Prototyping met multimedia - unieke introductie

23/05/2017

Prototyping met Multimedia verkent die technologieën waarbij de wereld rondom ons eerst ‘gecaptured’ en dan digitaal bewerkt wordt. De uiteindelijke 3D-toepassing kan zowel voor de ‘echte’ als voor de ‘virtuele’ werkelijkheid zijn.

Dit traject geeft inzicht in deze 3D-processen, maar evengoed in de praktische toepassingsmogelijkheden ervan binnen uw onderneming. De sessies gaan door in de inspirerende omgeving van Medialab Brussels, waarvan u de devices en werking leert kennen. Tijdens vier sessies ondervindt u hands-on de mogelijkheden en beperkingen van disruptieve technologieën zoals 3D-scanning en Virtual Reality.

Deze sessies zijn uitermate interessant voor :

  • Iedere professional die zich wil bijscholen in de laatste trends en concrete mogelijkheden van 3D-scanning, Motion Capturing, 3D-modeling en Virtual Reality
  • Elke ondernemer en student die in een co-create traject wil stappen
  • Bedrijfsleiders die inzichten willen krijgen in disruptieve technologieën

 

Programma

23 mei - 3D-SCANNING en VIRTUAL REALITY: VERKENNING TECHNOLOGIEËN
 
Tijdens de introductiesessie geven experten een overzicht van de mogelijkheden en limieten van “3D technologieën” als 3D-scanning, 360° camera’s, Motion Capturing en Virtual en Augmented reality. Je kan zelf  experimenteren met de HTC Vive, Google cardboard, iSense en Artec Eva scanner,… Misschien is er zelfs een Hololens!

30 mei – 3D-SCANNING: TOEPASSINGEN

In deze sessie ligt de focus op toepassingen in de bedrijfs- en onderzoekswereld. Kevin Langlois van de Robotics & Multibody Mechanics Group van de VUB komt aan de hand van een prototype uitleggen hoe hij met behulp van 3D-scanning ortheses op maat ontwikkelt. Lisette Vonk van het Fashion Technology Lab & Virtual Reality Atelier komt ons inspireren over virtueel ontwerpen en de laatste ontwikkelingen in mode retail.

6 juni -  VIRTUAL REALITY & MOTION CAPTURING

Deze sessie dompelt je helemaal onder in de virtuele toepassingen. We gaan samen met een creative technologist aan de slag om met de X-sense Motion Capturing pakken Virtuele Avatars aan te sturen. Daarnaast komt Kris Goubert toelichten hoe Fisheye VR technologie gebruikt om mensen mee te nemen in een heel andere wereld, zowel in een mediacontext als in een bedrijfscontext.

13 juni - CO-CREATIE EN OPEN INNOVATIE: INLEIDING EN JURIDISCHE ASPECTEN

Wat is co-creatie precies en waarom is het zo belangrijk? Hoe past het user-centred design in dit plaatje en hoe is dit gelinkt met prototyping? We onderzoeken in deze laatste sessie ook de juridische drempels inzake co-creatie en open innovatie en leren die aan te pakken of te vermijden. We bespreken ook nog over de voor- en nadelen van intellectual property en non-disclosure agreements.