Voka Antwerpen-Waasland tevreden met heraanleg economische verkeersas
Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder kondigde vandaag aan ruim 57 miljoen euro vrij te maken om de komende drie jaar het onderhoud op gewestwegen in de bedrijvenzones in de havens aan te pakken, waaronder het merendeel in de Antwerpse haven. De werken aan de Noorderlaan en de Scheldelaan starten al in 2026. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is verheugd dat wordt ingegaan op de dringende vraag van ondernemingen. De nood is hoog en de achterstand groot. Bereikbaarheid tijdens de werken is wel cruciaal.
Het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de opdracht om grootschalige onderhoudswerken uit te voeren op dertien locaties, goed voor bijna honderd kilometer aan vernieuwd wegdek in het Antwerpse havengebied. Zowel de fundering van de rijbanen als de onder- en toplagen krijgen een opknapbeurt. Vandaag starten al eerste werkzaamheden aan het kruispunt van de Antwerpsebaan (N180) met Laageind (N111). Begin 2026 zullen ingrijpende en langdurige werken op de Noorderlaan van start gaan. Later dat jaar volgt ook de Scheldelaan. Daarmee gaat het huidige beleid in op de dringende vraag van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. De Antwerps-Wase Kamer vroeg een duidelijke visie op proactief onderhoud van snel- en gewestwegen in onze regio, dit op basis van verkeersintensiteit en type verkeer.
Noodzakelijke beleidskeuze
Grote verkeersassen en aansluitingen naar bedrijvenzones zijn door intens (vracht)verkeer meer onderhevig aan slijtage en vaak in slechte staat. De Noorderlaan als toegangspoort tot het Antwerpse havengebied is daarvan een voorbeeld. 'Ondernemingen klaagden de voorbije jaren steeds meer over de slechte staat van het wegdek. De toestand was zo precair dat die schade veroorzaakte aan vrachtwagens en voertuigen van werknemers. Tijdelijke oplapwerken brachten slechts kortstondig soelaas', verduidelijkt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. 'We zijn dan ook tevreden dat de nieuwe minister van Mobiliteit versneld bijkomend budget heeft vrijgemaakt om de onderhoudsachterstand in te halen.'
Ook de Scheldelaan, de langste gewestweg door industriegebied in Vlaanderen, zal vanaf 2026 worden aangepakt.
Coördinatie noodzakelijk
Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland maakt wel een belangrijke kanttekening bij de onderhoudswerken die de volgende jaren een impact gaan hebben. 'We vragen het Agentschap Wegen en Verkeer nadrukkelijk om de werkzaamheden zorgvuldig in te plannen en af te stemmen met andere infrastructuurbeheerders die werkzaamheden uitvoeren in de omgeving. Onze ondernemingen staan al enorm onder druk op vlak van mobiliteit. De bereikbaarheid en de economische ontsluiting moet te allen tijde worden gegarandeerd', benadrukt Luc Luwel.
Niet alleen de werken aan de Oosterweelverbinding zorgen voor impact. In de onmiddellijke omgeving van het havengebied leggen nutsmaatschappijen en infrastructuurbeheerders de komende jaren heel wat (pijp)leidingen, warmtenetten en infrastructuur aan, wat ook verkeershinder zal veroorzaken. Een doorgedreven coördinatie is onontbeerlijk om de economische activiteiten zo weinig mogelijk te verstoren. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland zal zelf een bijdrage leveren door ondernemingen te informeren en samen te brengen voor overleg met de infrastructuurbeheerders om de hinder zo goed mogelijk te beheersen.
