Het Innovatieforum Oost-Vlaanderen brengt een vaste groep mensen samen die in een strikt vertrouwelijke sfeer hun projecten bespreken met elkaar en met een expert in het thema.
Is het jouw rol in je onderneming om strategische innovatieprojecten te trekken? Wil je innovators ontmoeten uit andere bedrijven, ervaring uitwisselen en tips en advies krijgen op maat van jouw situatie? Je staat er niet alleen voor: deze community helpt je de juiste keuzes maken, prioriteiten stellen en jouw projecten succesvol implementeren. Je kan er terecht om je blik te verruimen en inzichten te verkrijgen.
Bij elke sessie nodigen we een expert uit die zijn of haar knowhow inbrengt en inspeelt op vragen en ervaringen van de deelnemers. Lees hieronder meer over de mogelijke thema's, wel is het mogelijk om in samenspraak met de groep nog voor andere thema's te kiezen.
Bovendien krijg je elke sessie een 3-tal getuigenissen te horen van de andere deelnemers. Dit betekent dus ook dat je zelf eenmaal een case of getuigenis naar voren brengt. Je krijgt feedback en advies op jouw maat, zodat je jouw project optimaal kan uitrollen. Tegelijk leer je van de situaties van andere innovators. Doordat zij actief zijn in andere sectoren, zie je zaken breder en vind je inspiratie voor oplossingen out of the box.
Om de interactiviteit en het vertrouwen te waarborgen, beperken we de groep tot maximaal 15 deelnemers.
Programma
Tijdsindeling per sessie
- Expert aan het woord (60 minuten)
- Case/getuigenis van deelnemers (3x 30 minuten)
- Round-up door expert
Inhoud per sessie
Intake | Persoonlijk gesprek over de thema's die in jouw bedrijf leven en de onderwerpen die jij aan bod wil laten komen. |
Dinsdag 1 februari 2022 |
Kick-off met kennismaking en netwerk diner. Expert: Sven Arnauts, Delaware |
Dinsdag 8 maart 2022 |
Zet in op change management in jouw organisatie. Expert: Kim De Smedt, Deloitte |
Dinsdag 19 april 2022 |
Maak werk van het vermarkten van innovatieve producten en diensten. Expert: Yoav Nir, Yofi Consulting |
Dinsdag 10 mei 2022 |
Zet in op duurzame innovatie. Expert: te bepalen |
Dinsdag 7 juni 2022 |
Bouw een ecoysteem van innovatieve partnerships. Expert: te bepalen |
Optioneel | Ga mee op een innovatieve ‘road trip’. |
Coaching | Individuele coaching: ondersteuning bij de uitvoering van je projecten, wat verwacht je van het innovatieforum, waar kan je nog hulp bij gebruiken (ook buiten het forum om), doorverwijzen of connecteren. |
Meer info over de sessies
We starten op dinsdag 1 februari 2022 met een kick-off.
De kick-off bestaat uit drie delen: het eerste deel is een kennismaking, waarbij alle deelnemers zich kort voorstellen. We delen elk een interessante stelling over innovatie en leren zo elkaars visie, organisatie en projecten beter kennen. We maken afspraken rond de vertrouwelijkheid van wat in het Innovatieforum besproken wordt en leggen de basis voor een hechte community.
In deel twee zal de expert Sven Arnauts (Delaware) ingaan op de innovatietrends van 2022. Welke opportuniteiten zijn er? Wat zijn valkuilen? Sven geeft boorbeelden van innovatieve producten/diensten/projecten bij bedrijven, en de bijhorende succesfactoren. We diepen het thema verder uit met een quiz omtrent innovatie, het eerste debat met deze groep! We wisselen verder ideeën uit 2-aan-2 en we leggen onze ultieme innovatiedromen aan elkaar voor. Na deze sessie is het duidelijk met welke innovatiedromen en -projecten de andere deelnemers bezig zijn, de basis voor onze hechte community is gelegd.
Je sluit de avond af met een netwerkgedeelte met diner om de kennismaking te verdiepen. Met een hapje, een pizza en een drankje krijg je tips en best practices te horen van je mededeelnemers. We moedigen elkaar aan om cases te delen en in interactie te gaan. Op die manier helpen we elkaar de juiste keuzes maken, prioriteiten stellen en projecten succesvol te implementeren.
Sessie 2: Zet in op change management in jouw organisatie.
Datum: Dinsdag 8 maart 2022, van 13.30 uur tot 17.30 uur
Spreker: Expert: Kim De Smedt, Deloitte
- De ingrediënten van een innovatieve en wendbare organisatie
- De interactie tussen mens en technologie (bv. cobots)
- Mensen bereid om met nieuwe technologie te werken
- Een digitale cultuur (en hoe moet dit dan zichtbaar zijn in je bedrijf)
- Iedereen reageert anders op verandering: hoe komt dit en wat motiveert mensen om te veranderen?
- Teams als katalysators van innovatie
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn verandertraject slaagt?
- Hoe maak je jouw mensen en organisatie future-proof?
- Wat is de taak van de leidinggevenden in dit proces?
- Hoe krijg je mensen mee bij verandering? Hoe zorg je dat deze verandering breed gedragen wordt in de organisatie?
- Hoe installeer je werkgroepen of teams rond innovatie?
Sessie 3: Maak werk van het vermarkten van innovatieve producten en diensten.
Datum: Dinsdag 19 april 2022, van 13.30 uur tot 17.30 uur
Spreker: Yoav Nir is de mede-uitvinder van ClickShare®, het draadloze presentatiesysteem dat hij bij technologiereus Barco mee tot een wereldwijd succes heeft helpen maken. Hij is burgerlijk ingenieur van opleiding en een pionier in Virtual Reality en Augmented Reality. Naast ondernemen, consulteert en coacht Yoav Nir bedrijven en ondernemers, en is hij public speaker. Yoav’s passie is technologie, maar hij houdt van eenvoud en apprecieert schoonheid. Met 'Game-changing Innovation' heeft hij in 2017 zijn eerste boek gelanceerd.
Topic:
- Vermarkten van innovatieve producten of diensten
- Nieuwe producten en diensten voor jouw bedrijf
- Uitdenken van deze nieuwe producten en/of diensten
- Ontwikkeling van deze nieuwe producten en/of diensten
- Pricing van nieuwe producten en/of diensten
- Vermarkten van deze nieuwe producten en/of diensten
- Bestaande producten en diensten van jouw bedrijf
- Producten en/of diensten up to date houden naar de (veranderende) noden van de klant
- Customer experience creëren of optimaliseren
Sessie 4: Zet in op duurzame innovatie
Datum: Dinsdag 10 mei 2022, van 13.30 uur tot 17.30 uur
- Maak van innovatie én duurzaamheid de rode draad in jouw organisatie
- Nieuwe producten met aandacht voor duurzaamheid en circulariteit
- Het belang van energietransitie, duurzaamheid en circulaire economie
- Visie op de toekomst: hoe blijf je een rol spelen op de nieuwe markt?
- Hoe zet je duurzame partnerships op?
- Duurzaam innoveren is meer dan product- en site innovatie
Sessie 5: Bouw een ecoysteem van innovatieve partnerships
Datum: Dinsdag 7 juni 2022, van 13.30 uur tot 17.30 uur
- Hoe bouw je een ecosysteem uit?
- Welke partner gebaseerde ecosystemen zijn een fit voor jouw organisatie?
- In welke mate hangt de innovatiewaarde af van het ecosysteem van partners in ontwikkeling en commercialisering?
- Is het jouw rol als innovator om een context te scheppen, of is het jouw rol om een ecosysteem te creëren waar mensen bereid en in staat zijn om het harde werk te doen dat innovatie vereist?
- Wat is de meerwaarde van interdisciplinaire teams?
- Hoe bouw je, ook extern, een interdisciplinair team uit?
“Don’t think innovation, instead think innovation ecosystem”
Optioneel: welke opportuniteiten zijn er post-corona?
Optionele sessie bij interesse
- Welke invloed heeft de crisistijd op innovatie?
- Welke opportuniteiten ontstaan er? Waar leg ik de juiste klemtonen?
- Moet ik het geplande innovatieproces on hold plaatsen?
- Hoe moedig ik de ‘change’ aan die deze crisistijd vraagt?
- Welke ervaringen zijn er met telewerken? Waarop botst men als organisatie, technologie, leiderschap?
- Welke organisatiestructuur kan ik opzetten om innovatie intern te boosten? Hoe kan ik teams inzetten als katalysator van innovatie?
Optioneel: subsidies en overheidssteun
Individueel of in groep, afhankelijk van de interesse
- VLAIO-innovatiesubsidies, door de bomen het bos terug zien.
- Goedkoper samenwerken met de UGent & andere kenniscentra.
- Het oprichten van een spin-off of ontwikkelingsfirma: do or don’t?
- De meerwaarde van Europese subsidies en investeringen om innovatie op gang te trekken.
Optioneel: teams als katalysator van innovatie
Optionele sessie bij interesse
- De ingrediënten van een innovatieve en wendbare organisatie
- De interactie tussen mens en technologie (bv. cobots)
- Mensen bereid om met nieuwe technologie te werken
- Een digitale cultuur (en hoe moet dit dan zichtbaar zijn in je bedrijf)
- Iedereen reageert anders op verandering: hoe komt dit en wat motiveert mensen om te veranderen?
- Teams als katalysators van innovatie
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn verandertraject slaagt?
- Hoe maak je jouw mensen en organisatie future-proof?
- Wat is de taak van de leidinggevenden in dit proces?
Optioneel: Ga mee op een innovatieve ‘road trip’
- We nemen je mee op een road trip voor enkele bedrijfsbezoeken. Een kijkje achter de schermen bij een productiebedrijf, een dienstverlenend bedrijf of een logistiek bedrijf? Het is allemaal mogelijk, want tijdens deze ‘road trip’ gaan we langs bij elkaar! Jij stelt jouw bedrijf open voor een innovatief bedrijfsbezoek en krijgt de kans ook langs te gaan bij de andere deelnemers.
- Tijdens de rondleiding focussen we op de innovatieve aspecten. Je krijgt de kans om in gesprek te gaan met de bedrijfsleiders en jouw vragen te stellen.
- Praktisch: we koppelen de bezoeken aan elkaar en maken er een inspirerende dag van. Datum en vervoer wordt bepaald in overleg met de groep.
Praktische informatie
Voor wie
Innovatiemanagers van vooruitstrevende ondernemingen in uiteenlopende sectoren.
Iets voor jou?
Als manager de rol van innovatie opnemen kan uitdagend zijn. Deze drie managers getuigen hoe zij het innovatieforum hebben ervaren in 2020.
Zowel Steve Wittouck (Bostoen), Pieter-Jan Vanfleteren (Zonnehoeve) als Dylan Caufrier (Lightstream) hebben de rol in hun onderneming om strategische innovatieprojecten te trekken én vonden tijdens het innovatieforum een klankbord.
Data
De 5 sessies gaan door op dinsdag van 13:30u tot 17:30 telkens bij één van de deelnemende bedrijven of op een externe locatie (Oost-Vlaanderen).
- sessie 1: 01/02/2022 van 13.30 tot 20.00 uur (met diner)
- sessie 2: 8/03/2022
- sessie 3: 19/04/2022
- sessie 4: 10/05/2022
- sessie 5: 7/06/2022
Inschrijven
Inschrijven is mogelijk na het intakegesprek. Maak een afspraak via mail naar Helena Vancampenhout, coördinator team innovatie.
Bij inschrijving verwachten we jouw engagement: steeds aanwezig en bereid tot het delen van jouw ervaring aan de groep.
Praktisch
- 550 euro deelnameprijs
- Maximaal 15 deelnemers
- Fysieke, interactieve sessies op verschillende locaties in Oost-Vlaanderen
Vragen? Meer info bij Helena Vancampenhout, coördinator team innovatie.