Overslaan en naar de inhoud gaan

Logistieke motor van Vlaanderen kampt met nijpend tekort aan onderhoudsmecaniciens

Antwerpen-Waasland
  • 16/09/2025

Als logistieke slagaders van Vlaanderen worstelen de regio Antwerpen en het Waasland met een nijpend tekort aan onderhoudsmecaniciens. Het aantal vacatures is zelfs dubbel zo groot als het aantal afgestudeerde leerlingen in technische richtingen die toeleiden naar deze cruciale job voor een regio die steunt op haar logistieke capaciteit.

Bij de start van het nieuwe schooljaar was het al duidelijk: In het BSO en TSO blijft het aantal personen dat zich inschrijft in een STEM-richting nagenoeg gelijk, terwijl de niet-STEM-richtingen steeds meer leerlingen aantrekken. ‘Nochtans geven heel wat van die STEM-richtingen diploma’s en praktijkervaring om aan de slag te gaan in een knelpuntberoep. Dit geeft dus de beste kans op werk’, duidt gedelegeerd bestuurder Luc Luwel van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
​Die onderzocht welke vacatures voor knelpuntberoepen gerelateerd aan TSO- en BSO-richtingen het vaakst voorkomen. In de regio Antwerpen en het Waasland zijn de onderhoudsmecaniciens en technici van voertuigen, zeker voor zware voertuigen, duidelijk gegeerd. Niet verwonderlijk voor een regio die steunt op haar logistieke capaciteit als uitgesproken troef. Die dreigt de komende jaren evenwel in gevaar te komen, door de disbalans tussen het aantal vacatures en het aantal leerlingen in studierichtingen die scholieren voorbereiden voor dit beroep.

​Slechts 3,5% van de ingeschreven leerlingen in richtingen met arbeidsmarktfinaliteit (het vroegere BSO) kiest voor het studiegebied auto. In de regio Antwerpen was er trouwens tot voor kort zelfs geen opleiding voor onderhoudsmecanicien zware bedrijfsvoertuigen. Sinds deze maand is die er wel in het PITO Stabroek, al is die in de eerste plaats gericht op zware bedrijfsvoertuigen voor de landbouw. Dit maakt het voor leerlingen dus uiterst moeilijk om zich in vrachtwagens te specialiseren. In het Waasland organiseren weTech in Sint-Niklaas en het Gemeentelijk Technisch Instituut in Beveren wel al langer een opleiding onderhoudsmecanicien zware bedrijfsvoertuigen. Ook als we alle richtingen voor autotechniek afzetten tegenover de vraag van de arbeidsmarkt, is het aanbod ruim onvoldoende.
​‘De instroom is niet alleen ruim onvoldoende om te voldoen aan de enorme vraag. In combinatie met pensioneringen gaat er hierdoor ook heel wat onderhoudskennis verloren’, legt Luc Luwel de vinger op de wonde. ‘Om STEM-richtingen aantrekkelijker te maken en missing links in het aanbod weg te werken, vragen we een betere financiering ervan. Een regio als Antwerpen-Waasland moet beter voorzien zijn. Extreme regionale tekortkomingen moeten gericht worden aangepakt, zodat bedrijven morgen opnieuw voldoende technisch talent kunnen vinden.’

 Antwerpen-Waasland
Aantal vacatures* in één jaar binnengekomen voor mecanicien en technicus van voertuigen (VDAB) met vraag naar secundair diploma519
Aantal ingeschrevenen in gerelateerde studies binnen het voormalige BSO en TSO269
Verhouding0,52

*vacatures met gewoon contract, geen uitzendarbeid

Contactpersoon

Philippe Heyvaert

Secretaris-generaal

Benieuwd wie er allemaal aanwezig was?

Raadpleeg hier de volledige deelnemerslijst
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo