Skip to main content
Management & organisatie

Klantwinstgevendheid

Workshop: Weet jij hoeveel je verdient aan jouw klanten?

In vele bedrijven geldt dat 20% van de klanten 80% winst genereren. Maar weet je ook welke klanten?
En wat vooral tot nadenken stemt... verdienen we wel iets aan elke klant? Of kennen we de klanten waar we eigenlijk geld aan verliezen en vooral... weten we hoeveel?

Deze workshop geeft je een verhelderende kijk op klanten-winstgevendheidsanalyse. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen korte- en langetermijnwinstgevendheid. Na een korte bewustmaking en aanreiken van basisterminologie, verwerf je inzicht in een praktische methodologie om winstgevende / verlieslatende klanten in kaart te brengen. Aansluitend worden mogelijke acties geschetst die je op basis van vernieuwende info zou kunnen nemen.

  • Bewustmaking: Waarom hebben we een beter inzicht in klantenwinstgevendheid nodig?
  • Basisterminologie; kosten- en opbrengstenclassificatie, contributie, diverse niveaus van winstgevendheid, different costs for different purposes, ...
  • Klantenclassificatie; klant of klantengroep?
  • Opbrengstenanalyse; eenmalig of wederkerend?
  • Middellangetermijn: activiteitenbenadering: welke klant legt beslag op welke activiteiten en dus resources in mijn organisatie
  • Korte termijn: contributiedenken
  • Vormen van rapportering
  • Aanpak in de praktijk

Met deze aanpak kan je nadien zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. En dit op basis van cijfers, niet enkel op basis van 'gevoel' en 'anekdotes'.

Zowel de 'gebruikers' - zoals bedrijfseigenaars, bedrijfsleiders, commerciële en financiële managers, die belang hebben te weten wie de winstgevende  / verlieslatende klanten zijn in hun organisatie -, als de 'leveranciers' van deze info, die vaak terug te vinden zijn in de financiële / controling sfeer, zoals finance managers, boekhouders, cotrollers, pricing analisten, ...

Peter Manet, Manet Management in Motion

  • Gastprofessor aan de E.M.S. (H.U. Brussel) en P.H.Limburg
  • Bestuurder van vennootschappen, trainer en coach en voordien consulting partner, bedrijfsleider en KMO-eigenaar
  • Licentiaat Handels- en financiële wetenschappen, M.B.A., Master in Accountancy, Financieel Management en Information Management

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuilleMensuraProximus

Contactpersoon

Marijke Steegen

Coördinator Kameracademie

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 340,00 excl. BTW

Niet-leden:
€ 450,00 excl. BTW 

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo