Voka Oost-Vlaanderen organiseert i.s.m. Solvay Brussels School of Economics and Management een exclusieve opleidingsreeks rond ondernemerschap en management.
Altijd al gedroomd van een MBA? Klaar om je carrière een boost te geven? Dan is MBA Highlights iets voor jou! Dit opleidingstraject biedt het beste uit bestaande MBA-programma’s aan. In 12 sessies ontdek je de belangrijkste aspecten van strategie, leiderschap, marketing, finance, sales en HR.
De belangrijkste aspecten van strategie, leiderschap, marketing, finance, sales en HR
12 dagen verspreid over een half jaar (steeds op vrijdag en zaterdag)
Beperkt aantal deelnemers (max. 16), heel interactief, intensieve ervaringsuitwisseling en kennisoverdracht
Bijzondere focus op groei en management in turbulente tijden
In samenwerking met een top Business School met een sterke internationale reputatie
Uitwerking geïntegreerde business case met drie coachingsmomenten gedurende het hele traject
Module 1
28/10/2022 Persoonlijk leiderschap door Patrick Lybaert
29/10/2022 Introductie in strategie door Benjamin Beeckmans
Module 2
18/11/2022 Groeistrategie door Omar Mohout
19/11/2022 Introductie in financieel management door Laurent Gheeraert
Module 3
02/12/2022 Financiële analyze en planning door Laurent Gheeraert
03/12/2022 Strategie-implementatie door Pierre-Alain Scharff
Module 4
27/01/2023: Strategische marketing door Laurent Bouty
28/01/2023: HRM Toolkit door Reggy Degen
Module 5
17/02/2023: Groepsleiderschap door Patrick Lybaert
18/02/2023: Sales management door Regis Lemmens
Taal: Engels en Nederlands
Duur: 5 keer 2 dagen, voorafgegaan door een kennismakingsavond en afgesloten met een formeel event met presentatie van de groepscases en diploma-uitreiking
Locatie: Pillows Grand Hotel Reylof Gent
Kalender: éénmaal per maand een tweedaagse sessie tussen oktober 2022 en februari 2023 (vrijdagmorgen 9.00 uur tot zaterdag 16.00 uur)
Deelnemers zijn ondernemers die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien of leidinggevenden met leidinggevende ervaring, die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie
Deelnemers kunnen zich professioneel uitdrukken in het Engels.
Deelnemers worden gescreend op basis van een intakegesprek met de Voka coördinator.
Het aantal deelnemers is beperkt om een optimale kwaliteit te garanderen.
Ontdek hier het volledige programma
Persoonlijk leiderschap
- Omgaan met uitdagingen en valkuilen in verschillende managementposities
- Beter inzicht verwerven in uw eigen karakter, interesses en behoeftes
- Behoeftes m.b.t. de eigen professionele ontwikkeling doorgronden
- Persoonlijk loopbaanmanagement
- Zelfkennis (‘career anchor’)
- Persoonlijk ontwikkelingsplan
- Actieplan om actief te experimenteren
Introductie in strategie
- Wat is strategie en welke strategieën kan je onderscheiden?
- Waarom is een doordachte strategie belangrijk?
- Hoe jouw strategie uitwerken én uitvoeren?
- Visie, missie, strategie: definities en voorbeelden
- Overzicht van de ‘basisstrategieën’
- Waardecreatie vanuit strategisch perspectief
- Strategie-implementatie en opvolging
Groeistrategie
- Een bedrijf voorbereiden op groei
- Interne en externe groeiopties
- Hoe groei in de praktijk in jouw bedrijf implementeren?
- Groei in verkoop / groei in winst
- Interne groeiopties
- Externe groeiopties
- Internationalisering
- Een groeiplan opstellen
Introductie in financieel management
- Verschil tussen financial accounting & managerial accounting
- Opbouw van de basis financiële staten
- Inzicht verwerven in kosten en kostprijzen
- Financiële informatie voor beleidsbeslissingen
- Situering van de finance functie
- Wat is financieel management?
- Balans, resultatenrekening & kasstromentabel: een begrijpbare voorstelling
- Basis financiële indicatoren
Financiële analyse en planning
- Diepgaand inzicht in balans, winsten verliesrekening d.m.v. financiële analyse
- Financieel plan, cashflow
- Hoe kan een winstgevende organisatie in moeilijkheden geraken?
- Inzicht in financiële rapportering
- Beoordelen van financiële prestaties
- Van een winst- en verliesrekening naar een cashflowoverzicht
- Financial forecasting
- Groei: wat te doen als de werkelijke groei verschilt van de duurzame groei?
Strategie-implementatie
- Wat maakt Strategy Execution anders?
- Van missie en visie naar strategische thema’s o.b.v. een SWOT-analyse
- Vertalen naar concrete acties en KPI’s
- Missie & visie toepassen op een concrete case
- SWOT-analyse en strategische thema’s
- Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI’s
Strategische marketing
- Inzicht verwerven in marketingtermen en -concepten
- De beste methodes en technieken voor strategische ontwikkeling en commerciële groei leren kennen en toepassen
- Instrumenten hanteren om de lessen toe te passen in de praktijk
- De belangrijkste marketingconcepten en -processen
- Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
- Hoe waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie?
- Doelgroep bepaling, positionering en differentiatie in de markt
HRM Toolkit
- Het belang van HR als strategische partner in een onderneming
- De omvang van Human Capital Management (HCM) en leiderschap
- Hoe HCM de prestaties van jouw organisatie kan verbeteren
- Overzicht van de HRM-cyclus
- Best practices organisatiedesign, competence, performance, talent management, persoonlijke ontwikkeling, compensation en benefits policy
- Opzetten van een HRM-dashboard
Groepsleiderschap
- Vaardigheden in managementteams
- Bewustzijn van eigen leiderschapssterktes en -zwaktes
- Zelfvertrouwen in het aansturen van teams
- Verschillende teamoefeningen
- Reflectie op eigen leiderschapsprestaties
- Observatie van rolmodellen
- Model van experimenteel leren
- Feedback geven en krijgen
Sales management
- Hoe een salesstrategie formuleren?
- Hoe jouw producten/diensten verkopen?
- Hoe een salesteam beheren?
- Principes en methodes van verkoop
- Product-based, value-based selling & co-creation
- Salesplanning