Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
Voka Opleiding

Nieuwe digitale douaneapplicaties

Toelichting over Automated Export System (AES), Import Declaration Management system (IDMS), Import Control System 2 (ICS2), PN/TS (Presentation notification/Temporary storage)

In de loop der jaren heeft het EU, en bij uitbreiding ook het Belgische douanelandschap aanzienlijke veranderingen ondergaan om te blijven voldoen aan de moderne vereisten van de wereldhandel. De doorgedreven digitalisering van de douaneprocessen is daar een uitgelezen voorbeeld van.

In België wordt PLDA volledig vervangen door het nieuwe Douaneaangifte Management Systeem (DMS) volgens Europese Verordening  en dit voor zowel import-, export-, als transitformaliteiten.

Binnen deze nieuwe context zullen bedrijven kennis maken met het Import Declaration Management System (IDMS), het Automated Export System (AES), het New Computerized Transit System (NCTS) Phase 5 en het Presentation Notification en Temporary Storage systeem (PN/TS).

Alles bij elkaar vormen deze geplande wijzigingen een monumentale verschuiving in de manier waarop Belgische bedrijven hun douaneprocessen dienen te beheren. Het spreekt voor zich dat dit voor bedrijven, of men nu zelf zijn douane-administratie voert of daarvoor gebruik maakt van een dienstverlener, heel wat aanpassing zal vragen. 

Als Voka willen we onze bedrijven zo goed mogelijk informeren met niet alleen toelichting maar ook praktische oefeningen.

Heb je je als bedrijf al eens de volgende sleutelvragen gesteld?

  • Is mijn organisatie voldoende voorbereid op de nieuwe douaneapplicaties?
  • Zijn mijn medewerkers voldoende opgeleid?
  • Is mijn huidige interne IT landschap en systeem aangepast aan de nieuwe technische vereisten en berichtuitwisseling met de verschillende platformen?
  • Zijn de masterdata en andere data compatibel en in lijn met de nieuwe systemen?
  • Zijn er nieuwe connecties nodig voor het productie- en testsysteem?
  • Hoe zal de migratie intern verlopen om de vooropgestelde deadlines te halen en nodige tests uit te voeren?
  • Zijn onze dienstverleners klaar voor deze verandering en verandert iets in de processen en communicatie met hen?
  • Is onze softwareprovider al gestart met de wijzigingen en wat zijn de implicaties hiervan?
  • Hebben we een back-up plan?

Programma

9u00: Onthaal en verwelkoming door Voka
9u15: Deel 1

  • Voorstelling nieuwe systemen
    • ICS2
    • PN/TS
    • IDMS
    • AES
  • Structuur van de datasets – betekenis van de symbolen

10u30 – 10u45: Pauze
10u45: Deel 2

  • Invoerbewegingen
  • Van PLDA naar IDMS
  • Verschillende datasets
    • In het vrije verkeer brengen
    • Opslag in douane-entrepot
    • Actieve veredeling
    • Tijdelijke invoer
    • Bulkgoederen 

12u00: Lunch
13u30: Deel 3

  • In het vrije verkeer brengen
    • Oefeningen 
  • Opslag in douane-entrepot
    • Oefening 
  • Uitvoer van goederen 
    • Definitieve uitvoer van goederen in het vrije verkeer
    • Wederuitvoer na douane-entrepot
    • Tijdelijke uitvoer voor passieve veredeling
    • Uitvoer van bulkgoederen
    • Uitvoer van goederen
      • Oefening definitieve uitvoer en wederuitvoer
    • Wederuitvoer na tijdelijke opslag
      • Kennisgeving wederuitvoer – REN-bericht

14u45 – 15u: Pauze
15u00: Deel 4

  • de status, planning en aandachtspunten van de MASP projecten
  • openstaande vragen/antwoorden vanuit de softwareproviders die impact kunnen hebben op de ondernemingen
  • vraag en antwoord. 

16u00: einde 

Na deze opleiding

Na deze opleiding zal je weten:

  • Op welke manier je in de toekomst dient om te gaan met informatie, data en communicatie met de douanediensten.
  • Of jij en jouw team voldoende voorbereid zijn op de toekomstige kennisvereisten om de douaneprocessen correct toe te passen.
  • Of jouw huidige interne IT landschap en systeem voldoende aangepast is aan de nieuwe technische vereisten en berichtuitwisseling met de verschillende platformen?
  • Hoe je de resterende migratie intern best kan laten verlopen om de nog bestaande deadlines te halen en de nodige tests uit te voeren?
  • Of jouw dienstverleners volledig klaar zijn en of er nog iets dient veranderd te worden in de processen en communicatie met hen?
  • Voor welke zaken jij jouw software provider nog moet inschakelen en wat jouw ICT systeem moet realiseren

Doelgroep

  • Managers die beslissingsbevoegdheid hebben in de automatisatie van de douane-administratie van het internationaal verkeer van de goederen van het bedrijf.
  • Importeurs, exporteurs, expediteurs, transporteurs en douanevertegenwoordigers.

>> Ik schrijf me in
 

Jouw experten

Expert van FOD Financiën | Douane en Accijnzen

De docent is sinds 1983 aan de slag bij de Algemene Administratie van douane en accijnzen. In haar huidige functie van afdelingshoofd Operations 1ste lijn controles in de haven van Antwerpen komt ze dagelijks in contact met bedrijven en goederenstromen kent bijgevolg de operationele impact van douanecontroles op de supply chain.

Daarnaast vervult ze binnen het Nationaal Forum van douane en accijnzen reeds vele jaren de rol van Convenor van de werkgroep Operations, waar ze een brug probeert te slaan tussen de belangen van de economische sector en die van de controlerende overheden.

Pieter Haesaert, CEO Portorium

Pieter Haesaert heeft meer dan 25 jaar ervaring in het ondersteunen van bedrijven bij douanezaken. Als voorzitter van CRSNP en convenor van de ICT-werkgroep binnen het Nationaal Forum, adviseert Pieter de groep van softwarebedrijven, de douane en de industriefederaties onder andere bij de transitie van de huidige douanesystemen onder de MASP projecten van de EU Commissie.
Hij is oprichter van Portorium Solutions en zit in het adviescomité van CustomsClear. 
 

Meer info?

Petra Van Bouwelen

International Business Development Manager

Full bio of Petra Van Bouwelen

Hervée Claeys

Projectverantwoordelijke Internationaal ondernemen

Full bio of Hervée Claeys

Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.

Adres

Voka KvK Mechelen - Kempen (kantoor Mechelen)
Antonia Wolversstraat 1 (parking Keerdok en daar de lift nemen naar verdieping 11)
2800 Mechelen

Wanneer

Prijs

Leden:
€470 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€705 (excl. btw)

MEEBRENGEN AUB
Eigen laptop om op internet te gaan en oefeningen te doen!

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

 

Voorwaarden

Lees hier onze voorwaarden.

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €470/leden en €705/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €423. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 7 opleidingsuren en het thema internationalisering ingeven. Klik hier voor meer info.

KMO-portefeuille

Meer info?