Skip to main content
Logo KamerAcademie
  • Online

Online traject Debiteurenbeheer - 4 sessies

Onbetaalde facturen blijven een permanente zorg in het bedrijfsleven, zeker in crisistijd. De redenen waarom een klant laat betaalt, zijn zeer divers: financiële problemen, moedwil, klachten, eigen betaaltermijn …  Correct reageren op al deze ‘argumenten’ is niet altijd evident. 

Tijdens deze opleiding schetsen we het belang van goed betaalgedrag en nadien gaan we op een zeer praktijkgerichte manier aan de slag.  We verpakken het financiële doel in een  commercieel, klantvriendelijk kleedje. Gevolg: jouw klant betaalt én wil klant blijven. Vaak realiseert hij nog meer omzet dan voordien. 

Programma

Deel 1: Effectief debiteurenbeheer (Do 2 juli: 9.00 - 12.00)

Inleiding

  • Belang van correct betaalgedrag

Preventieve acties

  • Goede afspraken maken goede vrienden
  • Ken je klant (en prospect)
  • Kwaliteit in denken en doen doorheen het hele ondernemingsproces

Curatieve acties

  • Wat, wie, wanneer  en hoe volg je niet betalers op?
  • Intern of externe acties?
  • Finance of sales?
  • Eigen belang of samen sterk?
  • Kredietverzekering of factoring? 

Belangrijkste (nieuwe) spelregels 

  • Wetgeving consumenten
  • Wetgeving voor B2B

Deel 2: Klanten in nood (Do 9 juli: 9.00 - 12.00)

De consument

  • Van budgetbegeleiding tot collectieve schuldenregeling

De onderneming

  • De gerechtelijke reorganisatie
  • Het faillissement

Welke externe acties zijn mogelijk?

  • Minnelijk of juridisch
  • Bemiddeling of arbitrage
  • Hoe de IOS- procedure gebruiken?

Deel 3: Telefonisch invorderen (Do 20 augustus: 9.00 - 12.00)

Telefonisch invorderen , hoe doe je dat? 

  • Outbound en inbound
  • Inhoudelijk ( de diverse stappen) 
  • Vormelijk ( stem, correct taalgebruik,  juiste vragen juist stellen, stiltetechniek, glimlach, ….)
  • Diverse onderhandelingstechnieken
  • Oefeningen

Hoe stel je de klant centraal?

  • Assertiviteit – agressie – subassertiviteit
  • Empathie
  • Actief luisteren ( ‘ANNA’ , ‘NIVEA’) Altijd navragen, nooit aannemen; niet invullen voor een ander
  • Human2Human  
  • Actie – en reactieoefeningen 

 Klantvriendelijk invorderen

  • Hoe omgaan met crisissituaties? 
  • Hoe omgaan met klanten die zich lastig gedragen?
  • Hoe omgaan met persoonlijke aanvallen?
  • Hoe positief formuleren? ( ook bij negatieve boodschappen)  

Deel 4: Rappelbrieven (Do 27 augustus 9.00 - 12.00)

De geschreven aanmaning

  • Taal
  • Vorm
  • Stijl
  • Inhoud

Toepassen van marketingprincipes op de aanmaning

Nudgingprincipes

“Ideale rappelbrief” voor u.

Aanpassing van uw eigen brieven

Didactische aanpak

Het wordt een interactieve training waarbij we diverse policies en werkwijzen bespreken. De combinatie van theorie en praktijk met eenvoudige handvaten zodat de inhoud zeker blijft plakken.

Praktisch

  • De workshop zal online doorgaan. Om deel te nemen, heb je enkel een goede internetverbinding nodig.
  • Interactiviteit is gegarandeerd, al jouw vragen kan je stellen via Q&A of chat.

Doelgroep
Iedereen die begaan is met correct betaalgedrag van klanten

Jouw trainer
Marleen Miechielsen, ervaren trainer, expert timemanagement, debiteurenbeheer en communicatie,  zaakvoerder M.T.C. bvba

Indien je enkel interesse hebt in één of meerdere sessies, kan je hiervoor ook apart inschrijven

Deel 1: Effectief debiteurenbeheer (Do 2 juli: 9.00 - 12.00)
Deel 2: Klanten in nood (Do 9 juli: 9.00 - 12.00)
Deel 3: Telefonisch invorderen (Do 20 augustus: 9.00 - 12.00)
Deel 4: Rappelbrieven (Do 27 augustus 9.00 - 12.00)



Ontdek hier het volledige opleidingsaanbod.

 

abonnementsformule

Inleiding

  • Belang van correct betaalgedrag

Preventieve acties

  • Goede afspraken maken goede vrienden
  • Ken je klant (en prospect)
  • Kwaliteit in denken en doen doorheen het hele ondernemingsproces

Curatieve acties

  • Wat, wie, wanneer  en hoe volg je niet betalers op?
  • Intern of externe acties?
  • Finance of sales?
  • Eigen belang of samen sterk?
  • Kredietverzekering of factoring? 

Belangrijkste (nieuwe) spelregels 

  • Wetgeving consumenten
  • Wetgeving voor B2B

De consument

  • Van budgetbegeleiding tot collectieve schuldenregeling

De onderneming

  • De gerechtelijke reorganisatie
  • Het faillissement

Welke externe acties zijn mogelijk?

  • Minnelijk of juridisch
  • Bemiddeling of arbitrage
  • Hoe de IOS- procedure gebruiken?

Telefonisch invorderen , hoe doe je dat? 

  • Outbound en inbound
  • Inhoudelijk ( de diverse stappen) 
  • Vormelijk ( stem, correct taalgebruik,  juiste vragen juist stellen, stiltetechniek, glimlach, ….)
  • Diverse onderhandelingstechnieken
  • Oefeningen

Hoe stel je de klant centraal?

  • Assertiviteit – agressie – subassertiviteit
  • Empathie
  • Actief luisteren ( ‘ANNA’ , ‘NIVEA’) Altijd navragen, nooit aannemen; niet invullen voor een ander
  • Human2Human  
  • Actie – en reactieoefeningen 

 Klantvriendelijk invorderen

  • Hoe omgaan met crisissituaties? 
  • Hoe omgaan met klanten die zich lastig gedragen?
  • Hoe omgaan met persoonlijke aanvallen?
  • Hoe positief formuleren? ( ook bij negatieve boodschappen)  

De geschreven aanmaning

  • Taal
  • Vorm
  • Stijl
  • Inhoud

Toepassen van marketingprincipes op de aanmaning

Nudgingprincipes

“Ideale rappelbrief” voor u.

Aanpassing van uw eigen brieven

Wanneer

Prijs

Leden:
€550 Excl. BTW

Niet-leden:
€825 Excl. BTW

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €550/leden en €825/niet-leden. .  De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 12 opleidingsuren ingeven.
Meer info: www.kmo-portefeuille.be

Annulatievoorwaarden:
Annulering van jouw inschrijving is, uitsluitend schriftelijk (per e-mail), mogelijk tot 5 werkdagen voor het begin van het seminarie. Vanaf  5 werkdagen blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Jouw plaats mag echter altijd door een collega worden ingenomen.

Meer info
kameracademie.mk@voka.be
Tel 015/45.10.20

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Deloitte Private
pfl
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse