Skip to main content

Innovatieforum

2021-2022 (Oost-Vlaanderen)

Is het jouw rol in je onderneming om strategische innovatieprojecten te trekken? Wil je innovators ontmoeten uit andere bedrijven, ervaring uitwisselen en tips en advies krijgen op maat van jouw situatie? Je staat er niet alleen voor: deze community helpt je de juiste keuzes maken, prioriteiten stellen en jouw projecten succesvol implementeren. Je kan er terecht om je blik te verruimen en inzichten te verkrijgen.

Het Innovatieforum brengt een vaste groep mensen samen die in een strikt vertrouwelijke sfeer hun projecten bespreken met elkaar en met een expert in het thema.

Bij elke sessie nodigen we een expert uit die zijn of haar knowhow inbrengt en inspeelt op vragen en ervaringen van de deelnemers. Je krijgt feedback en advies op jouw maat, zodat je jouw project optimaal kan uitrollen. Tegelijk leer je van de situaties van andere innovators. Doordat zij actief zijn in andere sectoren, zie je zaken breder en vind je inspiratie voor oplossingen out of the box.
Om de interactiviteit en het vertrouwen te waarborgen, beperken we de groep tot maximaal 15 deelnemers.

Programma 

Intake  Persoonlijk gesprek over de thema's die in jouw bedrijf leven en de onderwerpen die jij aan bod wil laten komen.
Sessie 1 Maak een stappenplan op voor jouw innovatietraject! 
Kick-off met kennismaking en netwerkdrink. 
Sessie 2 Innovatieve trends van 2022. 
Sessie 3 Maak werk van klantgerichte innovatie.
Sessie 4 Zet in op duurzame innovatie.
Sessie 5 Bouw een ecoysteem van innovatieve partnerships.
Optioneel Ga mee op een innovatieve ‘road trip’.
Optioneel Welke opportuniteiten zijn er post-corona?  
Optioneel Subsidies en overheidssteun. 
Coaching  Individuele coaching: ondersteuning bij de uitvoering van je projecten, wat verwacht je van het innovatieforum, waar kan je nog hulp bij gebruiken (ook buiten het forum om), doorverwijzen of connecteren. 

 

 

Meer info over de sessies

We starten op dinsdag 23/11 met een kick-off.

De kick-off bestaat uit drie delen: het eerste deel is een kennismaking, waarbij alle deelnemers zich kort voorstellen. We delen elk een interessante stelling over innovatie en leren zo elkaars visie, organisatie en projecten beter kennen. We maken afspraken rond de vertrouwelijkheid van wat in het Innovatieforum besproken wordt en leggen de basis voor een hechte community. 

In deel twee gaan we in op wat aan de basis moet liggen van een succesvol innovatietraject: welke keuzes maak je en welke prioriteiten stel je? Welke noden leven er bij jouw klanten en collega's, hoe identificeer je die en hoe match je die met de juiste technologie? Hoe zorg je ervoor dat je innovatieproject naadloos aansluit bij de strategie van je organisatie? 

Je sluit de namiddag af met een netwerkgedeelte om de kennismaking te verdiepen. Met een hapje en een drankje krijg je tips en best practices te horen van je mededeelnemers. We moedigen elkaar aan om cases te delen en in interactie te gaan. Op die manier helpen we elkaar de juiste keuzes maken, prioriteiten stellen en projecten succesvol te implementeren. 

Sessie 2: Trends van 2022 

Datum: 11/01/2022 

  • Trends van 2022
    • Tech-trends
    • Hybride, telewerk, cultuur, ...
    • Succesfactor voor een innovatietraject: klantgericht, reactief of snelheid? 
  • Voorbeelden van innovatieve producten/diensten/projecten bij bedrijven
  • De ingrediënten van een innovatieve en wendbare organisatie
  • Hoe maak je jouw mensen en organisatie future-proof? Wat is de taak van de leidinggevenden in dit proces?
  • Welke invloed heeft de lockdown gehad op innovatie? Welke invloed heeft de arbeidskrapte op innovatie?

Sessie 3: Maak werk van klantgerichte innovatie 

Datum: 08/03/2022 

  • Vermarkten van innovatieve producten of diensten 
  • Nieuwe producten en diensten voor jouw bedrijf
    • Uitdenken van deze nieuwe producten en/of diensten
    • Ontwikkeling van deze nieuwe producten en/of diensten
    • Pricing van nieuwe producten en/of diensten
    • Vermarkten van deze nieuwe producten en/of diensten
  • Bestaande producten en diensten van jouw bedrijf
    • Producten en/of diensten up to date houden naar de (veranderende) noden van de klant
  • Customer experience creëren of optimaliseren


 

Sessie 4: Zet in op duurzame innovatie 

Datum: 19/04/2022 

  • Maak van innovatie én duurzaamheid de rode draad in jouw organisatie 
  • Nieuwe producten met aandacht voor duurzaamheid en circulariteit 
  • Het belang van energietransitie, duurzaamheid en circulaire economie
  • Visie op de toekomst: hoe blijf je een rol spelen op de nieuwe markt? 
  • Hoe zet je duurzame partnerships op?
  • Duurzaam innoveren is meer dan product- en site innovatie 

Sessie 5: Bouw een ecoysteem van innovatieve partnerships

Datum: 07/06/2022

  • Welke partner gebaseerde ecosystemen zijn een fit voor jouw organisatie?  
  • In welke mate hangt de innovatiewaarde af van het ecosysteem van partners in ontwikkeling en commercialisering? 
  • Is het jouw rol als innovator om een context te scheppen, of is het jouw rol om een ecosysteem te creëren waar mensen bereid en in staat zijn om het harde werk te doen dat innovatie vereist? 
  • Wat is de meerwaarde van interdisciplinaire teams? Hoe bouw je, ook extern, een interdisciplinair team uit? 

 

“Don’t think innovation, instead think innovation ecosystem”

Optioneel: Ga mee op een innovatieve ‘road trip’

We nemen je mee op een road trip voor enkele bedrijfsbezoeken. Een kijkje achter de schermen bij een productiebedrijf, een dienstverlenend bedrijf of een logistiek bedrijf? Het is allemaal mogelijk, want tijdens deze ‘road trip’ gaan we langs bij elkaar! Jij stelt jouw bedrijf open voor een innovatief bedrijfsbezoek en krijgt de kans ook langs te gaan bij de andere deelnemers.  

Tijdens de rondleiding focussen we op de innovatieve aspecten. Je krijgt de kans om in gesprek te gaan met de bedrijfsleiders en jouw vragen te stellen. 

Praktisch: we koppelen de bezoeken aan elkaar en maken er een inspirerende dag van. Datum en vervoer wordt bepaald in overleg met de groep. 
 

Optioneel: welke opportuniteiten zijn er post-corona?  

Optionele sessie bij interesse 

  • Welke invloed heeft de crisistijd op innovatie? 
  • Welke opportuniteiten ontstaan er? Waar leg ik de juiste klemtonen?
  • Moet ik het geplande innovatieproces on hold plaatsen? 
  • Hoe moedig ik de ‘change’ aan die deze crisistijd vraagt?
  • Welke ervaringen zijn er met telewerken? Waarop botst men als organisatie, technologie, leiderschap?
  • Welke organisatiestructuur kan ik opzetten om innovatie intern te boosten? Hoe kan ik teams inzetten als katalysator van innovatie? 

Optioneel: subsidies en overheidssteun 

Individueel of in groep, afhankelijk van de interesse 

  • VLAIO-innovatiesubsidies, door de bomen het bos terug zien.
  • Goedkoper samenwerken met de UGent & andere kenniscentra.
  • Het oprichten van een spin-off of ontwikkelingsfirma: do or don’t? 
  • De meerwaarde van Europese subsidies en investeringen om innovatie op gang te trekken. 

Optioneel: teams als katalysator van innovatie

Optionele sessie bij interesse 

  • De ingrediënten van een innovatieve en wendbare organisatie
  • De interactie tussen mens en technologie (bv. cobots) 
  • Mensen bereid om met nieuwe technologie te werken 
  • Een digitale cultuur (en hoe moet dit dan zichtbaar zijn in je bedrijf)
  • Iedereen reageert anders op verandering: hoe komt dit en wat motiveert mensen om te veranderen?
  • Teams als katalysators van innovatie
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn verandertraject slaagt? 
  • Hoe maak je jouw mensen en organisatie future-proof?
  • Wat is de taak van de leidinggevenden in dit proces?

Praktische informatie

Voor wie

Innovatiemanagers van vooruitstrevende ondernemingen in uiteenlopende sectoren.

 

Sprekers

Steve Wittouck, Bostoen

De sessies worden in goede banen geleid door de voorzitter Steve Wittouck, IT-manager bij Bostoen. Hij heeft alvast een aantal vooruitstrevende projecten die hij in een eerder traditionele sector weet te implementeren. Met beide voeten stevig op de grond brengt hij innovatie en digitalisatie op de werf. Zijn rol is niet die van techneut, maar die van verbinding: hij linkt technologie, de vraag van klanten en medewerkers. Aan interessante verhalen en enthousiasme geen gebrek!

 

Data

We starten op 23 november 2021 met de kick-off. 
In 2022 gaan vier sessies door, telkens bij één van de deelnemende bedrijven of op een externe locatie. We plannen om de 7 weken een sessie in (11 januari, 8 maart, 19 april en 7 juni 2022). 
De 5 sessies gaan telkens door op dinsdag van 13:30u tot 16:30u.

 

Inschrijven

Inschrijven is mogelijk na het intakegesprek. Maak een afspraak via mail naar Helena Vancampenhout, coördinator team innovatie. 

Bij inschrijving verwachten we jouw engagement: steeds aanwezig en bereid tot het delen van jouw ervaring aan de groep. 

 

Praktisch

  • 550 euro deelnameprijs 
  • Maximaal 15 deelnemers 
  • Fysieke, interactieve sessies op verschillende locaties in Oost-Vlaanderen

Vragen? Meer info bij Helena Vancampenhout, coördinator team innovatie. 

Contactpersoon

Helena Vancampenhout

Arbeidsmarkt - Innovatie

Wanneer

Prijs

Deelnameprijs: 550 euro (excl. btw)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat