Skip to main content
ka

LAB: Klantgedreven innovatie

Klantgedreven innovatie reduceert het risico op falen bij innovatietrajecten en zorgt ervoor dat er meer waarde voor de uiteindelijke klant of gebruiker wordt gecreëerd. 

Waar traditionele innovatieprojecten vaak starten vanuit een intern idee, concept, of buikgevoel (vaak gebaseerd op foutieve assumpties van wat de gebruiker nodig heeft), wordt er bij klantgedreven innovaties gestart vanuit de eindgebruiker. 

Door de gebruiker of klant direct betrekken in het creatief proces, wordt er een product of dienst gecreëerd op maat van diens noden. Het creatieve proces heeft als doel zo snel mogelijk de gebruikersinzichten te vertalen in ideeën en tastbare prototypes die op hun beurt getest kunnen worden met de klant. Door innovatie te benaderen op een iteratieve manier en van ‘buiten naar binnen’, kunnen er snel en kostenefficiënt nieuwe producten, diensten en processen gelanceerd worden. En dit zonder giswerk.

In dit LAB staan we stil bij het proces, de methodes en de zakelijke waarde van klantgedreven innovatie. Vervolgens passen we deze methodes toe op onze eigen onderneming en eindigen we met het opstellen van acties om deze aspecten toe te passen in de praktijk.

Inhoud

  • Voordelen van Customer-Driven Innovatie
  • Basisconcepten en methodes
  • Overzicht van verschillende creatieve processen / formules
  • Toepassen van deze methodes op eigen cases
  • Verschillende praktijkcases om te inspireren en handvaten te geven
  • Delen van ervaringen tussen de deelnemers


Resultaat

Op het einde van dit LAB heb je:

  1. Een andere manier van denken ontdekt
  2. Het proces zelf toegepast op je eigen idee of project
  3. Verschillende methodes geleerd die niet alleen op het huidig project, maar ook in de toekomst gebruikt kunnen worden

Dit lab richt zich op het bijbrengen van basisconcepten en het proces om zelf met de klant gericht aan de slag te gaan. Daarnaast passen we deze concepten ook toe op de ideeën van de deelnemers. Zo haalt iedere deelnemer het maximum uit deze tweedaagse workshop.

Daarom is het interessant om minstens 2 leden van een team te sturen die bezig zijn met nieuwe oplossingen vorm te geven (50% korting voor 2e deelnemer van eenzelfde bedrijf). Idealiter is deze oplossing in de vroege stages van ontwikkeling en zijn er nog een hoop assumpties te valideren.

Er is daarnaast geen voorkennis nodig, enkel bereidheid om iets nieuw uit te proberen.

Arnaud Dierickx: Design Strateeg bij U-Sentric waar hij deze methodologie toegepast op projecten bij Televic, de Vlaamse Overheid, Solvay, Mediahuis, UCB, Roche, APB, en andere. Daarnaast coacht hij reeds 3 jaar start-ups die hun ideeën op een klantgerichte manier naar de markt willen brengen.

Meer info: Willem Degol, willem.degol@voka.be

Het volledige aanbod van Voka - KvK Limburg rond innovatie vind je hier

 

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:


DV.O105507

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

 

KMO-portefeuilleMensuraProximus

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 590,00 (incl. lunch, excl. btw)

Niet-leden
€ 760,00 (incl. lunch, excl. btw)

2e deelnemer van eenzelfde bedrijf: 
de helft van de deelnameprijs

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo