Aangekondigd als ‘een performante, gebruiksvriendelijke toepassing met voldoende capaciteit en duidelijke communicatie tussen overheden en adviesinstanties’: fabelachtig of een fabeltje?
Op 23 februari 2017 werd het Vlaams omgevingsloket operationeel. Daarmee werd de omgevingsvergunning, het resultaat van een grondige hervorming van het vergunningslandschap, een feit. De uitrol ging gepaard met diverse logistieke en technische problemen. Ondertussen zijn we 8 jaar verder, tijd om de bevindingen op een rijtje te zetten.
Programma
Tijdens de opleiding gaan we in op volgende vragen:
- Wanneer heb je een omgevingsvergunning (milieutechnisch luik) nodig?
- Wie is de bevoegde overheid?
- Hoe verloopt de omgevingsvergunningsprocedure?
- Praktisch werken in het omgevingsloket (milieutechnisch luik)?
- Inhoudelijke aandachtspunten (milieutechnisch luik)?
- Procedurele aandachtspunten (milieutechnisch luik)?
Goed begonnen, is half gewonnen: check geopunt.be
Doelgroep
Milieucoördinatoren*, preventieadviseurs, facility managers, boekhouders, architecten, aannemers, projectontwikkelaars, ... . Kortom iedereen die van ver of dichtbij te maken heeft met investeringen en de bijhorende omgevingsvergunningsaanvraag (milieutechnisch luik).
*Milieucoördinatoren - de milieucoördinator (milieucoördinator-werknemer of erkende milieucoördinator), moet elk kalenderjaar minstens 30 uur relevante bijscholing over milieuwetenschappen, milieutechnologie, milieurecht, enzovoort, door cursussen, seminaries, studiedagen en dergelijke volgen. Deze reeks komt in aanmerking als studiedag en seminarie met omgeving (leefmilieu en ruimtelijke ordening gelinkt aan milieu) als centraal thema. Wij voorzien een aanwezigheidsattest na het volgen van de bijscholing met de juiste vermeldingen (naam, naamorganisator, datum, plaats, onderwerp, aantal uren). Meer informatie vind je hier.
Jouw expert
Laetitia Lemahieu, bio-ingenieur, erkend milieucoördinator en bestuurder (Thimad)
Laetitia kan zich beroepen op 30 jaar ruime ervaring & expertise met vergunningsaanvragen, opvolgen van milieuwetgeving, begeleiden naar een ISO 14001 milieumanagementsysteem en ondersteunen als extern milieucoördinator waardoor ze snel de behoeften capteert van de deelnemende bedrijven.

Ontdek de inhoud van de verschillende sessies:
Milieu-actualiteiten 2025 | ||||
Datum | Onderwerp | Tijdstip* | Locatie | Info |
29/01/2025 | De taken van de milieucoördinator | 8.00u - 11.00u | Geel | meer info |
12/02/2025 | Update milieuwetgeving | 8.00u - 11.00u | Geel | meer info |
19/03/2025 | Verpakkingswetgeving in Europa en België | 8.00u - 11.00u | Mechelen | meer info |
2/04/2025 | PFAS, sanering en grondverzet | 8.00u - 11.00u | Mechelen | meer info |
14/05/2025 | De omgevingsvergunning / omgevingsloket | 8.00u - 11.00u | Geel | meer info |
18/06/2025 | Afvalwater / duurzaam waterbeheer | 8.00u - 11.00u | Mechelen | meer info |
17/09/2025 | Bedrijfsbezoek: Pringles Mechelen | 8.00u - 11.00u | Mechelen | meer info |
15/10/2025 | Milieumanagement: ISO 14001 | 8.00u - 11.00u | Geel | meer info |
19/11/2025 | Energiemanagement | 8.00u - 11.00u | Mechelen | meer info |
10/12/2025 | Lithium-ion batterijen | 8.00u - 11.00u | Geel | meer info |
*We starten telkens om 7.30u met een ontbijt. |
Voor meer info neem contact op met Marianne Dergent.