Skip to main content

Wanbetalers, hoe pak je dat aan?

Leer aan de hand van concrete tips hoe je optimaal omgaat met wanbetalers

Corona heeft een grote impact op het betaalgedrag van klanten. Bedrijven, particulieren en de overheid betaalden in 2021 trager dan voordien.

We kunnen de slechte betalingen niet uitsluitend verklaren door ‘niet kunnen’ betalen. Nonchalance en zelfs moedwil spelen een belangrijke rol, net als niet-betaling uit onvrede. Wanneer een klant  niet tevreden is of wanneer er daadwerkelijk fouten gemaakt zijn, heeft een klant een reden om niet te betalen. Hoe ga je daar mee om?

Vertraging in betaalgedrag heeft een grote impact op de rendabiliteit van leveranciers/ondernemingen. Het is dan ook meer dan ooit belangrijk om op een constructieve manier een oplossing te zoeken. En die vinden we bij debiteurenbeheer.

Gedurende een opleiding van drie sessies leer jij hoe je een goed debiteurenbeheer uitvoert.

Sessie 1: algemeen

Tijdens deze sessie doorlopen we het volledige debiteurenbeheer. We reiken je tips en technieken aan waar je mee aan de slag kan. Onderstaande komt aan bod:  

  • Waarom debiteurenbeheer?
  • Wat is debiteurenbeheer? Automatisering, digitalisering, robotisering of menselijke aanpak? Financiële verantwoordelijkheid of de taak van iedereen?
  • Preventieve acties: hoe wanbetaling voorkomen?
  • Curatieve interne acties: wat, hoe en wanneer aanmanen?
  • Welke maatregelen kan je nemen wanneer eigen acties geen resultaat opleveren?
Sessie 2: debiteurenbeheer telefonisch

Het meest efficiënte incassomiddel is de telefoon. Een concrete afspraak maken en de commerciële relatie bewaren door een klantvriendelijke aanpak is ons doel. Onderstaande komt aan bod:

  • Het outbound en inbound gesprek
  • De diverse onderdelen van een gesprek: van voorstelling tot afsluiting
  • Hoe onderhandel je om betaling te verkrijgen?
  • Welke hulpmiddelen heb je om goede connectie te maken met je klant?
  • Leren omgaan met klanten die zich lastig gedragen
  • Assertiviteit als leidraad
Sessie 3: rappelbrieven

Zeker wanneer je veel klanten hebt, is de rappelbrief een onmisbaar onderdeel van het debiteurenbeheer. Begint je aanmaning ook met ‘Bij nazicht van onze administratie …’? Kom dan zeker naar deze opleiding. De stijl van je brief is de oorzaak van dat klanten niet of weinig reageren.  Na deze opleiding beschik je over effectieve aanmaningen die hun doel niet missen. Onderstaande komt aan bod:

  • Het toepassen van marketing principes   
  • Een duidelijke call-to-action
  • Nudging in de rappelbrief
  • Taal, vorm, stijl en inhoud van een effectieve aanmaning
  • Aanmanen per brief, mail en sms
  • Aanpassing van de eigen aanmaningen

DOELPUBLIEK
Iedereen die begaan is met het vlot en efficiënt innen van openstaande facturen. Financiële voorkennis is niet vereist.

SPREKER
Marleen Miechielsen, AAATac Triple A Talent Academy.

Contactpersoon

Margo Mathys

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Zetel Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

De deelnameprijs voor deze opleiding is 550 euro (excl. 21% btw)

Voorwaarden

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 3 februari 2022. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Kmo-portefeuille
De kmo-portefeuille is voor deze opleiding niet van toepassing.

Coronamaatregelen
Deze activiteit wordt georganiseerd met respect voor de veiligheidsmaatregelen die op dat moment gelden. We houden ingeschreven deelnemers een week vooraf op de hoogte over eventuele extra maatregelen of wijzigingen.

Privacy
Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Gosselin
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
Welt white paper
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans