Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • MBA Highlights - Versnel je groei
Voka Traject

MBA Highlights - Versnel je groei

Transformeer je leiderschap in slechts 12 dagen

Stap in een intensief Mini MBA programma dat jouw leiderschapsstijl vernieuwt en je managementvaardigheden naar een hoger niveau tilt. Bij MBA Highlights bieden we je de unieke kans om te leren van de besten - direct in je eigen omgeving. Zo kan jouw onderneming op een duurzame wijzen (mee-)groeien.

Klaar om je carrière een boost te geven? 
Deze mini MBA biedt het beste uit bestaande MBA-programma’s in 12 sessies.

Wat krijg je bij de MBA Highlights?

  • Direct toepasbare kennis: Leer de essenties van situationeel leiderschap en management.
  • Leer van de besten: Ervaar persoonlijk leiderschap door de ogen van bekroonde en ervaren bedrijfsleiders.
  • Unieke ervaringsuitwisseling: Wissel kennis uit met peers en verdiep je in 4 leiderschapsstijlen.
  • Groei zonder grenzen: Met cursussen leidinggeven die jou klaarstomen voor topmanagement.
  • Dichtbij huis: Jouw pad naar succes, ondersteund door Voka en Solvay Brussels School of Economics and Management, zonder dat je ver hoeft te reizen.

Waarom is deze MBA Highlights zo waardevol?

Het antwoord ligt in de unieke samenwerking tussen management en ondernemerschap, belichaamd door Solvay Brussels School of Economics and Management en Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. Deze samenwerking is niet zomaar een combinatie van namen; het is een fusie van praktische ervaring en academische excellentie, ontworpen om jou te transformeren in een leider die klaar is voor de uitdagingen van morgen.

Verschillende lesmethodes worden doorheen de modules gebruikt, gaande van cases, discussies in kleine groepen, ervaringsuitwisseling, zelftests, lezingen,... Gedurende het hele traject werken de deelnemers aan een geïntegreerde case zoals de lancering van een nieuw product, een overnameproject, een beoordeling van een businessplan, crisismanagement,...

Een coach begeleidt iedere deelnemer met de uitwerking en presentatie van zijn of haar case, die je op de graduation ceremony verdedigt voor een jury van experten. 

Doelgroep en voorkennis

  • Ervaren ondernemers die hun bedrijf willen laten groeien.
  • Managers die zich voorbereiden op een topmanagement functie.
  • Strategische denkers die hun inzicht willen verdiepen.

De doceertaal is grotendeels Engels. Zo goed als alle professoren zijn de Nederlandse taal machtig en de coach heeft als moedertaal Nederlands. 

Brochure

Modules

Inhoud:

Groepsleiderschap
  • De 3 hoeden van de People manager (leider, manager, coach)

  • Het schrikbeeld van delegatie

  • De belangrijkste ingrediënten van autonomie

Introductie tot strategie
  • Visie, missie, strategie (definities, voorbeelden)

  • Overzicht van de basisstrategieën

  • Waardecreatie vanuit strategisch perspectief; strategie-implementatie en opvolging

Welke kennis heb je verkregen na deze module?

Groepsleiderschap
  • Beter omgaan met uitdagingen van een leiderschapsrol

  • Hoe u uw dagelijkse delegatie kunt verbeteren

  • Hoe evolueren naar een meer autonoom team 

Introductie tot strategie
  • Inzicht in verschillende soorten strategie 

  • Het belang van een doordachte strategie

  • De uitwerking en uitvoering van jouw strategie 

Tijdens het intakegesprek wordt er al gepolst naar mogelijke business cases uit de professionele context van de deelnemers. Enkele voorbeelden: lancering nieuw product/dienst, overnamestrategie, internationale expansie, organisatiestructuur etc. Bij de aanvang van module 1 krijgt iedereen de kans om een business case voor te stellen. Vervolgens worden de meest relevante cases geselecteerd. Deelnemers gaan aan de slag in teams gevormd op basis van voorkeur en complementariteit om een maximaal leereffect te verzekeren.

Inhoud:

Digitale transformatie
  • Groei in verkoop / groei in winst

  • Interne groeiopties 

  • Externe groeiopties

  • Internationalisering

  • Een groeiplan opstellen 

Introductie in financieel management
  • Situering van de finance functie

  • Wat is financieel management

  • Balans

  • Resultatenrekening en kasstromentabel begrijpbare voorstelling

  • Basis financiële indicatoren

Welke kennis heb je verkregen na deze module?

Digitale transformatie
  • Een bedrijf voorbereiden op groei

  • Interne en externe groeiopties

  • Hoe groei in de praktijk in jouw onderneming implementeren? 

Introductie in financieel management
  • Verschil tussen financial accounting & managerial

  • Accounting opbouw vande baiss financiële staten 

  • Inzicht verwerven in kosten en kostprijzen

  • Financiële informatie voor beleidsbeslissingen

Rond module 2 starten de teams aan het echte casework. Ze zoomen in op hun case en maken een situatieschets van het bedrijf.

Inhoud:

Strategie implementatie
  • Missie & vissie toepassen op een concrete case

  • SWOT-analyse en strategische thema's

  • Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI's

Financiële analyse en planning
  • Inzicht in financiële rapportering

  • Beoordelen van financiële prestaties

  • Van een winst- en verliesrekening naar een cash-flow overzicht

  • Financial forecasting

  • Groei: wat te doen

Welke kennis heb je verkregen na deze module?

Strategie implementatie
  • Diepgaand inzicht in balans en winst- en verliesrekening d.m.v. financiële analyse

  • Financieel plan, cash flow

  • Hoe kan een winstgevende organisatie in moeilijkheden geraken? 

Financiële analyse en planning
  • Wat maakt Strategy Execution anders

  • Van missie en visie naar strategische thema's o.b.v. een SWOT-analyse

  • Vertalen naar concrete acties en KPI's

Rond module 3 en 4 krijgen alle teams een grondige groepscoaching. Elk team wordt gechallenged, de knelpunten worden besproken en gekoppeld aan geziene modellen uit de sessies. Op deze manier krijgt de business case vorm en kunnen de opgedane inzichten verder worden uitgewerkt. Los daarvan krijgt elk teamlid ook twee individuele coachingsessies.

Inhoud:

Strategische marketing
  • De belangrijkste marketingconcepten en -processen

  • Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren

  • Waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie

  • Doelgroep bepaling

  • Positionering en differentiatie in de markt

Management HR
  • Overzicht van de HRM-cyclus

  • Best practices organisatiedesign

  • Competence

  • Oerformance- en talentmanagement

  • Persoonlijke ontwikkeling

  • Compensation

  • Benefits policy

Welke kennis heb je verkregen na deze module?

Strategische marketing
  • Inzicht verwerven in marketingtermen en - concepten

  • Beste methode & technieken voor strategische ontwikkeling en commerciële groei leren kennen en toepassen

  • Instrumenten hanteren om de lessen toe te passen in de praktijk 

Management HR
  • Het belang van HR als strategische partner in een onderneming

  • De omvang van Human Capital Management (HCM) en leiderschap

  • Verduidelijken hoe HCM de prestaties van jouw organisatie kan verbeteren

Rond module 3 en 4 krijgen alle teams een grondige groepscoaching. Elk team wordt gechallenged, de knelpunten worden besproken en gekoppeld aan geziene modellen uit de sessies. Op deze manier krijgt de business case vorm en kunnen de opgedane inzichten verder worden uitgewerkt. Los daarvan krijgt elk teamlid ook twee individuele coachingsessies.

Inhoud:

Salesmanagement
  • Principes & methodes van verkoop

  • Product-based

  • Value-based selling & co-creation

  • Salesplanning

ESG - beoordeling effecten en vooruitgang meten
  • Inleiding tot de belangen en uitdagingen van het meten en rapporteren van milieueffecten

  • Europese rapportagekaders en standaarden

  • Hulpmiddelen en methoden voor het meten en beoordelen van de milieueffecten 

Welke kennis heb je verkregen na deze module?

Salesmanagement
  • Sales strategie formuleren

  • Methode om jouw producten/diensten te verkopen 

  • Het beheren van een salesteam

ESG - beoordeling effecten en vooruitgang meten
  • Hoe organisaties  hun materiële impact identificeren en prioriteren?

  • Wat zijn de implicaties van rapportagestandaarden voor hun activiteiten? 

  • Hoe de eigen milieueffecten te meten en te begrijpen?

  • Wat is een geloofwaardige milieustrategie en hoe moet deze worden gedefinieerd 

De geïntegreerde case wordt gefinaliseerd onder begeleiding van de coach. Teams werken aan een geschreven document (max. 10p) en een presentatie voor de eindverdediging.

Jouw docenten

Maak kennis met Valérie Vangeel:

  • Marketing en Communicatie Directeur (Nestlé Belgilux)

  • Associate Director (Amnesty International)

  • Brand Operations Leader, Talent and Leadership Development Manager en P&G Marketing University Faculty Lead (Procter & Gamble)

  • Business Model trainer en Neurocognitive and Behavorial Approach Practioner

  • M.B.A. (Solvay Brussels School of Economics and Management)

Maak kennis met Benjamin Beeckmans:

  • Professor in Ondernemerschap (o.a. E-marketing en E-commerce)

  • Financiën en marketing (Procter & Gamble) 

  • Financiën en marketing (Coca-Cola)

  • Oprichter Bluecorp 

  • CEO (Paynovate)

Maak kennis met Omar Mohout:

  • Professor Ondernerschap (Solvay Brussels School of Economics and Management)

  • Partner en Head of Digital (Nova Reperta)

  • Veel gepubliceerd technologieauteur (o.a. 'Lean Pricing', 'Het Belgische Startup Landschap' en '100 Tools to drive Digital Transformation')

  • Voorzitter (BeCentral)

  • Lid van het Euronext TechShareprogramma (Stellar Labs)

  • Lid van de Digital Minds

Maak kennis met Peter Manet:

  • Bestuurder van vennootschappen

  • Consulting partner, bedrijfsleider en KMO-eigenaar

  • M.B.A.

  • Master in Accountancy, Financieel Management en Information Management

  • Coach (MBA highlights VOKA - Kamer van Koophandel Limburg)

Maak kennis met Patrick Ceulemans:

  • Gastdocent in strategie implementatie (Solvay Brussels School of Economics and Management)

  • Managing director (GITP)

  • M.B.A. (INSEAD)

  • Diploma in Engineering (University of the Witwaterrand - Johannesburg)

  • Burgerlijk Bouwkundig Ingenieur (VUB)

Maak kennis met Jean-Philippe Michaux:

  • Professor in Finance, Accounting, Budgeting & Control (Solvay Brussels School of Economics and Management)

  • CFO en Group Director of Finance, ICT & Legal Affairs (Puratos)

  • Senior audit manager (PricewaterhouseCoopers)

  • Handelsingenieur (Solvay Brussels School of Economics and Management)

Maak kennis met Sandra Rothenberger:

  • Professor in Strategic Marketing

  • Voorzitter van de Strategic Marketing and Innovation Department (Solvay Brussels School of Economics & Management)

  • Part-time gastdocent aan verschillende buitenlandse universiteiten 

  • Consultant voor KMO's en adviesraden van grotere groepen

Maak kennis met Reggy-Charles Degen:

  • Gastdocent in HR Management (Solvay Brussels School of Economics and Management)

  • Consultant in Human Capital Management voor grote, middelgrote en kleine bedrijven

  • Senior Human Capital Managment Executive (FMCG, Telecom Technology & Education companies)

  • Master in de rechten (UCL)

  • Diploma in internationale handel (Cooremans Institute, Brussel)

  • Diploma in HRM (Sint-Aloysius, Brussel)

Maak kennis met Régis Lemmens:

  • Gastdocent in sales & sales management (Solvay Brussels School of Economics and Management)

  • Research project 'Sales management 2020' 

  • Doctor in sales management  (Robert Gordon University)

Maak kennis met Edgar Towa:

  • Doctor in milieuwetenschappen en -beheer 

  • Postdoctoraal onderzoeker (F.R.S-FNRS)

  • Adviseur (het Bureau van EU-gedeputeerde Staten, Leefmilieu Brussel en diverse bedrijven)

  • Docent Master in Environmental Science and Management (IGEAT/ULB)

  • Docent Executive Master in Sustainable Transformations (Solvay Brussels School of Economics and Management)

What's in it for you?

  • Academisch onderbouwde theorie met praktijkcases
  • Essentie van MBA in 12 dagen i.p.v. 1 à 2 jaar
  • Groepscoaching
  • Ervaringsuitwisseling
  • Behapbare financiële investering
  • Diploma
  • Dichtbij huis, ontzorging door Voka

Partners

Solvay
Manet

Contactpersoon

Sofie Bockaert

Commercieel en Marketing Directeur

Wanneer

Prijs

€ 8.900,00 Voka-lid
€ 13.350,00 niet-lid

Alle prijzen zijn excl. btw

Inbegrepen:

  • Groepsbegeleiding en coaching

  • Lunch, diner, drank aan tafel, versnaperingen, extra activiteiten

  • Syllabi

Niet inbegrepen:

  • Hotelovernachting & ontbijt: € 145* excl. btw per nacht (*prijs kan verhoogd worden)

  • Extra onkosten zoals dranken aan de bar of minibar

Voorwaarden

KMO-portefeuille

Aanvragen kunnen tot uiterlijk 2 weken na start van de opleiding aanvaard worden. Registratienummer DV.O110450 - Zie
www.kmo-portefeuille.be.
Thema: Bedrijfsstrategie

Indien je beroep doet op de KMO-portefeuille, dien je na ontvangst van de factuur de BTW op het volledige bedrag te storten aan Voka KvK Vlaams-Brabant en via de KMO-portefeuille applicatie jouw goedkeuring voor ‘betaling van de dienstverlener’ te geven.

kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail naar inschrijvingen.vb@voka.be tot en met 28/08/2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. Gelieve ook daarvoor een mail te sturen naar inschrijvingen.vb@voka.be. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Proximus