Skip to main content

Kortlopend begeleidingstraject: International HR

Ondernemerschap kent geen grenzen en daarbij is internationale tewerkstelling voor veel bedrijven essentieel voor hun verdere groei. Een goede voorbereiding, zicht op toepasselijke formaliteiten en goed begrip van de laatste ontwikkelingen op sociaal en fiscaal vlak zijn essentieel. 

Het kortlopend begeleidingstraject International HR brengt bedrijfsleiders en hr-professionals samen. In vier sessies laten we experten over verschillende topics binnen internationaal ondernemen aan bod komen op maat van het profiel van de bedrijven die deelnemen.

De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn onder meer praktijkvoorbeelden, recente wetswijzigingen en nieuwe trends waarmee de hr-manager of medewerker te maken krijgt in zijn/haar dagelijkse werkomgeving. Alle topics worden ingeleid door een expert ter zake en worden waar mogelijk geïllustreerd met een inspirerende praktijkcase uit het bedrijfsleven. De sessies zijn ook sterk doorweven met open kennis- en ervaringsuitwisseling in een vertrouwelijk kader en geven je de kans om jouw professioneel netwerk te verbreden.

Programma

Sessie 1 - Werken over de grenzen heen: algemene inleiding, fiscaal ondernemingsbeleid en impact op tewerkstelling – 09/02/2023 van 15u00 – 18u00

AGENDA    

  • Kennismaking, tafelrondje
  • Algemene inleiding tot de wetgeving met betrekking tot internationale tewerkstelling en detachering. Het doel van deze sessie is om u de nodige handvaten te geven om een goed (fiscaal) ondernemingsbeleid te voeren omtrent internationaal zakendoen.
  • Oplijsten onderwerpen die de deelnemers aanbelangen 
  • Vastleggen vergaderdata en locaties (bij voorkeur bij de bedrijven zelf) van de resterende 3 sessies 

Globalisering, digitalisering, e-commerce … het zijn evoluties welke de landsgrenzen doen vervagen. Veel ondernemingen willen dan ook graag over de landsgrenzen heen kijken en hun activiteiten uitbreiden. Vaak wordt de eerste vlag in het buitenland gepland door de aanwezigheid van een werknemer in het buitenland, welke steeds substantiëler wordt doorheen de tijd. Toch is het van belang om pro-actief te bekijken hoe de onderneming de buitenlandse activiteiten optimaal kan uitrollen. 


Welke mogelijkheden zijn er en hoe vermijd je dat je voor (fiscale) verrassingen komt te staan?


De buitenlandse activiteiten kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd:

  • door aanwerving van een lokale medewerker
  • door detacheren van eigen werknemers naar het buiteland
  • door de opening van een lokale branch of het opzetten van een vaste inrichting
  • door de oprichting van een buitenlandse dochtervennootschap.

Tijdens deze sessie maken we je graag wegwijs in het toepasselijke fiscale landschap. 

  • Op basis van welke internationale principes krijgt elk land zijn 'eerlijke' deel van de belastingkoek en hoe wordt dubbele belasting vermeden? 
  • Welk fiscaal regime geldt er voor de vergoedingen van personeel en bedrijfsleiding dat in België en/of in het buitenland werkzaam is? 
  • Welke andere elementen moeten zeker in acht worden genomen voorafgaand aan de buitelandse tewerkstelling? 
  • Wat zijn de (fiscale) consequenties als een buitenlandse werknemer in België komt werken?
  • En wat als een Belgische werknemer in het buitenland tewerkgesteld zal worden?
Sessie 2 - International mobility – toegang tot arbeidsmarkt en verblijf – Hoe werknemers uit het buitenland in België tewerkstellen en aandachtspunten bij het uitsturen van werknemers naar het buitenland

Ondernemingen kampen steeds meer met een tekort aan arbeidskrachten, voornamelijk in profielen waar nichekennis is vereist. Om openstaande posities in te vullen, moeten bedrijven vaak creatief zijn en talent zoeken over de Europese grenzen heen. 

Europeanen zijn al jaren verwend door het vrij verkeer van werknemers en diensten, maar voor personen gevestigd buiten de Europese Unie is de Europese arbeidsmarkt in principe op slot. Wij lichten de complexe regelgeving van onder andere single permits en beroepskaarten toe.

  • Wanneer kunnen werknemers en/of zelfstandigen in België werken?
  • Hoe lang duurt het om een toelating tot de Belgische arbeidsmarkt te krijgen? Welke formaliteiten zijn van toepassing?
  • Zijn bepaalde categorieën vrijgesteld van de toelating tot de Belgische arbeidsmarkt?
  • Zijn er specifieke clausules die u in de overeenkomsten moet opnemen?
  • Is detachering van niet Europeanen mogelijk?
  • ….
Sessie 3 - Aandachtspunten bij tewerkstelling met grensoverschrijdend karakter – sociale zekerheid en arbeidsrecht

De recent verhoogde aandacht voor sociale dumping, brengt ook vernieuwde interesses mee rond de toepassing van het arbeids- en sociaal zekerheidsrecht bij een grensoverschrijdende tewerkstelling. 

In deze sessie gaan we dieper in op de toepasselijke rechtsinstrumenten aan de hand van handige schema’s en steeds vanuit een praktische insteek. Komen zeker aan bod : 

  • Hoe het toepasselijke recht bepalen?
  • Hoe het onderscheid maken tussen detachering, een tijdelijke / structurele tewerkstelling in meerdere landen? Welke formaliteiten zijn van toepassing?
  • Impact van telewerk?
  • Zijn er specifieke clausules die u in de arbeidsovereenkomst moet opnemen?  
  • Wanneer stelt u een detacheringsbijlage op?
  • Andere formaliteiten? Dimona, Limosa, checkin@work?
Sessie 4 - Compensations & benefits – salary split – (schaduw) payroll – expat

Tijdens deze opleiding ontdek je de mogelijkheden om (buitenlandse) werknemers zo optimaal mogelijk te verlonen, rekening houdend met de diverse alternatieve verloningsvormen die een gunstige impact hebben op de (para)fiscale lasten. 

Daarnaast wordt ingegaan op de fiscale gevolgen voor werknemer en werkgever bij salary splits. 

  • Wanneer kan je gebruik maken van salary split en wanneer is het interessant?
  • Waar kruisen het sociale zekerheidsrecht, arbeidsrecht en fiscaalrecht elkaar? 
  • Wat is de impact op het nettoloon en de loonkost? 
  • Is het opzetten van een buitenlandse payroll een noodzaak? 
  • Wat met de belastingaangifte van de werknemer?

Ook de speciale belastingregimes voor ingekomen belastingplichtigen en onderzoekers (nieuwe expat-regeling) komen aan bod.  

  • Anna Mordkowicz is Partner bij Van Havermaet en sinds 16 jaar de specialiste in de internationale mobiliteit, tewerkstelling, (loon)fiscaliteit en payroll. Ze behaalde haar Master aan Nicolaus Copernicus Universiteit in Polen en volgde nadien een Master na Master in het Sociaal Recht aan de VUB in Brussel. Anna is verantwoordelijk voor het team “INTERNATIONAL” van Van Havermaet en begeleidt onze klanten in alle aspecten van hun internationale activiteiten.

 

  • Ashley Bergmans is Senior Tax Manager bij Van Havermaet en specialiseert zich in de internationale fiscaliteit. Ashley behaalde in 2015 haar Master in de Rechten en in 2016 haar LL.M in International and European Taxation.  Ashley begeleidt onze klanten met een optimale opstart of uitbreiding van hun internationale activiteiten. Hierbij wordt zowel aandacht besteed aan de impact op het personeel als de vennootschap. 

 

  • Julie Van Kerckhoven is specialiste arbeidsrecht en focust zich in het bijzonder op alle nieuwe en flexibele vormen van tewerkstelling. Zij behaalde in 2013 haar rechtendiploma aan de KUL en volgde nadien een Master na Master aan de ULB. Na meer als 7 jaar carrière in de advocatuur, vervoegde zij begin 2022 het team “INTERNATIONAL” van Van Havermaet. Julie staat voor een pragmatische en oplossingsgerichte aanpak, die ondernemingen toelaat om hun talenten zo optimaal mogelijk te vinden en/of in te schakelen. Zij heeft reeds ruime ervaring in het adviseren rond single permits, terbeschikkingstelling van personeel, detachering en allerlei andere arbeidsrechtelijke topics. 

 

  • Mieke Vanden Poel studeerde in 2011 af als Master in de Rechten. Zij behaalde eveneens de diploma’s Master na Master in het Sociaal Recht en het Fiscaal Recht (VUB). Na 5 jaar ervaring als advocaat, maakte zij de overstap naar de consultancy. Sinds 2018 is zij werkzaam bij Van Havermaet als juriste sociaal-fiscaal recht. Sindsdien staat zij tal van ondernemingen bij in het analyseren en optimaliseren van de verloning van hun medewerkers, zowel in binnenlandse als in grensoverschrijdende context. Denk hierbij onder meer aan bonusplannen, forfaitaire onkostenvergoedingen, flexibel verlonen, mobiliteit,… Daarnaast geeft sociaalrechtelijke en fiscale begeleiding bij het uitwerken van salary splits en expat-dossiers. 

Doelgroep

Geschikt voor bedrijfsleiders en HR-managers van grotere kmo’s en multinationals. Om de groepsinteractie optimaal te houden, kunnen maximaal 25 bedrijven deelnemen.

Locatie en prijs

  • Sessie 1 gaat door op donderdag 9 februari van 15-18u. De data van de 3 resterende sessies worden dan in groep beslist.
  • 550 EUR excl. BTW voor leden en niet-leden
  • Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen, kantoor Geel, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel (zaal Grote Nete) 
  • Deze prijs is mede mogelijk dankzij de financiële steun van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen 
Logobalk

Contactpersoon

Tuba Gungor

Adviseur Internationaal Ondernemen - Coördinator Jong Voka

Adres

Voka-KvK Mechelen-Kempen
Kleinhoefstraat 9
2440 Geel

Wanneer

Prijs

€550 (excl. BTW)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden.

Proximus