Skip to main content
logo stem job
Antwerpen-Waasland
Persbericht

Industrie lanceert ‘Dit is een STEM-job’ op technische vacatures

Bij de opening van het nieuwe academiejaar lanceert Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland samen met de 22 grootste industriebedrijven een nieuw opvallend logo dat meer jongeren warm moet maken voor STEM-opleidingen met focus op techniek.

Studenten speeddaten met Amtwerpse industrie
Antwerpen-Waasland
Persbericht

Eerstejaars speeddaten met industrie over toekomstige jobkansen

Wordt het procesoperator, elektrotechnisch installateur of onderhoudselektricien? Studenten elektromechanica hebben de verschillende jobs en carrièremogelijkheden haast voor het uitkiezen. Alleen is net dat aspect van de industrie nog veel te weinig bekend.

IN2STEM
Antwerpen-Waasland
Persbericht

Vijf STEM-scholen behalen Europese kwaliteitslabel dankzij IN2STEM®- traject

Met meer dan 7.500 technische vacatures in de Antwerp-Wase regio was de nood aan zogenaamde STEM-profielen nooit dringender. Enkele grote werkgevers en Voka Antwerpen-Waasland sloegen de handen in elkaar en hielpen met het IN2STEM®-project opnieuw vijf scholen om het felbegeerde Europese STEM School Label te behalen.

Hans Maertens en Wouter Duyck
Voka nationaal
Nieuws

Voka investeert in leerstoel voor objectieve studie-oriëntering

In internationale vergelijkingen scoren we steeds minder goed op het vlak van onderwijs. Of het nu PISA is of het meer recentere TIMSS: we behoren al lang niet meer tot de kopgroep in Europa. Daarom investeert Voka in een leerstoel die de opdracht krijgt een instrument te ontwikkelen dat op een wetenschappelijke onderbouwde manier leerlingen helpt de juiste studiekeuze te maken. “Als we ervoor kunnen zorgen dat elk talent in Vlaanderen maximaal tot ontplooiing kan komen, dan kunnen we van Vlaanderen tegen 2030 weer een topregio maken”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Tim Surma
Voka nationaal
Nieuws

Tim Surma (Thomas More): “Je moet niet alles aan Siri overlaten.”

“Honderd jaar geleden al dacht men dat technologie het onderwijs drastisch zou veranderen. Maar vandaag zien we nog steeds dat er overal traditionele klaslokalen zijn met vooraan de leerkracht. Dat heeft zo zijn redenen.” Onderwijsonderzoeker Tim Surma heeft bedenkingen bij het blind inzetten van technologie het onderwijs. “Pas als we de technologie inzetten zodat die aansluit bij de werking van ons brein, zul je leereffecten krijgen.” Hij heeft ook enkele ‘wijze lessen’ voor bedrijven in petto.

hoger onderwijs
Voka nationaal
Nieuws

Hoe maken we het Vlaamse hoger onderwijs top tegen 2030?

In het Plan Samen Groeien vormen digitalisering en levenslang leren belangrijke ingrediënten om van Vlaanderen een topregio te maken tegen 2030. Niet enkel het leerplichtonderwijs, maar ook het hoger onderwijs heeft hier een belangrijke taak te vervullen. Tijdens de 5-daags van de Groei boog een panel van experten en stakeholders uit het hoger onderwijs en het bedrijfsleven zich over de vraag wat de werkpunten moeten zijn voor de komende jaren om meer wendbaar talent te kweken. Hieronder een selectie van topideeën die uit de sessie kwamen.

onderwijs
Voka nationaal
Nieuws

Onderwijskwaliteit is prioriteit

Net voor het Kerstreces staan er traditiegetrouw nog enkele belangrijke zaken op de agenda van de Vlaamse regering, niet in het minst op vlak van onderwijs. Dat is ook nodig gezien de dramatische cijfers over de dalende onderwijsprestaties. We moeten absoluut vermijden dat ons onderwijs afglijdt naar de middenmoot.

onderwijs
Voka nationaal
Nieuws

Behoud de ambitie in de eindtermen

Wie denkt dat gedetailleerdere eindtermen zorgen voor eenheidsworst, gaat voorbij aan deze twee feiten. Ten eerste dat meer ambitie in de eindtermen noodzakelijk blijft en ten tweede dat de keuze voor een school meer afhangt van de manier waarop ze de eindtermen realiseert dan van de inhoud van de leerstof.

onderwijs
Voka nationaal
Nieuws

Wat brengt 2021 voor het Vlaamse onderwijs?

We krijgen zicht op de concrete beleidsplannen voor 2021. Dit jaar was op beleidsvlak deels een verloren jaar door de allesoverheersende crisis. Corona zal volgend jaar zeker niet weg zijn, maar de focus moet wel terug verschuiven naar het uitvoeren van de onderwijsambities uit het regeerakkoord.

Voka pioniert met blended leeromgeving
West-Vlaanderen
Nieuws

Voka pioniert met blended leeromgeving

Nieuwe state-of-the-art infrastructuur in Oostkamp Heeft u al gehoord van blended learning? Die onderwijsvorm combineert het fysieke onderwijs met een vernieuwend digitaal leerproces.

studente
Voka nationaal
Nieuws

Ook duaal leren heeft nood aan een relanceplan

De coronacrisis is een zware streep door de rekening van duaal leren. In de voltijdse scholen is er dit schooljaar maar een stijging van 15 procent duale leerlingen. We hoopten op meer. Tijd voor een relanceplan, in vijf stappen.

Tool voor digitaal onderwijs
Voka nationaal
Nieuws

Limburgs edtechbedrijf Bookwidgets boomt in coronatijd

Het Limburgse bedrijf Bookwidgets is een ‘bornglobal’ die leerkrachten de mogelijkheid biedt om zelf digitaal interactief lesmateriaal te maken. Tijdens de eerste coronagolf beslisten ze hun tool in Vlaanderen gratis aan te bieden voor de rest van het schooljaar. Het gebruik ging maal tien, en het ziet ernaar uit dat het succes blijvend is. “Nochtans hadden we Vlaanderen de eerste drie jaar volledig genegeerd. Er was als het ware geen markt”, zegt Bart Buckinckx, general manager van Bookwidgets.

schoolgaand meisje
Voka nationaal
Nieuws

Dringend werk maken van uitvoering onderwijsambities uit regeerakkoord

Ben Weyts rondt stilaan zijn eerste jaar af als onderwijsminister. In het regeerakkoord legde hij de lat hoog, maar hetzelfde ambitieniveau is nodig bij de uitvoering van deze plannen. Nu alle draaiboeken voor Covid-19 uitgewerkt zijn, moet dit weer alle aandacht krijgen.

De toekomst van ons onderwijs zal digitaal zijn
West-Vlaanderen
Persbericht

De toekomst van ons onderwijs zal digitaal zijn

De digitalisering van ons onderwijs kwam in een stroomversnelling door de coronacrisis, maar ons land hinkt nog steeds achterop qua ervaring met, kennis over en gebruik van digitale technologie in het onderwijs.

Steven Ronsijn
Voka nationaal
Nieuws

Directeur Sint-Lievenscollege Steven Ronsijn: “Durf meer digitale ambitie te hebben”

Steven Ronsijn is pedagogisch directeur van de eerste graden van de humaniora en businessafdeling van het Sint-Lievenscollege in Gent. Hij gelooft heel erg in de troeven van de digitalisering van het onderwijs, maar ziet ook de uitdagingen. We gingen met hem in gesprek over de digitale status quo van Vlaanderen, de meerwaarde van digitalisering en wat nodig is voor een échte technologische transformatie.