Skip to main content
  • Activiteiten
  • Lab: Het bouwen van een intelligente datagedreven onderneming

Lab: Het bouwen van een intelligente datagedreven onderneming

Door de toenemende digitalisering verzamelt elke organisatie heel wat data. Maar wordt deze data ook ingezet? Slagen ondernemingen er in om deze om te zetten in kennis en waarde? Een bedrijf dat structureel gebruik maakt van de verzamelde data heeft volgens het toonaangevende McKinsey Instituut 23 keer meer kans om klanten aan te trekken, 6 keer meer kans op terugkerende klanten en 19 keer meer kans om winst te boeken. Kortom, alle departementen in een onderneming hebben baat bij systematisch inzetten van gegevens.

(My data analytics roadmap)

In dit Lab 'Het bouwen van een intelligente datagedreven onderneming':

1. definieert u de mogelijkheden van data-analyse voor uw eigen organisatie

  • welke voordelen kan mijn organisatie halen uit data
  • aan welke onderdelen moet ik zeker denken om een moderne organisatie rond data op te zetten

2. en zet u de stap van data verzamelen naar data gericht inzetten

  • hoe begin ik er concreet aan (voor grote én kleinere bedrijven)
  • hoe haal ik snel en maximaal impact uit mijn investeringen in data

De opleiding is niet IT-technisch. Ze geeft u als ondernemer of manager een klare kijk op hoe u data in de praktijk kunt inzetten dankzij een datagedreven en analytische aanpak. Er is geen specifieke voorkennis vereist. Omdat u zelf een stappenplan moet uittekenen, is het wel interessant dat u als deelnemer bij de datagedreven doelstellingen van uw organisatie betrokken bent.

Inschrijven voor deze infosessie kan via deze link. Voor meer info kunt u terecht bij Marijke Bouciqué.

Het programma:

Sessie 1: Een moderne dataorganisatie en de rol van datastrategie 9/11

Bedrijven in zeer diverse sectoren beseffen vandaag het grote belang van data. Data krijgen vandaag in heel wat organisaties een meer centrale, strategische rol toegemeten. Het structureel omgaan met data en het systematisch ontginnen heeft dan ook meer omhanden dan het opzetten van een kleine, eerste use case. Geïnspireerd door mature dataspelers brengen we in deze sessie in kaart welke activiteiten in een bedrijf onontbeerlijk zijn om een moderne, werkbare dataorganisatie op te zetten. We focussen op de cruciale rol van datastrategie, die als doel heeft om de waardecreatie te maximaliseren. We maken de vertaalslag van grote ondernemingen naar middelgrote of kleinere ondernemingen en als deelnemer gaat u zelf aan de slag om in kaart te brengen welke componenten en vaardigheden reeds intern aanwezig zijn om een moderne datagedreven organisatie te realiseren.

Sessie 2: Hoe bedrijven dankzij AI en data science waarde creëren uit data 15/11

Door efficiënt data in te zetten slagen ondernemingen erin om waarde te creëren. Dat gebeurt enerzijds door het structureel inrichten van dashboards, zodat data meer verspreid geraakt binnen de organisatie. Anderzijds kunnen ook zeer goed afgelijnde use cases in artificiële intelligentie en data science vaak het startschot geven voor een datagedreven organisatie. Maar wat betekent artificiële intelligentie vandaag? Wat is het wel en wat is het vooral niet? Wat mogen we ervan verwachten en wat niet? Hoe werkt het in uw context? En mogelijk nog belangrijker: wat kunt u doen om maximaal rendement te halen uit uw inspanningen in AI?

Sessie 3: Het beheren van data om systematisch en schaalbaar voordeel te halen 22/11

Om systematisch en maximaal voordelen te halen, is een goede inrichting van data noodzakelijk. Hoewel de onderwerpen in deze sessie technischer van aard zijn, worden zij zeer toegankelijk gebracht zodat de essentie ervan voor iedereen vatbaar is en de link naar de eigen organisatie kan worden gemaakt. Onderwerpen in deze sessie zijn het bouwen van dataproducten - de bouwblokken bij uitstek om data te laten doorstromen in interne en klantgerichte processen, data-infrastructuur en dataplatformen; we bespreken data operations en monitoring en we lichten de sluier over data-engineering - een zeer actueel en populair domein waarin het doorstromen van de data tussen applicaties en platformen wordt ingericht.

Sessie 4: Het beheren van informatie en gevoelige data 29/11

Tot slot is het ook cruciaal om aan informatiebeheer te gaan doen. Organisaties moeten zorgvuldig bepalen wie toegang heeft tot welke data, hoe de data doorheen de organisatie stroomt en hoe datakwaliteit kan verzekerd worden. Daarnaast is het ook cruciaal te beseffen dat het beheren van data vandaag niet alleen voordelen met zich meebrengt, maar ook risico’s inhoudt. De Europese regelgeving is sinds mei 2018 immers zeer verregaand. Het mag dan ook niet ontbreken in de opleiding.

De sprekers

Geert Verstraeten, Python Predictions (www.pythonpredictions.com)

Geert Verstraeten is Business Unit Manager van Python Predictions binnen Tobania. Hij is een dynamische en gecertificeerde trainer met 15 jaar ervaring als consultant, trainer en coach in het domein van datastrategie, data science en data-analyse. Hij was betrokken bij de start van verschillende analytische communities in België en het buitenland. Hij spreekt regelmatig op binnen- en buitenlandse congressen.

Kris Peeters, dataminded (www.dataminded.be)

Kris Peeters is oprichter en CEO van dataminded, een toonaangevende, Belgische speler in data engineering. Kris is een ingenieur in hart en nieren met een grote passie voor data analytics, big data en artificiële intelligentie. Hij geeft regelmatig lezingen en opleidingen over big data en data analytics o.a. bij KULeuven en Solvay Business School.

Contactpersoon

Soraya Van Cauwenberghe

Kennis & advies/Innovatie - Innovatie & digitalisering

Adres

Voka | Brugge (O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 890 euro
  • Niet-leden: 1035 euro 

Voka is erkend opleidingsverstrekker in het kader van kmo-portefeuille (www.kmo-portefeuille.be). Dit betekent dat deze opleiding voor 20% of 30% gesubsidieerd wordt door de Vlaamse Overheid, mits uw bedrijf aan de voorwaarden voldoet. Uw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 kalenderdagen na de eerste sessie. Registratienummer: DV.O104126.
Aantal opleidingsuren: 10

KMO-portefeuille

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group