HR class: Workshop Feedbackgesprekken & feedbackcultuur

11/10/2018

Feedback is een essentieel onderdeel van leidinggeven en samenwerken. Door constructieve feedback te geven en door open te staan voor feedback, zorgen organisaties dat er een dialoog en een sfeer ontstaat waarin mensen efficiënter samenwerken, groeien en komen tot innovatie.
We stellen echter vast dat heel vaak feedback geven wordt uitgesteld of dat mensen hevig reageren op goed bedoelde feedback.

Evaluatiegesprekken vormen een sterk formeel instrument om de feedback te stroomlijnen. Sommige organisaties kiezen echter voor een cultuur van permanente feedback. In deze opleiding gaan we aan de slag om de voordelen en nadelen van beide systemen te bespreken en reiken we talrijke tips en trics aan om op een constructieve, toekomstgerichte manier feedback te geven en ontvangen.

 

Wat win je erbij?

Vaak merken we echter dat leidinggevenden deze gesprekken als een verplicht nummer aanzien en verwachten medewerkers vooral te horen of ze een loonsopslag krijgen.
Een goed evaluatiegesprek en een goede dialoog tussen medewerker en leidinggevende gaat veel verder dan dit. Ze bevorderen de groei van de organisatie en ontwikkeling van de medewerker en zorgen dat beiden in lijn blijven liggen met elkaar. In deze opleiding verdiepen we deze technieken zodat je beter bent voorbereid op deze gesprekken en er meer uithaalt.

Inhoud

  • Het belang van feedback voor organisaties
  • Op weg naar een cultuur van permanente feedback (focus op informele feedback)
  • De voordelen van evaluatiegesprekken (focus op formele feedback)
  • Feedback om te komen tot echt engagement
  • Valkuilen bij feedbackgesprekken
  • Hoe begin ik aan feedback geven
  • Hoe stel ik me open voor feedback
  • Moeilijke boodschappen brengen
  • Omgaan met hevige reacties
  • Gesprekstechnieken (motiveren, slecht nieuws brengen, bijsturen,…)
  • Hoe zorg ik dat m’n medewerker de afspraken nakomt ?

In deze opleiding reiken we een sterk kader aan dat wordt aangevuld met oefeningen. Daarnaast bevorderen we de onderlinge discussie zodat deelnemers ook leren van en met elkaar.

 

Jouw expert

Pim Vandijck is trainer en zaakvoerder van d-Comma. Hij heeft ruime ervaring op gebied van motivatie, samenwerking en leer-oplossingen. Centraal staat een uniek concept waarbij het borgen van resultaten voorop staat