Verbeter je strategische beslissingen met betrouwbare en nuttige financiële informatie dankzij deze tweedaagse training met tal van praktijkvoorbeelden en de nodige theoretische onderbouw.
In tal van sectoren worden marges steeds kleiner door toegenomen concurrentie uit het buitenland en de veeleisende klant. Deze kleine marges verplichten je ertoe meer op uw kosten letten. Een goed beheer van je kosten is een absolute troef!
Verruim je financieel inzicht inzake kosten, kostprijzen en budgetten tijdens deze tweedaagse training met tal van praktijkvoorbeelden en de nodige theoretische onderbouw. Deze kennis en vaardigheden kunnen je beleidsbeslissingen ondersteunen en bijgevolg een positieve impact hebben op de financiële situatie van uw organisatie.
Programma
-
Vaste, variabele, directe en indirecte kosten
-
Kostensoorten, -plaatsen en –dragers
-
Full costing, direct costing, activity based costing, target costing: wat is de beste methode voor uw organisatie?
-
Toepassingen van kostprijscalculatie en principes
-
Winstgevendheidsanalyse van uw klant, product en markt
-
De kracht van contributie
-
Budgetten als beleidsinstrument
-
Budgetteren
Doelgroep
Bedrijfsleiders, managers en medewerkers uit verschillende sectoren en functionele deelgebieden. Financieel georiënteerde deelnemers krijgen inzicht over het opzetten of aanpassen van hun kostprijssysteem. Functionele managers krijgen de nodige inzichten om met kostprijsinformatie hun beleidsbeslissingen beter te ondersteunen.
Trainer
Peter Manet:
- Gastprofessor aan de EMS (EHSAL Management School) en Public Health in Limburg
- Bestuurder van vennootschappen, trainer en coach, en voordien consulting partner, bedrijfsleider en kmo-eigenaar.
- Licentiaat in de handels- en financiële wetenschappen, MBA, master in accountancy, financieel management en information management