Lab Succesvol vermarkten van innovatieve producten en diensten - Voka Mechelen

11/10/2018

Ook al wel eens vastgesteld dat een goed idee niet altijd het succesvolle nieuwe product geworden is dat je voor ogen had? 

Onderzoek heeft aangetoond dat 42% van de consumer- en 50% van de industriële producten na lancering een stille dood sterven. Het vermarkten van innovatieve producten en diensten wordt terecht het zwakke punt van innovatief Vlaanderen genoemd. 

In deze 2-daagse opleiding gaan we dieper in op de succesfactoren die een rol spelen bij de introductie van nieuwe en innovatieve producten. Een theoretisch model vormt de basis, maar dat wordt aangevuld met de praktijkervaring van de beide sprekers. Na de opleiding kan je zelf aan de slag met innovatie binnen jouw eigen organisatie.

Programma

Dag 1: Lean innovation: het belang van de ‘desirability’ van het product 
Het boek 'Gamechanging Innovation' van spreker Yoav Nir vormt de leidraad voor deel 1 van deze opleiding

  • basistools en principes van lean innovation
  • jouw klant ontdekken en begrijpen (SAFARI techniek)
  • waarom innoveren zo moeilijk is
  • waarom de rol van product management en product ownership zo belangrijk is
  • wat is een BoCo-verkoper
  • hoe een succesvol multidisciplinair team opzetten
  • inspiratie vinden voor innovatie
  • omgaan met opinies en buikgevoel
  • hardware innovatie lean aanpakken
  • op de goede weg of niet

Dag 2: ‘Go to market’: de juiste marketing- en verkoopsstrategie opzetten

  • waardepropositie: klantenwaarde en onderscheid t.o.v. de concurrentie
  • marketingplan: unieke innovatie en waarde voor jouw doelgroep
  • het belang van een ‘power player’ 
  • een nieuw kanaal nodig om jouw doelgroep te bereiken
  • prijsstrategie bij het lanceren
  • incentives voor de verschillende partijen op elkaar afstemmen
  • heeft het salesteam de kennis om de nieuwe oplossing te verkopen

Doelgroep

Zowel algemeen management-, marketing- als R&D-profielen. Van start-up tot corporate.

Sprekers 

Yoav Nir is ondernemer, consultant, public speaker en auteur van het boek ‘Game Changing Innovation’. Als mede-uitvinder van Barco’s meest recente wereldsucces ClickShare® is hij de ideale coach voor dag 1 in deze opleiding, over succesvol vermarkten van innovatieve producten.

Romeo Baertsoen heeft 20 jaar ervaring binnen de zakenwereld, waarvan meer dan 10 jaar in internationale directieteams. Samen met Yoav Nir tekende hij voor het succesvol vermarkten van ClickShare®.

Voorsmaakje

In het magazine, Ondernemers West-Vlaanderen, kan je een voorsmaakje van de opleiding lezen.  

Meer informatie

Contacteer Carolien Jans via carolien.jans@voka.be of 014 56 30 30.

Tip

Dit lab wordt ook op locatie in Geel gegeven vanaf 22 januari 2019. Meer info hier

In samenwerking met

Agentschap Innoveren & Ondernemen