Skip to main content
ka strategie

LAB: International Development

Tijdens dit LAB focussen we op 5 actuele uitdagingen voor internationale ondernemingen. We bieden oplossingen via een mix van expertise, klankbord, praktijkcases en analyses op maat van jouw bedrijf.

Wegwijs in 5 sessies

Sessie 1: Tijd winnen en kosten besparen via omnichannel logistics (26.04.2021)

Uitdaging: Vandaag moeten internationale logistieke netwerken meer flexibel zijn dan ooit. Orders komen via verschillende kanalen binnen. Hoe maak ik een efficiënte afweging tussen kosten, snelheid en betrouwbaarheid?

Oplossing: Omnichannel logistics. Logistiek en supply chain zijn de basis voor de consistente invulling van orders die via verschillende kanalen binnenkomen en het verhogen van klanttevredenheid.

Bezoek: Liege Airport is de grootste cargoluchthaven van ons land en een belangrijke internationale logistieke speler. In 2020 kende de luchthaven een topjaar en stond ze vooraan in de strijd tegen corona als internationaal verdeelcentrum van medisch materiaal.

Expert: Bert Selis, VP Commercial Cargo & Logistics

Extra: Na afloop van de sessie is er een netwerkmoment met een delegatie van Nederlandse ondernemers

Locatie: Liege Airport: Rue de l’Aéroport, 4460 Grâce-Hollogne

Sessie 2: Global marketing & lead generation. Bereik je klanten wereldwijd (17.05.2021)

Uitdaging: Hoe bereik je efficiënt jouw klanten in diverse landen? Hoe ga je om met afgelaste beurzen en haal je het maximum uit digitale marketingtools. Kortom: Hoe werk je een internationale marketingstrategie uit die werkt voor jouw bedrijf? 

Oplossing: Bouw een sterk merk uit en laat de wereld jouw verhaal zien. Zet in op online marketing en lead generation, want deze bieden oplossingen om zeer gericht de juiste profielen te vinden en hen de sterkte van jouw product te tonen.

Bezoek: Creneau International is wereldwijd gerenommeerd op vlak van interieurdesign en branding. Een van hun pronkstukken is het Belgisch paviljoen dat vanaf eind dit jaar te zien is op de wereldexpo in Dubai.

Experten
•    Carlo Van Tichelen, zaakvoerder en strateeg van Phobos & Actor
•    Serge Haelterman, Art Director bij Creneau International

Extra: De Digitsme scan brengt jouw internationale marketing in kaart

Locatie: Creneau international: Hellebeemden 13, 3500 Hasselt

Sessie 3: Haal het maximum uit je sales: stel KPI’s en volg het salesproces in realtime (31.05.2021)

Uitdaging: Hoe haal je het maximale uit je internationale sales? Met een wereldwijde distributie en verkoop is het niet altijd eenvoudig het overzicht te bewaren, alles op te volgen en ervoor te zorgen dat de kwaliteit in alle markten gewaarborgd is.

Oplossing: Een strategische aanpak waarin je een sterke relatie uitbouwt met je distributeurs en duidelijke doelstellingen oplegt. Bovendien is het vandaag perfect mogelijk om alle productinfo digitaal te delen met je partners en je salesproces wereldwijd in realtime op te volgen.

Bezoek: Kreon is een internationale en innovatieve producent van architecturale verlichtingsconcepten en plafonds. Al hun designs weerspiegelen de bedrijfsfilosofie van puurheid en eenvoud. Hun internationale sales volgen ze op via het digitaal platform Showpad.

Experten:
•    Paul Sysmans, expert en consultant channel management
•    Philippe Van Doormaal, Global Marketing-communication director bij Kreon

Locatie: Kreon nv, Industrieweg Noord 1152 - 3660 Oudsbergen

Sessie 4: Diensten als opportuniteit: extra service én innovatief product (14.06.2021)

Uitdaging: De goederenexport stagneert. Bovendien worden klanten steeds veeleisender. Wat kan ik als ondernemer doen om te blijven groeien?

Oplossing: Diensten bieden ongekende opportuniteiten. Je kan diensten zien als een extra service aan de klant, maar ook als volwaardig (digitaal) product. In deze sessie leer je hoe je jouw businessmodel aan kan passen om het volle potentieel uit diensten te halen.

Bezoek: Siemens is wereldspeler op vlak van technologie en helpt industriële bedrijven om de digitale transformatie te maken. In hun Concept Center 4 Industries kan u aan de hand van demo’s ontdekken welke digitale tools voor u het verschil maken.

Experten:
-    Katrien Valkiers, Head of communications bij Siemens
-    Augustijn Degrieck, Sales Engineer bij Siemens
-    Thierry Van Eeckhout: Vice President Sales Digital Industries bij Siemens

Locatie: Siemens concept center 4 industries, Guido Gezellestraat 123, 1654 Beersel (Huizingen)

Sessie 5: Digitaliseren op internationaal niveau. Waar zitten de wins? (28.06.2021)

Uitdaging: Dat digitalisering vandaag essentieel is voor alle ondernemingen, weet intussen iedereen. Maar digitalisering is enorm breed. Waarop moet jouw onderneming inzetten om internationaal te groeien en je concurrenten voor te zijn?

Oplossing: Ericsson laat zien wat digitalisering te bieden heeft voor internationale ondernemingen. Een speciale focus wordt gelegd op de extra mogelijkheden die 5G zal bieden.

Bezoek: Ericsson 5G Life Campus is een technologische hub, geconnecteerd met het R&D center van Ericsson in Aachen, waar bezoekers de digitale ontwikkelingen en pilootprojecten van de telecommunicatiegigant zelf kunnen ervaren.

Experten
•    Dieter Somers, Senior adviseur digitale transformatie bij Voka
•    Sylvain Coppens, Business Innovation & Ecosystem Development Manager bij Ericsson
•    Serge Vanhoffelen, Head of Digital Services and Innovation bij Ericsson

Extra: Een analyse van de digitalisering van jouw bedrijf via de Digiscan van Deloitte

Locatie: Ericsson 5G Life Campus, Kempische Steenweg 293 – 3500 Hasselt

Opzet van de sessies

Elke sessie focust op een concreet en actueel probleem waar internationale ondernemers mee te maken hebben en welke oplossingen hiervoor bestaan.

Hoe ziet een sessie eruit? *

•    16u00: ontvangst
•    16u15: welkom
•    16u30 – 18u00: inhoudelijk (spreker/case/discussie)
•    18u00 – 19u00: bedrijfsbezoek
•    19u00 - …: eten met netwerking

*Dit is een algemene indeling van een sessie. De concrete invulling kan per sessie verschillen, afhankelijk van het aantal sprekers, het bedrijfsbezoek, of er wel of niet demo’s worden getoond, …

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Aantal opleidingsuren: 15 uur

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskosten. Opgelet: Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur = bedrijf aanvraag KMO-portefeuille. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Contactpersoon

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 1.000,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 1.250,00 excl. btw 

Inschrijving gebeurt op naam van het bedrijf. Per sessie mag een andere medewerker aanwezig zijn. 

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Wij houden rekening met deze preventiemaatregelen

  • Wij houden 1,5 meter afstand van elkaar en respecteren de social distancing, zowel binnen als buiten.
  • Indien er geen 1,5 m afstand kan gegarandeerd worden vragen wij je om je mondmasker te dragen (bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, bij het binnenkomen en het verlaten van de vergaderzaal, wanneer je naar het toilet gaat,…).
  • Zalen en lokalen worden verlucht, materiaal wordt consequent gedesinfecteerd
  • In ons gebouw geldt een looprichting die aangegeven is op de vloer, gelieve deze te respecteren.
  • Handgels staan ter beschikking in elke zaal en in de hal.

We volgen de situatie op de voet en houden ingeschreven deelnemers op de hoogte rond eventueel extra maatregelen of wijzigingen.

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo