Skip to main content
  • Home
  • Activiteiten
  • International Reboot Room: zakendoen met de VS tijdens en post Covid-19
international reboot room

International Reboot Room: zakendoen met de VS tijdens en post Covid-19

Veerkracht, doorzettingsvermogen en moed zien we volop bij onze ondernemers maar we kunnen niet ontkennen dat de wereldhandel een knak heeft gekregen en wellicht een nieuw tijdperk tegemoet gaat. 

Er rijzen vragen zoals: 
-    Ga ik nog kunnen blijven leveren aan mijn internationale klanten of kiest men voor lokale producenten?
-    Welke sourcingmarkten kan ik nog aanboren? 
-    Kan ik naast export van goederen ook diensten uitvoeren?
-    Wat doe ik met de nieuwe corona-betalingsvoorwaarden van mijn leverancier? 

Voka Mechelen-Kempen is overtuigd dat kennis- en ervaringsuitwisseling tijdens Covid-19 nu meer dan ooit cruciaal is. Met het gloednieuwe ‘International Reboot Room’ worden bedrijven samengebracht met experten in een virtueel rondetafelgesprek om zoveel mogelijk best practices en advies te delen en te ontvangen.

Concreet

digitale interactieve discussiegroep met max. 12 ondernemers, al dan niet uit dezelfde sector (geen directe concurrenten). 

Wat?

Kennisdeling en -opbouw tussen internationaal actieve ondernemers met professionele begeleiding van straffe experten onder leiding van Voka. 

Programma?

Bezorg jouw vragen aan petra.van.bouwelen@voka.be om er zeker van te zijn dat deze aan bod komen en zodat onze experten zich optimaal kunnen voorbereiden. 

Afhankelijk van de groep waarvoor je je inschrijft zijn dit enkele van de vragen die mogelijks aan bod kunnen komen om het groepsgesprek op gang te brengen:

  • Huidige belemmeringen / hindernissen inzake export/import/sourcing? 

  • Creëert deze crisis internationale kansen: werken jullie op nieuwe afzetmarkten? Denken jullie aan nieuwe buitenlandse doelgroepen die benaderd worden?

  • Hebben jullie naast goederen ook diensten opgericht? 

  • Heeft digitalisering voor jouw buitenlandse activiteiten een grotere rol gekregen en zo ja, welke?

  • Heb je al een nieuwe of aangepaste internationale strategie uitgestippeld voor het post Covid-19 tijdperk? 

  • Ben je op zoek naar internationale partnerships? Zo ja, welke en ben je voldoende op de hoogte welke tools hiervoor bestaan?

  • Heeft iemand interessante voorbeelden vanuit het buitenland die men wil delen?

  • Is er iemand die zijn eigen best practices/cases wil brengen of nog tips & tricks heeft die van belang kunnen zijn voor internationaal ondernemen in deze corona tijd? 

  • Ben je voldoende op de hoogte van de fiscale aspecten van internationale tewerkstelling (buitenlandse sociale zekerheid & payroll)?

  • Internationale belastbaarheid van handelsactiviteiten (bv. wanneer moet ik in het buitenland belasting gaan betalen), incl. verdeling van winst in het kader van verrekenprijzen?

  • Culturele verschillen met buitenlandse handelspartners (specifiek uit de US en China);

  • Best practices inzake structurering van de internationale activiteiten. Hoe zet ik mijn buitenlandse activiteiten op: (independent) sales agent, rep. kantoor, fully fledged branch en lokale entiteit?

Doelgroep?

Zaakvoerders, exportmanagers of commercieel directeurs van ondernemingen die internationaal actief zijn en nood hebben aan een klankbord in deze coronatijden. 

Experts

  1. Expert USA legal: Hans Van Velzen, internationaal bedrijfsjurist bij Van Velzen Law Office

  2. Expert accounting, taks en consulting: Ben Troch, Client Manager Benelux bij International Management Solutions

  3. Expert International Business Development: Xavier Bedert, Adviseur Internationaal Ondernemen bij Flanders Investment & Trade

Andere International Reboot Rooms 

Contactpersoon

Petra Van Bouwelen

International Business Development Manager

Wanneer

Prijs

125 EUR excl BTW per persoon per International Reboot Room (1 bedrijf kan voor maximum 1 IRR inschrijven) 
Exclusief voor Voka leden.

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt. Annuleren van een inschrijving kan enkel elektronisch via Lizzy.Vangheel@voka.be tot 10 werkdagen voor aanvang van de sessie. Nadien blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen. 

De Kamer behoudt het recht de spreker(s) te wijzigen en/of een activiteit te annuleren mits voorafgaande verwittiging. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort. Deelnemers hebben in dit geval geen recht op schadevergoeding. 

Bij inschrijving ga je ermee akkoord dat Voka - KvK Mechelen-Kempen foto's waarop je eventueel bent afgebeeld, vrij mag aanwenden voor commercieel gebruik.

Banner Hendrickx mei
Entre Deux Cotes
banner VanRoey mei
Feestverhuur Van Rompaey
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Deloitte Private
pfl
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse