Skip to main content
  • Netwerkevents
  • Lab: Word een aantrekkelijke werkgever dankzij employer branding

Lab: Word een aantrekkelijke werkgever dankzij employer branding

De krapte op de arbeidsmarkt maakt het extra uitdagend voor ondernemingen om nieuw talent aan te trekken. Een slimme employer branding-aanpak kan je imago als (potentiële) werkgever een ferme boost geven.

Hoe ga je concreet met employer branding aan de slag? Samen met beslissingsnemers rond deze thematiek bouwen we tijdens dit lab geleidelijk aan naar een employer branding-aanpak op lange termijn die werkt voor jouw organisatie.

Aan de hand van een concreet stappenplan leggen we het fundament voor een sterk werkgeversmerk. Met als doel je te onderscheiden van de concurrentie en zo medewerkers aan boord te houden én sneller dan anderen nieuwe talenten aan te trekken.

Programma

  • Sessie 1 - De employer branding roadmap: zo ga je ermee aan de slag
    Succesvolle employer branding die werkt op lange termijn vraagt een doordachte aanpak. Het is belangrijk dat je snapt uit welke facetten employer branding bestaat of kan bestaan om er vervolgens concreet mee aan de slag te gaan. In deze sessie zoomen we eerst uit zodat je een totaalbeeld krijgt. Aan de hand van een concreet stappenplan overlopen we alle fases van een slimme aanpak en bekijken we over welke zaken je vooraf kan of moet nadenken. Waar liggen je sterke en zwakke punten? Hoe kan je opportuniteiten en valkuilen detecteren? 
     
  • Sessie 2 - Een onderbouwde strategie voor je employer branding aanpak bepalen
    Nu je het totaalplaatje snapt en hebt nagedacht over je eigen situatie, zoomen we in op het strategische luik. Vooraleer je enthousiast aan de slag gaat is het essentieel om over het fundament van jouw employer brand na te denken: Waar sta je voor als werkgever? Hoe wil je jezelf profileren? Je leert hoe je de opgedane inzichten uit de vorige sessie kan vertalen naar een EVP (employee value proposition) dat de juiste profielen aantrekt. Daarnaast bekijken we waar en hoe je kandidaten kan bereiken. We staan stil bij de verschillende fases in het proces dat een kandidaat aflegt in zijn zoektocht naar een nieuwe job (de zogenaamde ‘candidate journey’) en hoe je hierop kan inspelen.
     
  • Sessie 3 - De vertaalslag van naar de praktijk
    Je hebt de sterktes van je organisatie als (potentiële) werkgever in kaart gebracht en vertaald naar een concrete EVP met de juiste, geloofwaardige klemtonen. Maar hoe vertaal je dit in de praktijk? Tijdens deze sessie krijg je inzicht in het belang van een creatieve kapstok, de juiste toon in woord en beeld,... en op welke manier je een herkenbare employer branding ‘stijl’ neerzet. Aan de hand van concrete voorbeelden en tips doe je inspiratie op en krijg je een idee van hoe een succesvol employer branding concept en aanpak eruit kan zien.
     
  • Sessie 4 - Tools, tactieken en middelen die werken + leren evalueren en optimaliseren
    Met de nodige inspiratie op zak over hoe jouw employer brand zowel intern als extern concreet vorm kan krijgen, staan we in deze sessie stil bij de mogelijkheden op het vlak van tools, tactieken en middelen met als doel de juiste mensen bereiken, raken en vervolgens aantrekken. Je leert keuzes maken en prioriteiten stellen i.v.m. de voor jou meest aangewezen middelen en kanalen. We voorzien diverse praktijkvoorbeelden. Tot slot bekijken we hoe je jouw inspanngen kan evalueren om vervolgens te optimaliseren. De ideale afsluiter om er daarna zelf in te vliegen en met je employer branding aan de slag te gaan.
     
  • Sessie 5 - Terugkomsessie
    In deze 5de sessie gaan we 1-op-1 dieper in op jouw concrete vragen of topics waarover je nog meer te weten wil komen. We zoomen ook nog even in op het uitgewerkte employer branding stappenplan voor jouw onderneming en eventuele opportuniteiten of mogelijke struikelblokken.

Sprekers

Lien Desmet is een ervaren MarCom-strateeg en employer branding-expert bij AB Creations. Haar passie voor ‘all things marketing’ maakt van haar de perfecte sparringpartner. Ze is goed vertrouwd met het coachen en adviseren van klanten over de meest aangewezen marketingaanpak en deelt regelmatig haar kennis.

Piet Coucke is zaakvoerder, creative director en copywriter bij AB Creations. Met meer dan 30 jaar ervaring in het creatieve vak is hij de ideale man om je inzicht te geven in de kracht van beeld en woord en hoe je de vertaalslag maakt van een strategie naar de praktijk. In hands-on workshops en infosessies deelt hij vaak de creatieve knepen van het vak.

Voor wie?

Voor beslissingsnemers in kmo's met 30 tot 150 medewerkers die instaan voor een strategie rond employer branding. Dit kunnen zowel ondernemers, hr-professionals als marketeers zijn. De opleiding is bedoeld voor mensen die weinig tot geen ervaring hebben met het opzetten van een employer branding traject.

Contactpersoon

Joyce Simoens

Adviseur arbeidsmarkt en onderwijs

Adres

Bedrijvencentrum Kortrijk
Vlamingstraat 4
8560 Wevelgem

Wanneer

Prijs

Voka-leden: 1.100 euro
Niet-leden: 1.650 euro

kmo portefeuille

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in de vorm van foto en/of film - dat nadien op Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.


Dit Lab ondersteunt SDG's 4 & 3. De 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties worden wereldwijd ingezet als doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Ze vormen ook de basis van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO).

SDG 4

 

SDG 3

 

Meer info over het VCDO kan je hier terugvinden.


Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag