verbroken worden. De stremming duurt telkens ongeveer 24 uur. Gebruikers van DeWaterbus moeten de afstand tussen de twee haltes per fiets overbruggen via een omleiding. Voor voetpassagiers die woon-werkverplaatsingen maken, worden Donkeyfietsen voorzien aan beide haltes. De eerste onderbreking is voorzien op 4 juli. De overige zeven onderbrekingen zijn gespreid over de tweede helft van dit jaar. De planning is afhankelijk van onder andere weer, wind, stroming, golfslag en getijden. De aangepaste dienstregeling en vaarroutes zijn te raadplegen via www.dewaterbus.be
Ook interessant voor jou?

Waaslandtunnel met spoed drie maanden dicht vanaf september

Filerecords mogen economische groei niet afremmen
Voor het vijfde jaar op rij breekt de filezwaarte opnieuw alle records. Dat blijkt uit cijfers die het Vlaams Verkeerscentrum in april publiceerde.

Busbaan A12 maakt collectief bedrijfsvervoer tot 20 minuten sneller
De busbaan die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in juni 2023 heeft geopend op de A12 van Bergen op Zoom naar Antwerpen, levert significante reistijdswinst op voor het collectief bedrijfsvervoer.