Skip to main content
ka strategie

LAB: International Development

Tijdens dit LAB focussen we op 5 actuele uitdagingen voor internationale ondernemingen. We bieden oplossingen via een mix van expertise, klankbord, praktijkcases en analyses op maat van jouw bedrijf.

Wegwijs in 5 sessies

Sessie 1: Digitaliseren op internationaal niveau. Waar zitten de wins? (15.03.2021)

Uitdaging: Inzetten op digitalisering is vandaag essentieel voor alle ondernemingen. Waarop moet je inspelen om internationaal te groeien en je concurrenten voor te zijn.

Oplossing: Ericsson laat zien welke mogelijkheden digitalisering biedt voor internationale ondernemers. Een speciale focus wordt gelegd op de mogelijkheden van 5G.

  • Een grondige analyse van de digitalisering van jouw bedrijf via de Digiscan van Deloitte 
  • Dieter Somers, senior adviseur digitale transformatie van Voka: Vlaanderen en 5G
  • Ericsson: digitalisering voor internationaal ondernemen met demo's
  • Locatie: 5G campus Ericsson
Sessie 2: Haal het maximum uit je sales: stel KPI’s en volg het salesproces in realtime

Uitdaging: Ondernemingen halen vaak niet het maximale uit hun sales. Ze beschouwen distributeurs teveel als klant in plaats van het verlengstuk van de organisatie.

Oplossing: Een strategische aanpak waarin je een sterke relatie uitbouwt met je distributeurs en duidelijke doelstellingen oplegt. Bovendien is het vandaag perfect mogelijk om alle productinfo digitaal te delen en je salesproces wereldwijd in realtime op te volgen.

  • Spreker: Paul Sysmans, expert channel management
  • Bedrijfscase: Philippe Van Doormaal, Kreon: digitaal salesplatform Showpad
  • Locatie: Kreon nv, Industrieweg Noord 1152 - 3660 Oudsbergen
Sessie 3: Diensten als opportuniteit: extra service én innovatief product

Uitdaging: Goederenexport stagneert. Dienstenexport biedt veel opportuniteiten. Wat kan ik doen om te blijven groeien?

Oplossing: Diensten kan je zien als een extra service aan de klant, maar ook als volwaardig (digitaal) product. In deze sessie leer je hoe je jouw businessmodel aan kan passen om het volle potentieel uit diensten te halen.

  • Siemens: dienstenexport op maat, met demo’s
  • Locatie: Siemens concept center
Sessie 4: Tijd winnen en kosten besparen via omnichannel logistics

Uitdaging: Vandaag moeten internationale logistieke netwerken meer flexibel zijn dan ooit. Orders komen via verschillende kanalen binnen. Hoe maak ik een efficiënte afweging tussen kosten, snelheid en betrouwbaarheid?

Oplossing: Omnichannel logistics. Logistiek en supply chain zijn de basis voor de consistente invulling van orders die via verschillende kanalen binnenkomen en het verhogen van klanttevredenheid.

  • Liege Airport toont de efficiëntie van omnichannel logistics
  • Locatie: Liege Airport
Sessie 5: Online marketing & lead generation. Bereik je klanten wereldwijd

Uitdaging: Online marketing stoot de traditionele prospectie van haar troon. Denk maar aan beurzen die vandaag steeds minder opbrengen. Hoe werk je een marketingstrategie uit die werkt voor jouw bedrijf? 

Oplossing: Online marketing en lead generation bieden oplossingen om zeer gericht de juiste profielen te vinden en hen de sterkte van jouw product te tonen.

  • De Digitsme scan brengt jouw internationale marketing in kaart, en gaat verder op de vorige scan (Digiscan).
  • Phobos & actor: digitale marketing en lead generation in een internationale context
  • Creneau International: bedrijfscase internationale marketing
  • Locatie: Creneau international

Opzet van de sessies

Elke sessie focust op een concreet en actueel probleem waar internationale ondernemers mee te maken hebben en welke oplossingen hiervoor bestaan.

Hoe ziet een sessie eruit? *

•    16u00: ontvangst
•    16u15: welkom
•    16u30 – 18u00: inhoudelijk (spreker/case/discussie)
•    18u00 – 19u00: bedrijfsbezoek
•    19u00 - …: eten met netwerking

*Dit is een algemene indeling van een sessie. De invulling kan per sessie verschillen, afhankelijk van wat er te zien valt, of er demo’s worden getoond, aantal sprekers, …

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Aantal opleidingsuren: 15 uur

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskosten. Opgelet: Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur = bedrijf aanvraag KMO-portefeuille. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Contactpersoon

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 1.000,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 1.250,00 excl. btw 

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Wij houden rekening met deze preventiemaatregelen

  • Wij houden 1,5 meter afstand van elkaar en respecteren de social distancing, zowel binnen als buiten.
  • Indien er geen 1,5 m afstand kan gegarandeerd worden vragen wij je om je mondmasker te dragen (bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, bij het binnenkomen en het verlaten van de vergaderzaal, wanneer je naar het toilet gaat,…).
  • Zalen en lokalen worden verlucht, materiaal wordt consequent gedesinfecteerd
  • In ons gebouw geldt een looprichting die aangegeven is op de vloer, gelieve deze te respecteren.
  • Handgels staan ter beschikking in elke zaal en in de hal.

We volgen de situatie op de voet en houden ingeschreven deelnemers op de hoogte rond eventueel extra maatregelen of wijzigingen.

VDAB
DigiChambers
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo