Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
Voka Opleiding

MBA Highlights

Algemeen Management

Voka Oost-Vlaanderen organiseert i.s.m. Solvay Brussels School of Economics and Management een exclusieve opleidingsreeks rond ondernemerschap en management.

Klaar om je carrière een boost te geven? Dit opleidingstraject biedt het beste uit bestaande MBA-programma’s. In 10 sessies en via business cases ontdek je de belangrijkste aspecten van strategie, leiderschap, finance, HR, sales en marketing.

  • De belangrijkste aspecten van strategie, leiderschap, finance, HR, sales en marketing
  • 10 lesdagen verspreid over een half jaar (vrijdag en zaterdag)
  • Beperkt aantal deelnemers. Op die manier blijven de lessen interactief en is er ruimte voor ervaringsuitwisseling
  • Bijzondere focus op groei en management in turbulente tijden
  • In samenwerking met een top Business School met een sterke internationale reputatie
  • Uitwerking geïntegreerde business case met twee coachings gedurende het hele traject. Iedere kandidaat krijgt de kans om een eigen case in te dienen. Op basis van stemmingen worden er drie cases uitgekozen
  • Slotevent met presentatie van de cases

Module 1

Module 2

Module 3

Module 4

Module 5

Persoonlijk leiderschap 

Inhoud

  • Omgaan met uitdagingen en valkuilen in verschillende managementposities
  • Beter inzicht verwerven in jouw eigen karakter, interesses en behoeftes
  • Behoeftes m.b.t. de eigen professionele ontwikkeling doorgronden

Programma

  • Persoonlijk loopbaanmanagement
  • Zelfkennis (‘career anchor’)
  • Persoonlijk ontwikkelingsplan
  • Actieplan om actief te experimenteren

Introductie in strategie

Inhoud

  • Wat is strategie en welke strategieën kan je onderscheiden?
  • Waarom is een doordachte strategie belangrijk?
  • Hoe jouw strategie uitwerken én uitvoeren?

Programma

  • Visie, missie, strategie: definities en voorbeelden
  • Overzicht van de ‘basisstrategieën’
  • Waardecreatie vanuit strategisch perspectief
  • Strategie-implementatie en opvolging

Groeistrategie

Inhoud

  • Een bedrijf voorbereiden op groei
  • Interne en externe groeiopties
  • Hoe groei in de praktijk in jouw bedrijf implementeren?

Programma

  • Groei in verkoop / groei in winst
  • Interne groeiopties
  • Externe groeiopties
  • Internationalisering
  • Een groeiplan opstellen

Introductie in financieel management

Inhoud

  • Verschil tussen financial accounting & managerial accounting
  • Opbouw van de basis financiële staten
  • Inzicht verwerven in kosten en kostprijzen
  • Financiële informatie voor beleidsbeslissingen

Programma

  • Situering van de finance functie
  • Wat is financieel management?
  • Balans, resultatenrekening & kasstromentabel: een begrijpbare voorstelling
  • Basis financiële indicatoren

Financiële analyse

Inhoud

  • Diepgaand inzicht in balans, winsten verliesrekening d.m.v. financiële analyse
  • Financieel plan, cashflow
  • Hoe kan een winstgevende organisatie in moeilijkheden geraken?

Programma

  • Inzicht in financiële rapportering
  • Beoordelen van financiële prestaties
  • Van een winst- en verliesrekening naar een cashflowoverzicht
  • Financial forecasting
  • Groei: wat te doen als de werkelijke groei verschilt van de duurzame groei?

Strategie-implementatie

Inhoud

  • Wat maakt Strategy Execution anders?
  • Van missie en visie naar strategische thema’s o.b.v. een SWOT-analyse vertalen naar concrete acties en KPI’s

Programma

  • Missie & visie toepassen op een concrete case
  • SWOT-analyse en strategische thema’s
  • Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI’s

Strategische marketing 

Inhoud

  • Inzicht verwerven in marketingtermen en -concepten
  • De beste methodes en technieken voor strategische ontwikkeling en commerciële groei leren kennen en toepassen
  • Instrumenten hanteren om de lessen toe te passen in de praktijk

Programma

  • De belangrijkste marketingconcepten en -processen
  • Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
  • Hoe waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie?
  • Doelgroep bepaling, positionering en differentiatie in de markt

Human resource management 

Inhoud

  • Het belang van HR als strategische partner in een onderneming
  • De omvang van Human Capital Management (HCM) en leiderschap
  • Hoe HCM de prestaties van jouw organisatie kan verbeteren

Programma

  • Overzicht van de HRM-cyclus
  • Best practices organisatiedesign, competence, performance, talent management, persoonlijke ontwikkeling, compensation en benefits policy
  • Opzetten van een HRM-dashboard

Groepsleiderschap 

Inhoud

  • Vaardigheden in managementteams
  • Bewustzijn van eigen leiderschapssterktes en -zwaktes
  • Zelfvertrouwen in het aansturen van teams

Programma

  • Verschillende teamoefeningen
  • Reflectie op eigen leiderschapsprestaties
  • Observatie van rolmodellen
  • Model van experimenteel leren
  • Feedback geven en krijgen

Sales management

Inhoud

  • Hoe een salesstrategie formuleren?
  • Hoe jouw producten/diensten verkopen?
  • Hoe een salesteam beheren?

Programma

  • Principes en methodes van verkoop
  • Product-based, value-based selling & co-creation
  • Salesplanning

Module 1

  • donderdag 17 oktober 2024 (vanaf 16.00 uur)
  • vrijdag 18 oktober 2024 (vanaf 9.00 uur)
  • zaterdag 19 oktober 2024 (eind voorzien om 16.00 uur)

Module 2

  • vrijdag 15 november 2024 (vanaf 9.00 uur)
  • zaterdag 16 november 2024 (eind voorzien om 16.00 uur)

Module 3

  • vrijdag 13 december 2024 (vanaf 9.00 uur)
  • zaterdag 14 december 2024 (eind voorzien om 16.00 uur)

Module 4

  • vrijdag 17 januari 2025 (vanaf 9.00 uur)
  • zaterdag 18 januari 2025 (eind voorzien om 16.00 uur)

Module 5

  • vrijdag 21 februari 2025 (vanaf 9.00 uur)
  • zaterdag 22 februari 2025 (eind voorzien om 16.00 uur)

Coachings en slotevent

  • Nog te bepalen
  • Deelnemers zijn ondernemers die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien of leidinggevenden/managers met leidinggevende ervaring, die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie
  • Deelnemers kunnen zich professioneel uitdrukken in het Engels
  • Deelnemers worden gescreend op basis van een intakegesprek met Voka coördinator Jolyn De Baets
  • Het aantal deelnemers is beperkt om een optimale kwaliteit te garanderen

Wat zit inbegrepen in de prijs van 8.500 euro?

  • 10 lessen door Solvay Business School
  • Alle maaltijden (lunch en diner)
  • Lesmateriaal
  • Toegang tot het Canvas leerplatform
  • Case coachings
MBA Highlights
MBA Highlights
MBA Highlights
MBA Highlights
MBA Highlights
MBA Highlights
MBA Highlights

Wens je graag extra info?

Neem gerust contact op met Jolyn

KMO portefeuilleSolvay

Contactpersoon

Jolyn De Baets

Communicatie - Opleidingen

Adres

Pillows Grand Boutique Hotel Reylof
Hoogstraat 36
9000 Gent

Wanneer

Prijs

8.500 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.